Terug gemeenteraad

ma 19/06/2023 - 20:00 raadzaal

Openbare zitting

Grondgebiedszaken

Omgeving

  • De gemeenteraad keurt het rooilijnplan goed dat deel uitmaakt van de lopende omgevingsvergunningsaanvraag voor het afbreken van een eengezinswoning met bijgebouwen en het verkavelen naar 4 loten voor gekoppelde eengezinswoningen gelegen in Molenlei 9. Loten J, K en L worden in het openbaar domein opgenomen in functie van uitbreidingsmogelijkheden aan de bestaande weginfrastructuur van de Molenlei.

  • De gemeenteraad keurt het rooilijnplan goed dat deel uitmaakt van de lopende omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van een kantoor met woongelegenheid na het slopen van de bestaande constructies gelegen langsheen de Berlaarbaan 169. Loten 1 en 2 worden in het openbaar domein opgenomen in functie van uitbreidingsmogelijkheden aan de bestaande weginfrastructuur van de Berlaarbaan en Baanvelden.

  • Door de aanwezigheid van de campus De Nayer is er een zekere nood aan studentenkamers in de gemeente. Dit heeft geleid tot een bepaald aanbod op de private markt dat niet steeds conform de wetgeving is (Vlaamse wooncode, Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).

    De gemeente wil de huurders meer zekerheid bieden op een kwaliteitsvolle kamer en meer sturend werken op de locatiekeuze van studentenhuisvesting door het verplichten van een uitbatingsvergunning en het invoeren van een TOPKOT label.

    De gemeenteraad keurt het kamerreglement studentenhuisvesting en de koppeling aan een verplichte uitbatingsvergunning goed.

  • In de voorbije jaren konden we beroep doen op het Vlaams strategisch project ORIOM (open ruimte in en om Mechelen) en ORIOM 2.0. In deze strategische projecten werd er reeds veel studiewerk verricht met als sluitstuk een zeer brede visievorming over de open ruimte in onze regio, met daaraan gekoppeld de opstart van een aantal hefboomprojecten en werkgroepen rond concrete groenstructuren.

    De verwezenlijkingen werden gehonoreerd met de toekenning van een 2de en ondertussen ook een 3de strategisch project, dat op 1 januari 2023 van start is gegaan. De gemeenten keurden dit projectvoorstel voorafgaand aan de indiening reeds goed. De gemeenten namen de fakkel over van RLRL, Natuurpunt en ANB als initiatiefnemer en zullen het strategisch project tot de afloop aansturen. Elke gemeente stelde daarom een afgevaardigde aan voor zowel het projectbureau (ambtelijke vertegenwoordiging) als de stuurgroep (bestuurlijke vertegenwoordiging).

    De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst van ORIOM 3.0 goed.

  • Op 16 december 2022 werd het LEKP 2.1 goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Minister Somers trekt 16 miljoen euro uit voor deze versterking van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, dat als addendum aan het LEKP 2.0 toegevoegd wordt.

    De Vlaamse overheid mikt op het intensiveren van de inspanningen voor werf 2 van het LEKP, namelijk het verwezenlijken van wijkgerichte collectieve renovaties en hernieuwbare energie gemeenschappen. Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur werkt samen met verschillende partners aan het uitwerken van steunmaatregelen voor de steden en gemeenten. 

    De gemeenteraad beslist om niet in te tekenen voor de inspanningsverbintenis en de subsidies van het LEKP 2.1.

  • Inwoners uit onze gemeenten kunnen al jaren rekenen op een sterk uitgebouwde dienstverlening rond het thema ‘wonen’ en ‘energie’, gebundeld in het STEKR loket. IGEMO zorgt voor de nodige expertise in kader van de intergemeentelijke samenwerking 'Wonen Langs Dijle en Nete' via de werking van het energiehuis. De energiecrisis in de winter van 2022-2023 confronteert mensen met hun energieverbruik. Ze stellen hun energiecontract in vraag en gaan op zoek naar manieren om energie te besparen. Dit zorgt voor een overbevraging op het STEKR loket. Er komen veel meer vragen binnen over energieleningen en premies. Dit is goed nieuws, maar STEKR kan met het aantal uren dat nu aangerekend wordt niet alle nodige hulp bieden. Daarom stelt IGEMO een opschaling van deze hulpverlening voor aan de gemeenten. 

    De gemeenteraad gaat akkoord om de dienstverlening van het STEKR loket binnen de intergemeentelijke samenwerking 'Wonen langs Dijle en Nete' met de helft uit te breiden voor 2023.

Openbare werken

Dienstverlening en organisatie

Personeel

  • De deontologische code werd aangepast. De nieuwe organisatiewaarden (klantgerichtheid, respect, gelijkwaardigheid, collegialiteit en positiviteit) vormen de verschillende hoofdstukken van de nieuwe code. Er werden bijkomende voorbeelden gezocht om alle waarden zo goed mogelijk te verduidelijken. Tot slot werden er nog enkele hoofdstukken aan toegevoegd m.b.t. spreekrecht, spreekplicht, de LIVCR en de klokkenluidersregeling.

    De gemeenteraad keurt de aangepaste deontologische code goed.

Financiën

  • Het gemeentebestuur investeert zelf als inrichtende macht in zijn gemeentelijk kleuter- en lager onderwijs. Daarnaast wordt de gemeente ook ondersteund via de werkingssubsidies onderwijs van Vlaanderen. Toch blijven enkele uitgaven ten laste van de ouders. De gemeenteraad bepaalt hiervoor de tarieven.

    De tarieven worden bijgestuurd op basis van de geplande uitstappen en activiteiten.

  • Aangezien nachtwinkels, shisha-bars en private bureaus voor telecommunicatie door de aard en het tijdstip van hun activiteiten meer dan andere types handelszaken de veiligheids- en andere gemeentelijke openbare diensten extra belasten ter handhaving van de openbare orde en de openbare netheid, en ze eveneens veel overlast bezorgen voor de buurtbewoners, wordt voor deze handelszaken een specifieke belasting bepaald.
    We voorzien net zoals in heel wat andere gemeenten een uitbreiding voor wedkantoren. Bedoeling is met deze belasting het aantal wedkantoren op het grondgebied van Sint-Katelijne-Waver te beperken om op die manier gokken te ontmoedigen.
    De gemeenteraad keurt dit reglement goed.
  • Sedert 25 mei 2021 is een convenant van toepassing voor het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning F2. De wettelijke bepaling luidt als volgt: “Deze convenant moet voorafgaandelijk gesloten worden tussen de gemeente waar het wedkantoor gevestigd is en de uitbater van het wedkantoor. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.”

    BV KEMPEN BET dient een aanvraag in voor het uitbaten van een wedkantoor in Sint-Katelijne-Waver. Het betreft het eerste wedkantoor in de gemeente.

    Naar aanleiding van de aanvraag wordt een convenant opgemaakt dat voorwaarden bepaalt en afspraken vastlegt tussen de gemeente Sint-Katelijne-Waver en de uitbater van het wedkantoor.

    De gemeenteraad verleent goedkeuring voor het oprichten van het wedkantoor.

  • Tijdens de gemeenteraad van 20 juni 2016 werd er beslist om subsidies toe te kennen om toiletten open te stellen in het kader van het ouderenbehoefte-onderzoek. 

    In de werkgroep subsidies zijn er een aantal zaken die we wensen aan te pakken:

    • De subsidies verspreid laten toekomen
    • De subsidies door te lichten en bij te sturen waar nodig (in het vorige besluit spraken ze soms over bistro's en café's en soms over horeca-zaken).

    De subsidie van 75 euro blijft behouden blijven.

    De gemeenteraad gaat hiermee akkoord.

Beleidsondersteuning

Samenleving en welzijn

Huis van het kind

Vrije tijd

Initiatiefrecht

Agenda

Besloten zitting

Grondgebiedszaken

Omgeving

Dienstverlening en organisatie

Beleidsondersteuning


Publicaties

Agenda
Bijkomende agenda
Besluitenlijst
Notulen