Artikel 260 tot en met 262 van het decreet lokaal bestuur bepalen dat de gemeente en het OCMW een jaarrekening moeten opmaken, de samenstelling ervan, en het bijzonder bestuurlijk toezicht.
Artikel 17 tot en met 28 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, bepalen nader de inhoud van de rekening.
Artikel 2 tot en met 3 en artikel 6 tot en met 10 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, bevatten nadere bepalingen over de inhoud van de jaarrekening en de bijkomende toelichting.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur bezorgt jaarlijks zijn vaststellingen en aanbevelingen in het kader van het nazicht van de jaarrekening.
De dienst financiën neemt nota van de opmerkingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en zal het nodige doen om de rechtzettingen te registreren, alsook deze opmerkingen in de toekomst te vermijden.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2023 door de gouverneur.
Het nazicht gaf aanleiding tot een aantal technische opmerkingen waaraan door de dienst financiën een oplossing werd gegeven of zal gegeven worden.