Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014 o.a.:
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijlagen o.a.:
Vanaf 1 juni 2017 werd in onze gemeente de omgevingsvergunning geïmplementeerd.
De omgevingsambtenaar speelt een cruciale rol in de vergunningsprocedure. Deze persoon dient een advies voor te bereiden waarop het college een onderbouwde beslissing kan nemen inzake vergunningen voor stedenbouwkundige aangelegenheden, ingedeelde inrichtingen of activiteiten, vegetatiewijzigingen en integraal handelsbeleid.
De gemeente dient daarom 1 of meerdere omgevingsambtenaren aan te duiden.
Momenteel zijn volgende personen binnen de administratie reeds aangesteld als omgevingsambtenaar:
De omgevingsambtenaren dienen onafhankelijk en neutraal te kunnen functioneren en hebben een cruciale rol in o.a.:
Het toewijzen van slechts 1 omgevingsambtenaar zal niet werkbaar zijn omwille van o.a.:
Het toewijzen van meerdere omgevingsambtenaren heeft tevens als voordeel dat zij gezamenlijk voldoende kennis hebben van zowel ruimtelijke ordening als milieu.
Voor het aanstellen van meerdere omgevingsambtenaren dient men in rekening te brengen dat:
1) het individuele personeelslid het juiste opleidingsniveau heeft (diploma dat toegang geeft tot het A- resp. het B-niveau ) én 2 jaar relevante aantoonbare beroepservaring.
Hierop gelden twee uitzonderingen:
2) er onder de groep van omgevingsambtenaren voldoende kwaliteit is wat blijkt uit een specifiek diploma (ruimtelijke ordening of milieu) of 2 jaar relevante beroepservaring.
Volgende persoon wordt voorgesteld en voldoet aan de voorwaarden:
in dienst sinds 1 november 2020;
diploma professionele bachelor agro- en biotechnologie specialisatie milieubeheer;
aangesteld door het college als lokaal toezichthouder milieu op 9 januari 2023;
vaste benoeming (contract van onbepaalde duur).
De gemeenteraad keurt de definitieve aanstelling van Rik De Haes, als bijkomende omgevingsambtenaar, goed.