Terug
Gepubliceerd op 21/12/2023

2023_GR_00178 - Belastingen en retributies - Algemene bedrijfsbelasting van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 - Vaststelling

gemeenteraad
ma 18/12/2023 - 21:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Kohierbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/01/2024 en eindigt op 31/12/2025
  • Relevante MAR code: 73400 - Algemene bedrijfsbelasting
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Kathleen Rombauts, voorzitter; Kristof Sels; Eric Janssens; Joris De Pauw; Sven Verelst; Jeroen Baeten; Sarah De Keyser; An Coen; Ronny Slootmans; Maurice Verheyden; Kris Hapers; Tom Ongena; Jos Ceulemans; Jos Moeyersons; Sylke Pex; Geert Vertommen; Katrien Willems; Karolien Frans; Thomas Mariën; Wim Marnef; Annelies Bal; Bart De Boeck; Sander Jeurissen; Gunter Desmet, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jan Broes; Greet Saels; Lore Roelandts; Sven Vercammen

Secretaris

Gunter Desmet, algemeen directeur

Voorzitter

Kathleen Rombauts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00178 - Belastingen en retributies - Algemene bedrijfsbelasting van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 - Vaststelling

Aanwezig

Kathleen Rombauts, Kristof Sels, Eric Janssens, Joris De Pauw, Sven Verelst, Jeroen Baeten, Sarah De Keyser, An Coen, Ronny Slootmans, Maurice Verheyden, Kris Hapers, Tom Ongena, Jos Ceulemans, Jos Moeyersons, Sylke Pex, Geert Vertommen, Katrien Willems, Karolien Frans, Thomas Mariën, Wim Marnef, Annelies Bal, Bart De Boeck, Sander Jeurissen, Gunter Desmet
Stemmen voor 15
Eric Janssens, Jeroen Baeten, Kris Hapers, Kristof Sels, An Coen, Joris De Pauw, Bart De Boeck, Sven Verelst, Sylke Pex, Sarah De Keyser, Geert Vertommen, Jos Ceulemans, Karolien Frans, Sander Jeurissen, Kathleen Rombauts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Tom Ongena, Maurice Verheyden, Jos Moeyersons, Thomas Mariën, Wim Marnef, Annelies Bal, Katrien Willems, Ronny Slootmans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00178 - Belastingen en retributies - Algemene bedrijfsbelasting van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 - Vaststelling 2023_GR_00178 - Belastingen en retributies - Algemene bedrijfsbelasting van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 - Vaststelling

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0004 dlb0018

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Artikel 170, §4 van de Grondwet: uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad voor het invoeren van belastingen.

Aanleiding en context

De gemeente streeft nog steeds een beleid na met volgende kenmerken:

  • Een belasting waarbij ondernemers niet worden afgeremd om hun activiteiten uit te voeren op ons grondgebied;
  • Een belasting die eenvoudig te controleren is;
  • Een belasting waarbij de administratieve verplichtingen tot het absolute minimum worden beperkt met vanzelfsprekende inachtneming van de vigerende regelgeving, en waarbij de klantgerichte dossierbehandeling, gekoppeld aan de gelijke behandeling van alle belastingplichtigen, als speciaal aandachtspunt geldt. 

De huidige bedrijfsbelasting is op zich gebaseerd op een eenvoudig meetbare grondslag, namelijk de oppervlakte die bedrijven, zelfstandigen of beoefenaars van een vrij beroep gebruiken of ter beschikking hebben. Echter, de huidige bedrijfsbelasting betreft een aangiftebelasting op bedrijfsruimte met verschillende tarieven per sector die een grote jaarlijkse administratieve last meebrengt voor zowel de bedrijven als voor de gemeentelijke administratie. Bovendien blijkt het in de praktijk moeilijk het aangiftecriterium (gebruikte oppervlakte) te controleren, wat deze belasting zeer “aangiftegevoelig” maakt. De afschaffing voor deze belasting op bedrijfsruimte zal een belangrijke vermindering van de administratieve last voor de bedrijven en voor de gemeente betekenen. Tevens laat dit toe op een administratief eenvoudige manier een stabiele inkomstenstroom voor de gemeente Sint-Katelijne-Waver te waarborgen. Daarnaast is de tarifering al jaren ongewijzigd. 

Gezien de mogelijkheid die het decreet van 15 mei 2018, dat artikel 41 van het decreet lokaal bestuur wijzigt, sedert 2019 biedt, is het mogelijk geworden om een gedifferentieerd tarief te bepalen voor de opcentiemen op de onroerende voorheffing. Hierdoor kan een afzonderlijk (hoger) tarief voor het industrieel kadastraal inkomen bepaald worden, zonder het tarief voor het gewoon kadastraal inkomen te verhogen. Op deze manier kan de huidige bedrijfsbelasting grotendeels ingekanteld worden in de onroerende voorheffing.

Argumentatie

Het voorstel is om de huidige bedrijfsbelasting te herzien en te kiezen voor een flat fee/forfait zodat de administratieve last voor zowel bedrijven, als gemeente vervalt. Daarnaast zal er geopteerd worden voor differentiatie van de opcentiemen zodat bedrijven in verhouding tot hun draagkracht bijdragen aan de financiële gezondheid van de gemeente. In het voorstel van het college van burgemeester en schepenen blijft het tarief voor de gewone onroerende goederen voor 2024-2025 ongewijzigd (momenteel op 880 opcentiemen). Voor de industriële kadastrale inkomens (op nijverheidsgronden, nijverheidspanden en materieel en outillering) wordt het tarief gebracht op 1058 opcentiemen (momenteel, volgens beslissing GR 18 december 2023). De gedifferentieerde opcentiemen, in combinatie met de herwerkte bedrijfsbelasting zorgen voor het optimaliseren van de inning en de inzet van schaarse overheidsmiddelen in functie van de inwoners en ondernemers van het grondgebied Sint-Katelijne-Waver.

Het doel hiervan is de gemeentelijke bedrijfsfiscaliteit zodanig te vereenvoudigen waarbij de oplossing budgetneutraal is voor de gemeente. Concreet betekent dit dat de voorgestelde aanpassingen in beide reglementen in totaal geen structurele verhoging van de gemeentelijke inkomsten betekenen. Integendeel, er wordt een kleine vermindering van de inkomsten voorzien als tegemoetkoming voor de vermindering in administratieve last.

Deze vernieuwde bedrijfsbelasting beoogt een bijdrage van zelfstandigen, beoefenaars van een vrij beroep en ondernemingen in de algemene bestuurlijke uitgaven van de gemeente. De ontvangsten en uitgaven van de gemeente dienen in evenwicht gehouden te worden. Hiertoe is het wenselijk te blijven voorzien in het heffen van eigen gemeentelijke belastingen specifiek geënt op de lokale omstandigheden en ter ondersteuning van bepaalde beleidsaspecten. Hiertoe is het redelijk dat de bedrijven (zelfstandigen en vennootschappen) ook bijdragen tot de financiële behoeften van de gemeente, gezien zij op een gelijkaardige manier gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur en dienstverlening als de inwoners van de gemeente, waarbij algemeen aangenomen wordt dat de bedrijven over een grotere financiële draagkracht beschikken dan de gezinnen in de gemeente.

Juridische grond

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit

Het gemeenteraadsbesluit dd. 9 november 2020 houdende de goedkeuring van de belasting op de beschikbare bedrijfsruimten van ondernemingen, handelszaken en beoefenaars van vrije beroepen van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025

De financiële toestand van de gemeente

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een algemene gemeentebelasting op bedrijven geheven. 

Artikel 2

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • Aanslagjaar: het jaar waarin de belasting verschuldigd is. Elk aanslagjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.
  • Vennootschap: elke rechtspersoon die een nijverheids-, ambachts-,   tuinbouw- en/of handelsbedrijf exploiteert, een economische activiteit op zelfstandige basis verricht, een intellectueel, vrij of dienstverlenend beroep  zelfstandig uitoefent en/of zich met verrichtingen van winstgevende aard en/of het beheer van roerende en/of onroerende goederen bezighoudt, evenals elk van deze rechtspersonen in vereffening.
  • Vestiging: elk (gedeelte van een) onroerend goed of meerdere onroerende goederen die samen een geheel, een entiteit of een complex vormen, dat voor beroeps- of bedrijfsdoeleinden is bestemd of in het kader van beroeps- of bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt en/of elke activiteitskern, elk(e) lokaliteit of centrum van werkzaamheden of elk (geheel van) ruimte(n), onder   gelijk  welke vorm van individuele of collectieve aard, die/dat voor beroeps- of bedrijfsdoeleinden is bestemd of in het kader van beroeps- of bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt, evenals een  maatschappelijke zetel, of een administratieve zetel of lokaliteit, alsook elk (gedeelte van een) onroerend goed of lokaliteit dat/die bijdraagt tot de tot de realisatie/ uitvoering  van de beroeps-  of bedrijfsdoeleinden (met inbegrip van  bestuur   of beheer in de ruimste zin). Vestigingseenheden waarvoor een bedrijf een inschrijving heeft in de Kruispuntbank der Ondernemingen, worden eveneens als vestiging beschouwd.
  • Zelfstandige: elke natuurlijke persoon die in hoofd- of bijberoep een nijverheids-, ambachts-, landbouw-, tuinbouw en /of handelsonderneming exploiteert, een economische activiteit op zelfstandige basis verricht en/of een intellectueel, vrij of dienstverlenende beroep of een andere beroeps- of bedrijfsactiviteit zelfstandig uitoefent, en/of zich met verrichtingen van winstgevende aard en/of het beheer van roerende en/of onroerende goederen zoals bedoeld in artikel 37 W.I.B. 1992 bezighoudt. Natuurlijke personen die in de Kruispuntbank van Ondernemingen staan ingeschreven met de hoedanigheid van ‘onderneming onderworpen aan de btw’, en/of ‘inschrijvingsplichtige onderneming’ worden eveneens beschouwd als zelfstandige.
  • Bedrijfsactiviteit: het exploiteren van een nijverheids-, ambachts-, landbouw, tuinbouw en/of handelsonderneming, een economische activiteit op zelfstandige basis, een intellectueel, vrij of dienstverlenende beroep of een andere beroeps- of bedrijfsactiviteit en/of het zich bezig houden met verrichtingen van winstgevende aard en/of het beheer als beroepswerkzaamheid of economische activiteit van roerende en/of onroerende goederen.

Artikel 3

De belasting is verschuldigd door de zelfstandige of de vennootschap die op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente één of meerdere vestigingen voor het uitoefenen van een bedrijfsactiviteit gebruikt of tot gebruik voorbehoudt.

Artikel 4

§1. Elke belastingplichtige is de belasting verschuldigd afzonderlijk per vestiging hoe ook genoemd, die door hem/haar wordt gebruikt of tot gebruik wordt voorbehouden en op het grondgebied van de gemeente is gelegen.

§2. Elkeen die de hoedanigheid heeft van zelfstandige of vennootschap op het grondgebied van de gemeente, heeft er minstens één belastbare vestiging, zoals bedoeld in artikel 2, 3° en behoort als zodanig tot de belastingplichtigen.

§3. Een maatschappelijke zetel wordt steeds beschouwd als een vestiging.

§4. Een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) op een bepaald adres in de gemeente wordt gelijkgesteld met een maatschappelijke zetel of vestiging.

§5. Eén vestiging kan voor verschillende belastingplichtigen tegelijkertijd ter beschikking zijn.

§6. Een zelfstandige of een vennootschap van wie de beroeps- of bedrijfsdoeleinden uitsluitend een ambulant karakter hebben, heeft een belastbare vestiging op het adres van zijn/haar in de gemeente gelegen verblijfplaats of maatschappelijke zetel.

§7. De toestand in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingplicht en de belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het gehele jaar. Het feit dat in de loop van het aanslagjaar een natuurlijke persoon zijn/haar hoedanigheid van zelfstandige beëindigt, een vennootschap ophoudt te bestaan, de werkzaamheden met een geringe frequentie worden uitgevoerd, een belastbare vestiging wordt gesloten, heeft geen invloed op de belastingplicht en geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering. Indien uiterlijk op het moment van de vervaldag van de belasting bewezen wordt dat een natuurlijke persoon zijn/haar hoedanigheid van zelfstandige uiterlijk op 1 januari van het aanslagjaar volledig en definitief beëindigde en de nodige aanpassingen hiervoor in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) geregistreerd werden of indien bewezen wordt dat een vennootschap uiterlijk op 1 januari van het aanslagjaar volledig en definitief ophield te bestaan en de nodige aanpassingen hiervoor in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) geregistreerd werden, gaat de hoedanigheid van belastingplichtige verloren. Bij een tijdelijke onderbreking van de werkzaamheden of bij een inactiviteit, blijft de hoedanigheid van belastingplichtige verder bestaan. 

Artikel 5

De belasting bedraagt 99,00 euro per vestiging gelegen op het grondgebied van de gemeente.

Artikel 6

Er worden onderstaande vrijstellingen voorzien:

  • Nachtwinkels, shishabars, wedkantoren en private bureaus voor telecommunicatie, zoals bepaald in het belastingreglement op de nachtwinkels, shishabars, wedkantoren en private bureaus voor telecommunicatie.
  • De rechtspersonen bedoeld in de artikelen 180, 181 en 182 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992.
  • Iedere belastingplichtige vermeld in artikel 3 die op 1 januari van het aanslagjaar voor het eerst belastingplichtige wordt.

Artikel 7

De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

Artikel 8

Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 9

Het belastingreglement op de beschikbare bedrijfsruimten van ondernemingen, handelszaken en beoefenaars van vrije beroepen van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 9 november 2020, wordt met ingang van 1 januari 2024, opgeheven.