Terug
Gepubliceerd op 14/07/2023

2023_GR_00079 - Trage verbinding Bosbeekweg - Definitieve vaststelling van het rooilijnplan met nr. EJL22007 betreffende de opheffing van restanten van rooilijnen zoals met blauwe tint aangeduid op het rooilijnplan enerzijds en vastlegging van de rooilijn voor de trage verbinding ter hoogte van de Bosbeekweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat anderzijds - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 19/06/2023 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathleen Rombauts, voorzitter; Kristof Sels; Eric Janssens; Joris De Pauw; Sven Verelst; Jeroen Baeten; Jan Broes; Sarah De Keyser; An Coen; Ronny Slootmans; Maurice Verheyden; Kris Hapers; Jos Ceulemans; Jos Moeyersons; Greet Saels; Sylke Pex; Geert Vertommen; Katrien Willems; Lore Roelandts; Karolien Frans; Thomas Mariën; Annelies Bal; Bart De Boeck; Sander Jeurissen; Jan Van Bogaert, algemeen directeur waarnemend

Verontschuldigd

Tom Ongena; Wim Marnef; Sven Vercammen; Gunter Desmet, algemeen directeur

Secretaris

Jan Van Bogaert, algemeen directeur waarnemend

Voorzitter

Kathleen Rombauts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00079 - Trage verbinding Bosbeekweg - Definitieve vaststelling van het rooilijnplan met nr. EJL22007 betreffende de opheffing van restanten van rooilijnen zoals met blauwe tint aangeduid op het rooilijnplan enerzijds en vastlegging van de rooilijn voor de trage verbinding ter hoogte van de Bosbeekweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat anderzijds - Goedkeuring

Aanwezig

Kathleen Rombauts, Kristof Sels, Eric Janssens, Joris De Pauw, Sven Verelst, Jeroen Baeten, Jan Broes, Sarah De Keyser, An Coen, Ronny Slootmans, Maurice Verheyden, Kris Hapers, Jos Ceulemans, Jos Moeyersons, Greet Saels, Sylke Pex, Geert Vertommen, Katrien Willems, Lore Roelandts, Karolien Frans, Thomas Mariën, Annelies Bal, Bart De Boeck, Sander Jeurissen, Jan Van Bogaert
Stemmen voor 24
Eric Janssens, Jeroen Baeten, Kris Hapers, Jan Broes, Kristof Sels, An Coen, Ronny Slootmans, Joris De Pauw, Maurice Verheyden, Jos Moeyersons, Sander Jeurissen, Bart De Boeck, Sven Verelst, Sylke Pex, Thomas Mariën, Sarah De Keyser, Greet Saels, Geert Vertommen, Annelies Bal, Jos Ceulemans, Karolien Frans, Katrien Willems, Lore Roelandts, Kathleen Rombauts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00079 - Trage verbinding Bosbeekweg - Definitieve vaststelling van het rooilijnplan met nr. EJL22007 betreffende de opheffing van restanten van rooilijnen zoals met blauwe tint aangeduid op het rooilijnplan enerzijds en vastlegging van de rooilijn voor de trage verbinding ter hoogte van de Bosbeekweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat anderzijds - Goedkeuring 2023_GR_00079 - Trage verbinding Bosbeekweg - Definitieve vaststelling van het rooilijnplan met nr. EJL22007 betreffende de opheffing van restanten van rooilijnen zoals met blauwe tint aangeduid op het rooilijnplan enerzijds en vastlegging van de rooilijn voor de trage verbinding ter hoogte van de Bosbeekweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat anderzijds - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de maand juli 2022 kwamen verscheidene klachten / meldingen binnen dat er een geïmproviseerde constructie / hindernis onder de vorm van een poort op het einde van de Bosbeekweg rechts van de ingang van de redoute / het fort, in het binnengebied rond de Schans werd aangebracht over een grondstrook die door hen wordt gebruikt als wandelpad en trage verbindingsweg tussen de Bosbeekweg en de Wilsonstraat / Markt enerzijds en de Bosbeekweg en de Lemanstraat anderzijds. Tevens ontving de gemeente heel wat getuigenissen en verklaringen van inwoners van de gemeente aangaande het gebruik dat zij reeds meer dan dertig jaren maken van deze trage verbindingsweg.

In die omstandigheden en op basis van deze klachten / meldingen wenst de gemeente een gemeenteraadsbesluit te nemen aangaande het vaststellen en bevestigen van het openbaar karakter van deze trage wegenis en dit ingevolge het afdoende bewezen publiek gebruik ervan gedurende minstens de voorbije dertig jaar.

De appreciatie voor en het belang van trage wegen in onze hedendaagse maatschappij is nog steeds heel hoog. Trage verbindingen, zowel de historische kerk- en voetwegels als de recente doorsteken in verkavelingen, zijn van belang in de ruimtelijke structuur van een gemeente. Het netwerk van trage wegen is van belang voor een veilig functioneel en recreatief verkeer.

Trage wegen bieden, zeker voor korte afstanden, een alternatieve en verkeersveilige route voor bijvoorbeeld schoolgaande kinderen. Verder kunnen trage wegen een verbinding maken tussen en naar dorpskernen. Daarnaast kunnen trage wegen de ontbrekende schakel vormen om een route voor de zachte weggebruiker compleet te maken.

Op het grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver en meer in het bijzonder in het binnengebied rond de Schans wordt voorzien in het behoud en de ontwikkeling van publieke infrastructuur. De gemeente beoogt alle veel gebruikte en veilige autoluwe verbindingen te bestendigen.

Uit de verschillende meldingen die de gemeente mocht ontvangen, blijkt het veelvuldig publiek gebruik door wandelaars en fietsers van stroken grond gelegen op / naast percelen kadastraal gekend als Sint- Katelijne-Waver, 1ste afdeling, sectie B, nrs. 159W, 164F2, 158D, 159L, 159S, 159N, 183F2, 182M2, 183F4, 183D4 (richting Wilsonstraat/Markt) en 164M3, 164W3, 165G (richting Lemanstraat), dewelke thans menen te kunnen worden afgezet door derden middels een poort, een ketting etc.

Overeenkomstig artikel 13, §1 en §2 van het Decreet Gemeentewegen kunnen op initiatief van de gemeenteraad grondstroken waarvan de gemeenteraad vaststelt dat met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, in aanmerking komen als gemeenteweg. 

Het publieke gebruik waarvan sprake is, moet duidelijk en ondubbelzinnig zijn, maar het volstaat dat het publiek openlijk de weg gebruikt heeft en dat nog steeds doet. De regeling kan betrekking hebben op een bestaande private weg, maar ook op een strook grond die voorheen niet gold als een private weg, maar die geleidelijk aan gebruikt wordt door het publiek, bijvoorbeeld in het kader van een feitelijke verplaatsing van een bestaande weg.

Er wordt geëist dat het publieke gebruik betrekking heeft op de voorbije dertig jaar: om redenen van rechtszekerheid en bewijsbaarheid is het niet voldoende dat een strook in het verleden ‘ooit eens’ voor dertig jaar publiek werd gebruikt. De vaststelling door de gemeenteraad van het dertigjarig gebruik door het publiek heeft vervolgens van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.

Uit de stukken van het administratief dossier die aan de gemeenteraad werden voorgelegd bleek afdoende dat de betreffende grondstroken sedert meer dan 30 jaar door het publiek worden gebruikt. Zo meldden gebruikers van de wegenis dat zij deze trage wegenis sedert ca. 1986 gebruiken om naar het dorp te wandelen en te fietsen (langs de toenmalige Unic). Anderen gebruiken deze wegenis dan weer om naar het rust- en verzorgingscentrum te gaan. Anderen melden dan weer dat zij al minstens 36 jaar gebruik maken van de betreffende strook grond om op een veilige manier de verkaveling achter het gemeentehuis te gebruiken.

Verder bleek uit de stukken van het dossier dat bewoners vaak naar het dorp wandelen langs de betreffende strook grond achteraan Voorland. Dit om de drukte van het centrum te ontwijken. Uit de stukken van het dossier bleek aldus ontegensprekelijk dat de betreffende stroken grond op regelmatige wijze worden gebruikt om op een veilige manier naar het dorp te gaan.

Er kan veilig achterdoor worden gegaan en er kan op een veilige manier worden overgestoken aan het zebrapad op een plaats waar de auto's traag rijden omdat ze er voorrang moeten verlenen. Ook uit het aan de gemeenteraad bijgebrachte en voorgelegde fotomateriaal blijkt afdoende dat de stroken grond op regelmatige wijze worden gebruikt door trage weggebruikers. De basisdoelstelling van het Decreet Gemeentewegen is de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren door middel van een geïntegreerd beleid op lokaal niveau.

Bijzondere aandacht gaat naar het garanderen van de huidige en toekomstige behoeften inzake zachte mobiliteit, onder meer door maatregelen te nemen voor de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen. Trage verbindingen zijn van belang voor een veilig functioneel en recreatief verkeer in de ruimtelijke structuur van een gemeente. Een netwerk van trage wegen draagt bij tot een aangename en veilige mobiliteit.

In het licht van de doelstellingen van het Decreet Gemeentewegen was het dan ook wenselijk dat de betreffende stroken grond over de ganse feitelijk waarneembare en door het publiek gebruik ingenomen breedte in aanmerking zouden komen als gemeenteweg betrekking hebbende op / naast de kadastrale percelen gelegen te Sint-Katelijne-Waver en kadastraal gekend als Sint-Katelijne-Waver, 1 ste afdeling, sectie B, nrs. nrs. 159W, 164F2, 158D, 159L, 159S, 159N, 183F2, 182M2, 183F4, 183D4 (richting Wilsonstraat/Markt) en 164M3, 164W3, 165G (richting Lemanstraat).

Het beleid van de gemeente Sint-Katelijne-Waver is overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling, waarbij de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen worden. Het staat ontegensprekelijk vast dat door het bestemmen van de betreffende stroken grond tot een gemeenteweg deze tevens ten dienste staat van het algemeen belang dewelke de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker alleen maar ten goede zal komen en waarbij het de bedoeling is dat ook de toekomstige generaties van deze trage weg gebruik zullen kunnen blijven maken om zich op een veilige manier te kunnen verplaatsen op het grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver zonder in conflict te moeten komen met gemotoriseerd verkeer.

Het bestemmen van de stroken grond tot gemeenteweg overeenkomstig artikel 13 van het Decreet Gemeentewegen is aldus geheel in overeenstemming met de basisprincipes en doelstellingen van het Decreet Gemeentewegen zoals bepaald in artikel 3 en 4.

Tenslotte heeft de gemeente Sint-Katelijne-Waver al sinds de opmaak van haar structuurplan vastgelegd dat het binnengebied rond de Schans een groene invulling behoeft in aansluiting naar de achterliggende bossen. Om al deze redenen is het dan ook verantwoord om de betreffende stroken grond te bestemmen als gemeenteweg overeenkomstig artikel 13 van het Decreet Gemeentewegen over de ganse feitelijk waarneembare en door het dertigjarig publiek gebruik ingenomen ligging en breedte en waarbij van rechtswege een publiek recht van doorgang over de betreffende strook grond wordt gevestigd.

Zodoende heeft de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver bij besluit van 26 september 2022 op basis van de haar voorgelegde bewijzen vastgesteld dat de stroken grond over de ganse feitelijk waarneembare en door het dertigjarig publiek gebruik ingenomen ligging en breedte in aanmerking komen als gemeenteweg betrekking hebbende op / naast de kadastrale percelen gelegen te Sint-Katelijne-Waver en kadastraal gekend als Sint-Katelijne-Waver, 1ste afdeling, sectie B, nrs. 159W, 164F2, 158D, 159L, 159S, 159N, 183F2, 182M2, 183F4, 183D4 (richting Wilsonstraat/Markt) en 164M3, 164W3, 165G (richting Lemanstraat).

Verder heeft de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver bij besluit van 26 september 2022 de stroken grond gelegen op / naast de percelen kadastraal gekend als Sint-Katelijne-Waver, 1ste afdeling, sectie B, nrs159W, 164F2, 158D, 159L, 159S, 159N, 183F2, 182M2, 183F4, 183D4 (richting Wilsonstraat/Markt) en 164M3, 164W3, 165G (richting Lemanstraat) bestemd over de ganse feitelijk waarneembare en door het dertigjarig publiek gebruik ingenomen ligging en breedte als gemeenteweg.

Voornoemd besluit heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang over de betreffende stroken grond tot gevolg.

Vervolgens werd bij besluit van de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver van 26 september 2022 het college van burgemeester en schepenen belast met de opmaak van een rooilijnplan.

In het kader van de opmaak van het rooilijnplan is dan bij verder kadastraal onderzoek en na opmeting en uitzetting van de wegenis door de landmeter gebleken dat voor de reeds bij besluit van 26 september 2022 in aanmerking genomen grondstrook om deze vervolgens te bestemmen als gemeenteweg, is komen vast te staan dat deze wegenis naar breedte en ligging van het tracé ervan tevens gelegen is op een aantal kadastrale percelen die nog niet gekend en uitdrukkelijk vermeld waren in het besluit van 26 september 2022. Het heeft meer inzonderheid betrekking op de percelen kadastraal gekend als Sint-Katelijne-Waver, 1ste afdeling, sectie B, nrs. 164 V 3, 166 M, 166 N, 167 D, 169 D, 170 C, 171 K, 182 R 2, 182 P 2, 183 R 3, 185 S 2, 159 H.

Dit alles doet vanzelfsprekend geen afbreuk aan de correctheid van de vastgestelde contouren van de feitelijke bestaande toestand en evenmin aan hetgeen reeds bij  besluit van 26 september 2022 werd vastgesteld, overwogen en besloten met betrekking tot het dertigjarig publiek gebruik van de betreffende grondstrook.

Deze kadastrale percelen worden thans evident mee opgenomen in het rooilijnplan.

Argumentatie

De vaststelling van de rooilijn voor de trage verbinding ter hoogte van de Bosbeekweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat en de opheffing van enkele restanten van nog bestaande rooilijnen is in overeenstemming met de doelstellingen en principes van artikel 3 en artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen.

A. Definitieve vaststelling van de rooilijn voor de trage verbinding ter hoogte van de Bosbeekweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat

Van 2001 tot en met 2008 nam de gemeente Sint-Katelijne-Waver deel aan het intergemeentelijk natuurproject BenedenDijlevallei. Dit project was een samenwerkingsverband tussen zes partners: de gemeenten Willebroek, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver en Bonheiden, de vzw Natuurpunt en als uitvoerende partner de intercommunale IGEMO. Binnen dit intergemeentelijk natuurproject ontstond het project Trage Wegen met volgende doelstellingen: een basisinventarisatie opstarten samen met vrijwilligers, een eerste aanzet geven tot het detecteren van opportuniteiten en knelpunten van trage wegen, de problematiek rond trage wegen aankaarten en de gemeente een instrument aanreiken om een beleid m.b.t. trage wegen te ontwikkelen. Tijdens dit project hebben vier vrijwilligers in 2004 ongeveer 80% van het grondgebied van Sint-Katelijne-Waver geïnventariseerd (zie kaart 5). Samen vonden zij 266 trage wegen en 167 verdwenen wegen.

De gemeente Sint-Katelijne-Waver besteedt aldus bijzonder aandacht aan de trage wegen op haar grondgebied en de uitbouw van een fijnmazig en veilig verkeersnetwerk voor zwakke weggebruikers zodat wandelaars en fietsers veelvuldig gebruik kunnen maken van de trage wegen op het grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver.

Het betreft een actief speerpunt van de gemeente Sint-Katelijne Waver.

Op 1 december 2008 keurde de gemeente Sint-Katelijne Waver de overeenkomst met Igemo goed voor het PDPO-project buurt- en voetwegen. Dit project heeft tot doel om de uitbouw van een regionaal fijnmazig en veilig verkeersweb voor alle zwakke weggebruikers op te starten zodat wandelaars en fietsers veelvuldig gebruik kunnen maken van de trage wegen in hun gemeente.

Dit doel wordt nagestreefd door uitvoering van het volgende stappenplan:

Stap 1: Opstart van het regionaal samenwerkingsverband voet- en buurtwegen

Stap 2: Communicatie en Sensibilisatie

Stap 3: In kaart brengen van het fijnmazig net van buurt- en voetwegen

Stap 4: Rondvraag bij de bevolking

Stap 5: Selectie en uittekening van één gemeentelijk en intergemeentelijk functioneel voet- en buurtwegen netwerk

Stap 6: Herwaardering en/of (Her)inrichting van het functioneel gemeentelijk en intergemeentelijk buurt- en voetwegen netwerk

Stap 7: Bepaling herwaarderingsvoorstellen voor resterende buurt- en voetwegen

Door IGEMO werd een rapport opgesteld met een herwaarderingsplan en selectiekaart, er werden ook diverse quick wins op het terrein uitgevoerd door Igemo tot 2013.

Nadien, en dit tot op vandaag, wordt de herwaardering van en aansluiten op bestaande trage wegen door de dienst patrimonium van de gemeente Sint-Katelijne Waver ter harte genomen. De dienst patrimonium heeft reeds veelvuldig initiatieven genomen om met eigenaars in onderhandeling te gaan om zoveel mogelijk dit fijnmazig netwerk te kunnen vervolledigen.

De nummers 7.01 – 7.02 – 7.03 – 7.04 – 7.05 duiden op de selectiekaart de bestaande trage verbinding aan waarvan thans door de gemeente Sint-Katelijne-Waver de juridische vastlegging ervan wordt beoogd middels vaststelling van een rooilijnplan. De vastlegging van de rooilijn betreffende beoogde trage verbinding betreft aldus in feite een juridische verankering van een situatie die reeds op het terrein al meer dan dertig jaar aanwezig is.

Deze trage verbinding tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat wordt ook beschouwd als een utilitaire verbinding Lemanstraat, Wilsonstraat en Muilshoek. Voor de nummers 7.05 – 7.06 en 7.07 wordt deze trage verbinding tevens bijkomend ook als recreatief (Waverwoudpad) beschouwd.

De dienst patrimonium is hierop verder gegaan en heeft zodoende zelfs de wegenis nr. 7.08 verbeterd en doorgetrokken van Abeel naar Gasthuisvelden en Grensstraat zodat ook de wegenissen met nummer 7.11 –7.13 – 7.14 – 7.15 – 7.16 onderwijl verbonden zijn.

Dit betreft de verbinding van de bossen (Waverwoud) als aansluiting met het groene binnengebied rond de Schans van Bosbeek vanuit het structuurplan van de gemeente.

De gemeente Sint-Katelijne Waver wenst aldus het verkeer op haar grondgebied op een duurzame en veilige manier te organiseren waarbij voor de fietsers extra maatregelen worden genomen om het netwerk te vervolledigen: ontbrekende schakels worden ingevuld en zorgen er mee voor dat de aantrekkingspolen in de gemeente beter bereikbaar worden per fiets. Voor de voetgangers zet de gemeente evenzeer in op de uitbouw van het tragewegennetwerk. De renovatie van een selectie van trage wegen zorgt ervoor dat de aantrekkingspolen zoals scholen, jeugdlokalen, speelpleinen beter bereikbaar worden te voet. De gemeente wenst aldus in te zetten op het voorzien van alternatieve autoluwe wandel- en fietsroutes. Met de voorliggende trage verbinding ter hoogte van de Bosbeekweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat wordt daaraan tegemoet gekomen.

In het beleidsplan van de gemeente Sint-Katelijne-Waver (februari 2014) zijn de trage wegen met nr. 7.04, 7.05 en 7.06 expliciet aangeduid geworden om een doorsteek te creëren vanuit Muilshoek naar het centrum van Sint-Katelijne-Waver en de jeugdlokalen en scholen die hier zijn gelegen. Deze doorsteek takt vervolgens aan op de bovenlokale route die vanuit Putte, via Onze-Lieve-Vrouw-Waver en Sint-Katelijne-Waver naar Duffel leidt. De verbinding tussen Muilshoek en Grensstraat is al gerealiseerd geworden en ook aan de overkant van de Berlaarbaan wordt de doorsteek gemaakt naar de Kerkhoflei. Trage weg nr. 3.03 maakt dan weer een verbinding tussen de Wilsonstraat en Bemortel en sluit mooi aan op Muilshoek. De voorliggende trage verbinding ter hoogte van de Bosbeekweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat past daar naadloos in.

Teneinde aldus de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen op haar grondgebied te vrijwaren en te verbeteren, en in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voorzien overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen werd door de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver dan ook bij besluit van 26 september 2022 reeds besloten om de grondstrook waarvan op vandaag na opmeting is komen vast te staan dat zij gelegen is op de percelen gekend als Sint-Katelijne-Waver, 1ste afdeling, sectie B, nrs. 164 V 3, 165 G, 166 M, 166 N, 167 D, 169 D, 170 C, 171 K, 182 R 2, 182 P 2, 182 M 2, 183 D 4, 183 F 4, 183 F 2, 183 R 3, 185 S 2, 159 N, 159 S, 159 L, 158 D, 159 W, 159 H, 164 F 2, 164 M 3, 164 W 3 te bestemmen als gemeenteweg en dit over de ganse feitelijk waarneembare en door het dertigjarig publiek gebruik ingenomen ligging en breedte, zoals deze feitelijk waarneembare grenzen werden opgemeten en thans op het rooilijnplan worden weergegeven. Het is daarbij noodzakelijk dat deze grondstrook over de gehele op het rooilijnplan weergegeven breedte, inclusief gracht waar aanwezig, wordt opgenomen en bestemd als gemeenteweg gelet op de noodzaak tot afwatering en gezien daardoor ook de onderhoudsmogelijkheden door de gemeentelijke diensten worden gevrijwaard.

Uit het voorgaande blijkt dus overduidelijk dat de gemeente Sint-Katelijne-Waver hiermee overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen een geïntegreerd beleid wenst te voeren dat ondermeer gericht is op:

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau

 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

De bestendiging en vastlegging van het tracé van deze trage verbindingsweg is verder ook een logisch tracé gezien de zwakke weggebruiker zich zo op een veilige manier kan verplaatsen tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat zonder in aanraking te komen met gemotoriseerd verkeer.

Het staat ontegensprekelijk vast dat met de vaststelling van het rooilijnplan de gemeente Sint-Katelijne- Waver tevens handelt overeenkomstig artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen:

1. de vaststelling ervan staat ten dienste van het algemeen belang;

2. de aanleg van de gemeenteweg wordt afdoende gemotiveerd;

3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen werd in acht werd genomen;

4. de wijzigingen aan het wegennet worden tevens beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5. door de vaststelling van de trage verbinding tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat wordt rekening gehouden met de actuele en reeds meer dan dertig jaar door het publiek gebruikte functie van de wegenis, zonder dat daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gedrang worden gebracht.

Immers, er kan door de vaststelling van deze gemeenteweg veilig achterdoor worden gegaan en er kan op een veilige manier worden overgestoken aan het zebrapad op een plaats waar de auto’s traag rijden omdat ze er voorrang moeten verlenen. Daarmee wordt alvast tegemoet gekomen aan de basisdoelstelling van het Decreet Gemeentewegen nl. de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen vrijwaren en verbeteren door middel van een geïntegreerd beleid op lokaal niveau.

Bijzondere aandacht gaat daarbij ook naar het garanderen van de huidige en toekomstige behoeften inzake zachte mobiliteit, onder meer door maatregelen te nemen voor de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen binnen de gemeente. Trage verbindingen zijn van belang voor de gemeente voor het bewerkstelligen van een veilig functioneel en recreatief verkeer in de aanwezige ruimtelijke structuur van de gemeente. Het bestendigen van een netwerk van trage wegen draagt bij tot een aangename en veilige mobiliteit zodat ook om die reden de gemeente Sint-Katelijne- Waver met het bestendigen van deze trage verbinding in feite beoogt om een feitelijk reeds bestaande toestand zoals deze reeds meer dan 30 jaar kan worden vastgesteld en ook door het publiek gebruikt wordt op het terrein juridisch te verankeren/te bestendigen.

Het beleid van de gemeente Sint-Katelijne-Waver is overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen daarmee gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling, waarbij de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen worden.

Het staat ontegensprekelijk vast dat deze trage verbindingsweg ten dienste staat van het algemeen belang dewelke de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker alleen maar ten goede zal komen en waarbij het de bedoeling is dat ook de toekomstige generaties van deze trage weg gebruik zullen kunnen blijven maken om zich op een veilige manier te kunnen verplaatsen op het grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver zonder in conflict te moeten komen met gemotoriseerd verkeer.

De gemeente Sint-Katelijne-Waver wenst tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat te voorzien in een trage wegverbinding met de bedoeling de verkeersveiligheid en het comfort van voetgangers en fietsers te verbeteren en waarbij door het vastleggen van de rooilijn zoals ingetekend op het rooilijnplan zoals gevoegd bij onderhavig besluit een feitelijk reeds meer dan dertig jaar aanwezige situatie juridisch wordt bestendigd / bevestigd dewelke bovendien naadloos inpast in het bestaande gemeentelijk wegennet.

Specifiek voor de verbinding 7.04, 7.05 en 7.06 kan nog worden vastgesteld dat deze verbindingen kaderen in een ruimer geheel en een connectievormen met 07.06, 0.7.07, 07.08 en 07.15 en de Muilshoek die dan weer connectie heeft met de verbinding 03.03 en 07.14. De verbindingen 07.04, 07.05 en 07.06 vormen dan weer een directe ontsluiting voor de bewoners van de Hondsbossen en Den Haes richting het centrum van Sint-Katelijne-Waver. Deze route is meteen ook de veiligste schoolroute.

Door de verdere uitbouw van het tragewegennetwerk zorgt deze trage verbinding dus onmiskenbaar voor zwakke en trage weggebruikers tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat en zal dit tevens zorgen voor een verbeterde mobiliteit van de zwakke weggebruiker zowel op recreatief als functioneel vlak.

1. Verkeersveiligheid

 Zoals reeds uit bovenstaande uiteenzetting is komen vast te staan dient de rooilijn van de trage verbinding tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat te worden vastgelegd waardoor een   gemeenteweg kan worden bestendigd tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat zodat de zwakke weggebruiker zich op een veilige manier kan blijven verplaatsen naar het dorp(scentrum) zonder confrontatie met gemotoriseerd verkeer hetwelk alleen maar bijdraagt tot de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruikers.

Er kan door de bestendiging van deze trage verbinding veilig achterdoor worden gegaan en er kan op een veilige manier worden overgestoken aan het zebrapad op een plaats waar de auto’s traag rijden omdat ze er voorrang moeten verlenen.

2. Ontsluiting aangrenzende percelen

De aanleg van de trage verbinding tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat brengt voor geen enkel de ontsluiting naar het openbaar domein in het gedrang.

3. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief

De trage verbinding wordt bestendig op het grondgebied en in het centrum van de gemeente Sint- Katelijne-Waver zodat er geen sprake is van een gemeentegrensoverschrijdend perspectief door de vaststelling van het rooilijnplan.

4. Duurzame ontwikkeling

De vaststelling van de rooilijnen van de trage verbindingsweg met bijzondere aandacht voor de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruiker komt tegemoet aan een duurzame ontwikkeling waarbij en waardoor verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden. Deze maatregelen dragen bij aan een modal-shift ten voordele van voetgangers en fietsers en het minder gebruik van de auto. Dit alles draagt bij aan minder luchtverontreiniging en een gezondere wijze van zich verplaatsen.

Het staat dus duidelijk vast dat met de in het voorliggende rooilijnplan beoogde vastlegging van de rooilijn voor de trage verbindingsweg tussen de Wilsonstraat en de Lemanstraat ontegensprekelijk tegemoet wordt gekomen aan de doelstellingen en principes zoals vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019.

B. Opheffing van enkele restanten van nog bestaande rooilijnen

In het kader van de opmaak van het rooilijnplan is bij verder kadastraal onderzoek en na opzoekingen, opmetingen en uitzetting van het rooilijnplan door de landmeter gebleken dat er nog een aantal oude restanten van rooilijnen lijken te bestaan die blijkbaar ooit de (voorgenomen) grens hebben gevormd tussen openbare wegen en de aangelanden aldaar. Deze oude restanten conflicteren op geen enkele wijze met de definitief vast te stellen rooilijn.

Het moge echter duidelijk zijn dat zowel de actuele waarde als de potentiële waarde van deze oude restanten van rooilijnen (die feitelijk zelfs geen grenzen meer vormen of kunnen vormen tussen openbare wegen en aangelanden) zoals met blauwe tint aangeduid op het rooilijnplan (in deze tevens dienst doende als grafisch plan) gewoonweg nihil is. Bovendien zal noch een wijziging, noch een verplaatsing van deze oude restanten nog enig nut hebben voor het gemeentelijk trage wegennet en is een opheffing van deze oude restanten van rooilijnen overeenkomstig het principe van de Ladder van Lansink hier zeker op zijn plaats.

Om deze redenen is het dan ook vooreerst wenselijk en voor de duidelijkheid in het rechtsverkeer zelfs aangewezen dat deze oude restanten van rooilijnen zoals met blauwe tint aangeduid op het rooilijnplan en die zoals hoger aangehaald feitelijk zelfs geen grenzen meer vormen of kunnen vormen tussen openbare wegen en aangelanden, worden opgeheven. Deze restanten van rooilijnen werden nooit op het terrein gerealiseerd en de gemeente Sint-Katelijne-Waver wenst deze op het terrein ook niet (meer) te realiseren.

Deze oude restanten van rooilijnen dienen dus tot geen enkel openbaar nut (meer). Immers, de trage verbindingsweg tussen de Lemanstraat en de Wilsonstraat vertrekkende vanuit de Bosbeekweg dient hoegenaamd niet de breedte aan te nemen die met deze oude restanten van rooilijnen ooit werden beoogd temeer de trage verbindingsweg die de gemeente Sint-Katelijne-Waver thans als gemeenteweg bestemd met het rooilijnplan uitsluitend voor niet-gemotoriseerd verkeer dienst zal doen zodat ook om deze reden de oude restanten van rooilijnen die thans nog o.m. staan ingetekend op de percelen kadastraal gekend als Sint-Katelijne-Waver, 1ste afdeling, sectie B, nrs 185 S 2, 185 E 3, 159W, 159N, 159S, 159L en zoals met blauwe tint aangeduid op het rooilijnplan moeten worden opgeheven. De breedte van de trage verbindingsweg (4,5 m tot 5 m) die de gemeente Sint-Katelijne-Waver thans als gemeenteweg bestemd met het rooilijnplan, is ruim voldoende opdat zwakke weggebruikers op een veilige manier elkaar zouden kunnen kruisen.

De op het rooilijnplan met blauwe tint aangeduide restanten van rooilijnen strekken dus tot geen enkel nut zodat de opheffing ervan wenselijk en dit tevens in overeenstemming is met de doelstellingen en principes zoals vermeld artikel 3 en 4 van het Decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019.

Immers, de opheffing van de oude restanten van deze met blauwe tint op het rooilijnplan aangeduide rooilijnen die op vandaag feitelijk zelfs geen grenzen meer vormen of kunnen vormen tussen openbare wegen en aangelanden brengt geenszins de verkeersveiligheid in het gedrang. Ook staan deze oude restanten niet langer ten dienste van het algemeen belang, hebben zij op vandaag ook geen gemeentegrensoverschrijdend karakter en dragen deze oude restanten op geen enkele wijze nog bij tot een duurzame ontwikkeling van de mobiliteit noch van het gemeentelijk wegennet op het grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver.

Openbaar onderzoek

Het door de Gemeenteraad voorlopig vastgestelde rooilijnplan werd overeenkomstig artikel 17, §2 van het Decreet Gemeentewegen door het College van Burgemeester en Schepenen onderworpen aan een openbaar onderzoek dat liep van 19 april 2023 tot 22 mei 2023.

Er werden 5 bezwaren ingediend die verband hielden met het voorlopig vastgestelde rooilijnplan.

Na het openbaar onderzoek werd het dossier opnieuw voorgelegd aan de Gemeenteraad met de resultaten van het openbaar onderzoek, waarna de gemeenteraad standpunt over de bezwaren en opmerkingen heeft kunnen innemen. Over de behandeling van de bezwaren, standpunten en opmerkingen werd een verslag opgemaakt waarin de bezwaren, standpunten en opmerkingen worden ontmoet en worden beantwoord. Waar nodig werden de bezwaren, standpunten en opmerkingen daarin weerlegd en/of werden op basis van deze bezwaren de nodige aanpassingen gedaan aan het definitief vast te stellen rooilijnplan nr. EJL22007.

De Gemeenteraad kan de beantwoording en weerlegging van de opmerkingen en argumenten zoals uiteengezet in dit verslag, dat in bijlage gevoegd wordt en integraal mee deel uitmaakt van onderhavige beslissing, alvast volledig bijtreden en zal vervolgens kunnen besluiten tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan nr. EJL22007.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Het Decreet houdende gemeentewegen van 3 september 2019

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het verslag van de behandeling van de bezwaren, opmerkingen en standpunten die in het kader van het openbaar onderzoek werden ingediend, goed en kan de beantwoording en weerlegging van de opmerkingen en argumenten zoals uiteengezet in dit verslag dat in bijlage gevoegd wordt en integraal mee deel uitmaakt van onderhavige beslissing, volledig bijtreden.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan met nr. EJL22007 zoals opgesteld door landmeter Edwin Jacobs definitief goed en stelt vooreerst de opheffing van de met blauwe tint aangeduide restanten van rooilijnen definitief vast zoals deze zijn weergegeven op het rooilijnplan nr. EJL22007.

De gemeenteraad stelt vervolgens de rooilijnen definitief vast zoals deze met rode tint zijn weergegeven op het rooilijnplan nr. EJL22007 op de percelen kadastraal gekend als:

 

DEEL

KADASTRAAL SINT- KATELIJNEWAVER 1STE AFD. SECTIE B,

NR.

Oppervlakte binnen rooilijn

1

164 V 3

71 m²

2

165G

121 m²

3

166M

4 m²

4

166N

5 m²

5

167D

10 m²

6

169D

3 m²

7

170C

3 m²

8

171K

6 m²

9

182 R 2

4 m²

10

182 P 2

3 m²

11a

11b

182 M 2

111 m² (a)

37 m² (b)

12

183 D 4

16 m²

13

183 F 4

120 m²

14183 F 2114 m²
15183 R 318 m²
16185 S 25 m²
17159N51 m²
18159S62 m²
19159L 204 m²
20158D145 m²
21159W179 m²
22159N282 m²
23159H5 m²
24164 F 2544 m²
25164 M 381 m²
26164 W 3117 m²

 

Artikel 3

De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om het besluit tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan nr. EJL22007 te publiceren op de gemeentelijke website en aan te plakken bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van de vastgestelde wegenis. 

Verder verzoekt de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte te brengen van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan nr. EJL22007.

Tenslotte verzoekt de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen het rooilijnplan nr. EJL22007 samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending te bezorgen aan het departement en aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente Sint-Katelijne-Waver ligt. 

Artikel 4

De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen - als de gemeente niet binnen een termijn van dertig dagen op de hoogte is gebracht van een georganiseerd administratief beroep als vermeld in artikel 24 van het Decreet Gemeentewegen - het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan bij uittreksel bekend te maken in het Belgisch Staatsblad en te publiceren op de gemeentelijke website.

Artikel 5

Het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan nr. EJL22007 heeft uitwerking veertien dagen na bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.