Inwoners uit onze gemeenten kunnen al jaren rekenen op een sterk uitgebouwde dienstverlening rond het thema ‘wonen’ en ‘energie’ dankzij de dienstverlening van STEKR. STEKR is hét aanspreekpunt voor:
Door de energiecrisis tijdens de winter van 2022-2023 stellen mensen hun energiecontract in vraag en gaan ze op zoek naar mogelijkheden voor energiebesparende renovaties. Om de werken aan hun woning te financieren zoeken mensen ook financiële oplossingen. Als antwoord daarop lanceerde Vlaanderen de MijnVerbouwlening, een grondige hervorming van de Vlaamse Energielening. Sinds 1 oktober 2022 is ook het volledige stelsel van premies hervormd naar 1 premie: de MijnVerbouwPremie. Daarbij worden er heel wat technische voorwaarden opgelegd aan de werken die in aanmerking komen. Daarnaast is de premie ook afhankelijk van de doelgroep en inkomenscategorie waarbinnen je valt en kan je de premie ook alleen maar digitaal aanvragen. Deze hervorming leidt tot heel wat vragen rond voorwaarden, maar ook nood aan hulp bij de aanvraag zelf. Met al deze technische en financiële vragen kan de burger terecht bij het STEKR loket.
IGEMO vraagt aan de gemeenten om de werking van STEKR uit te breiden om de burgers op een kwalitatieve manier te kunnen blijven ondersteunen. Die bijkomende capaciteit moet toelaten om niet alleen meer mensen te helpen bij hun vragen maar ze ook sneller te kunnen helpen. In eerste instantie zeker gericht op de doelgroepen die vandaag door de toegenomen complexiteit die individuele begeleiding echt nodig hebben. Tevens willen zij met de uitbreiding een antwoord bieden op de vraag van verschillende OCMW’s om meer van hun klanten nog te kunnen doorverwijzen naar STEKR voor extra ondersteuning. Tegen het einde van 2023 zal opnieuw bekeken worden wat de noodzaak is voor het komende jaren.
Na de energiecrisis van vorige winter is het duidelijker dan ooit dat we als samenleving de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen versneld moeten afbouwen om meer weerbaar te zijn bij toekomstige prijsschokken. Steeds meer huishoudens dreigen anders geconfronteerd te worden met energie-armoede.
STEKR geeft persoonlijk advies aan burgers over energie en renovatie en helpt hen daardoor op pad om de nodige energie besparende renovaties aan hun huis waar te maken. In een landelijke gemeente zoals Sint-Katelijne-Waver is het op vele plaatsen niet evident om collectieve projecten te realiseren op vlak van energiebesparende renovaties en hernieuwbare energie. Individueel advies over energiebesparing is een noodzaak.
De vraag naar advies is enorm gestegen sinds de energiecrisis. Als voorbeeld is het aantal opgestarte dossiers voor de MijnVerbouwLening gestegen van een gemiddelde van 0,7 dossiers per maand tot eind augustus 2022 naar 4,8 dossiers per maand tussen begin september 2022 en begin februari 2023 (29 dossiers in zes maanden tijd; zie toegevoegde nota). In diezelfde periode werden 57 adviezen verleend rond de Mijnverbouwlening.
Het voorstel van IGEMO omvat 2 concrete scenario’s om binnen de intergemeentelijke samenwerking 'Wonen langs Dijle en Nete' (zie bijlage) het STEKR loket in de gemeente uit te breiden met bijkomende loket uren (zie nota in bijlage).
Scenario 1: stijging met 50%: het aantal uren loket neemt met de helft toe van 3u per week naar 4,5 u per week.
Scenario 2: stijging met 100% en dus een verdubbeling: het aantal loket uren wordt verdubbeld naar 6u per week.
De concrete invulling van de uren tijdens de week wordt in onderling overleg afgesproken.
Een intensivering met de helft voor 2023 laat ons toe om meteen meer ondersteuning aan de burger te bieden. Op het einde van het jaar, in een nieuwe context, kan opnieuw geëvalueerd worden wat de nood is en of er verder geïntensiveerd dient te worden naar 2024 toe.
Na een intensivering met 50% zal de werking van het loket optimaal gemonitord worden met minstens een driemaandelijks overleg om de stand van zaken op de wachtlijst en de bezettingsgraad van het loket te overlopen.
Na evaluatie en in een gewijzigde context kan de werking, waaronder ook het aantal loket-uren, opnieuw bijgestuurd worden indien nodig.
De gemeenteraad gaat akkoord om de dienstverlening van het STEKR loket binnen de intergemeentelijke samenwerking 'Wonen langs Dijle en Nete' met de helft uit te breiden voor 2023.