Terug
Gepubliceerd op 14/07/2023

2023_GR_00072 - Omgevingsvergunning - Aanstelling van omgevingsambtenaar - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 19/06/2023 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathleen Rombauts, voorzitter; Kristof Sels; Eric Janssens; Joris De Pauw; Sven Verelst; Jeroen Baeten; Jan Broes; Sarah De Keyser; An Coen; Ronny Slootmans; Maurice Verheyden; Kris Hapers; Jos Ceulemans; Jos Moeyersons; Greet Saels; Sylke Pex; Geert Vertommen; Katrien Willems; Lore Roelandts; Karolien Frans; Thomas Mariën; Annelies Bal; Bart De Boeck; Sander Jeurissen; Jan Van Bogaert, algemeen directeur waarnemend

Verontschuldigd

Tom Ongena; Wim Marnef; Sven Vercammen; Gunter Desmet, algemeen directeur

Secretaris

Jan Van Bogaert, algemeen directeur waarnemend

Voorzitter

Kathleen Rombauts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00072 - Omgevingsvergunning - Aanstelling van omgevingsambtenaar - Goedkeuring

Gestemd

Kathleen Rombauts, Kristof Sels, Eric Janssens, Joris De Pauw, Sven Verelst, Jeroen Baeten, Jan Broes, Sarah De Keyser, An Coen, Ronny Slootmans, Maurice Verheyden, Kris Hapers, Jos Ceulemans, Jos Moeyersons, Greet Saels, Sylke Pex, Geert Vertommen, Katrien Willems, Lore Roelandts, Karolien Frans, Thomas Mariën, Annelies Bal, Bart De Boeck, Sander Jeurissen, Jan Van Bogaert
Stemmen voor 24
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00072 - Omgevingsvergunning - Aanstelling van omgevingsambtenaar - Goedkeuring 2023_GR_00072 - Omgevingsvergunning - Aanstelling van omgevingsambtenaar - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014 o.a.:

  • art. 9 van het omgevingsvergunningsdecreet

Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en bijlagen o.a.:

  • art. 143-146 van het omgevingsvergunningsbesluit

Aanleiding en context

Vanaf 1 juni 2017 werd in onze gemeente de omgevingsvergunning geïmplementeerd.

De omgevingsambtenaar speelt een cruciale rol in de vergunningsprocedure. Deze persoon dient een advies voor te bereiden waarop het college een onderbouwde beslissing kan nemen inzake vergunningen voor stedenbouwkundige aangelegenheden, ingedeelde inrichtingen of activiteiten, vegetatiewijzigingen en integraal handelsbeleid.

De gemeente dient daarom 1 of meerdere omgevingsambtenaren aan te duiden.

Momenteel zijn volgende personen binnen de administratie reeds aangesteld als omgevingsambtenaar:

  • Michel Jacobs - directeur grondgebiedzaken;
  • Kristof Michiels - coördinator ruimtelijke planning en vergunningen;
  • Carla Dedeckere - milieudeskundige;
  • Marilyn Calewaert - deskundige ruimtelijke ordening;
  • Dorien Dilles - deskundige ruimtelijke ordening.

Argumentatie

De omgevingsambtenaren dienen onafhankelijk en neutraal te kunnen functioneren en hebben een cruciale rol in o.a.:

  • schrijven van een deskundig advies;
  • organisatie/participatie van mogelijke projectvergadering;
  • onderzoek volledig en ontvankelijkheid, projectmer screening, ..;
  • organiseren administratieve lus;
  • organiseren/participeren van projectvergadering;
  • voorbereiding van de beslissing via het verslag GOA;
  • bekendmaking van beslissingen;
  • advies geven in beroepsdossier.

Het toewijzen van slechts 1 omgevingsambtenaar zal niet werkbaar zijn omwille van o.a.:

  • de kennis;
  • het werkvolume;
  • beschikbaarheid (permanentie);
  • back-up bij afwezigheden.

Het toewijzen van meerdere omgevingsambtenaren heeft tevens als voordeel dat zij gezamenlijk voldoende kennis hebben van zowel ruimtelijke ordening als milieu.

Voor het aanstellen van meerdere omgevingsambtenaren dient men in rekening te brengen dat:

1) het individuele personeelslid het juiste opleidingsniveau heeft (diploma dat toegang geeft tot het A- resp. het B-niveau ) én 2 jaar relevante aantoonbare beroepservaring.

Hierop gelden twee uitzonderingen:

  • iemand zonder relevante aantoonbare beroepservaring kan worden aangewezen, op voorwaarde dat het iemand is met een diploma dat toegang geeft tot B niveau (dus niet A) én die persoon op 27 november 2015 de administratieve behandeling van vergunningsaanvragen als hoofdtaak had. Deze eerste uitzondering geldt dus enkel voor de functie van omgevingsambtenaar die op het B-niveau wordt vastgesteld;
  • iemand met een diploma dat toegang geeft tot niveau C kan worden aangewezen, als hij op 27 november 2015 reeds minstens 5 jaar de administratieve behandeling van vergunningsaanvragen als hoofdtaak had.

2) er onder de groep van omgevingsambtenaren voldoende kwaliteit is wat blijkt uit een specifiek diploma (ruimtelijke ordening  of milieu) of 2 jaar relevante beroepservaring.

Volgende persoon wordt voorgesteld en voldoet aan de voorwaarden:

  • Rik De Haes - deskundige milieu:
    • in dienst sinds 1 november 2020;

    • diploma professionele bachelor agro- en biotechnologie specialisatie milieubeheer;

    • aangesteld door het college als lokaal toezichthouder milieu op 9 januari 2023;

    • vaste benoeming (contract van onbepaalde duur).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de definitieve aanstelling van Rik De Haes, als bijkomende omgevingsambtenaar, goed.