Terug
Gepubliceerd op 21/12/2023

2023_GR_00158 - Onderwijs - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk basisonderwijs - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 18/12/2023 - 21:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathleen Rombauts, voorzitter; Kristof Sels; Eric Janssens; Joris De Pauw; Sven Verelst; Jeroen Baeten; Sarah De Keyser; An Coen; Ronny Slootmans; Maurice Verheyden; Kris Hapers; Tom Ongena; Jos Ceulemans; Jos Moeyersons; Sylke Pex; Geert Vertommen; Katrien Willems; Karolien Frans; Thomas Mariën; Wim Marnef; Annelies Bal; Bart De Boeck; Sander Jeurissen; Gunter Desmet, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jan Broes; Greet Saels; Lore Roelandts; Sven Vercammen

Secretaris

Gunter Desmet, algemeen directeur

Voorzitter

Kathleen Rombauts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00158 - Onderwijs - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk basisonderwijs - Goedkeuring

Aanwezig

Kathleen Rombauts, Kristof Sels, Eric Janssens, Joris De Pauw, Sven Verelst, Jeroen Baeten, Sarah De Keyser, An Coen, Ronny Slootmans, Maurice Verheyden, Kris Hapers, Tom Ongena, Jos Ceulemans, Jos Moeyersons, Sylke Pex, Geert Vertommen, Katrien Willems, Karolien Frans, Thomas Mariën, Wim Marnef, Annelies Bal, Bart De Boeck, Sander Jeurissen, Gunter Desmet
Stemmen voor 23
Eric Janssens, Jeroen Baeten, Kris Hapers, Kristof Sels, Tom Ongena, An Coen, Joris De Pauw, Maurice Verheyden, Jos Moeyersons, Bart De Boeck, Sven Verelst, Sylke Pex, Thomas Mariën, Wim Marnef, Sarah De Keyser, Geert Vertommen, Annelies Bal, Jos Ceulemans, Karolien Frans, Katrien Willems, Sander Jeurissen, Ronny Slootmans, Kathleen Rombauts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00158 - Onderwijs - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk basisonderwijs - Goedkeuring 2023_GR_00158 - Onderwijs - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk basisonderwijs - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.

Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.

De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.

Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.

Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.

Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:

  • het is beperkt in omvang;
  • het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
  • het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
  • het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
  • het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
  • het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
  • het vermeldt de doelgroep;
  • het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
  • het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
  • het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
  • het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.

Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:

  • de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
  • de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
  • de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
  • de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
  • de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.

Argumentatie

OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.

OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.

 

Juridische grond

Bevoegdheid

  • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2

Juridische context

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn scholen van het basisonderwijs.