Artikel 277 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de voorgaande zitting goed.
De notulen werden opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 278, §1 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 24 februari 2025 goed.
Conform de bepalingen in het huishoudelijk reglement wenst de N-VA-fractie voorafgaand aan de reguliere agenda een actuadebat te houden over het bestuursakkoord van de meerderheid.
De eigenaars hebben een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het creëren van twee loten voor open eengezinswoningen langsheen de Rozendaalweg.
Bij deze lopende omgevingsvergunningsaanvraag werd een rooilijnplan geïmplementeerd, dat in nauw overleg met de dienst beleidsondersteuning werd opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor dit rooilijnplan en voor de opname van een strook grond in het openbaar domein.
In deze lopende omgevingsvergunningsaanvraag werd het vastleggen van een rooilijn mee geïntegreerd. Op dit rooilijnplan werd een strook grond gedefinieerd, in lichtblauwe kleur, die bestemd is te worden opgenomen in het openbaar domein. Deze strook grond is 321 vierkante meter groot.
De strook grond zorgt voor betere uitbreidingsmogelijkheden aan de weg- en rioleringsinfrastructuur van de Rozendaalweg. Er werd een verbintenis van kosteloze grondafstand naar het openbaar domein toegevoegd.
Het rooilijnplan werd voorafgaand aan deze omgevingsvergunningsaanvraag overlegd met de diensten beleidsondersteuning en omgeving en is in overeenstemming met de afspraken die tijdens dat overleg gemaakt werden.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor dit rooilijnplan en voor de opname van de strook grond, in lichtblauwe kleur aangeduid op het rooilijnplan, tot het openbaar domein, zodat de Rozendaalweg betere uitbreidingsmogelijkheden heeft. Tijdens het openbaar onderzoek van de omgevingsvergunning werden geen bezwaren ingediend.
Het Omgevingsvergunningsdecreet
Het Gemeentewegendecreet
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Het DABM
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan, horende bij deze omgevingsvergunningsaanvraag, goed. Dit rooilijnplan werd opgemaakt door landmeter-expert Broothaerts Jelle. Hij handelt in opdracht van Broothaerts Jelle CommV, gevestigd te Pennemeesterstraat 41, 2800 Mechelen.
De gemeenteraad keurt de opname in het openbaar domein van volgend lot goed, zoals weergegeven in lichtblauwe kleur op het bijgevoegd bovengenoemd rooilijnplan. Deze strook grond is 312 m² groot in functie van betere uitbreidingsmogelijkheden aan de weg- en rioleringsinfrastructuur van de Rozendaalweg.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde verbintenis tot kosteloze grondafstand naar het openbaar domein goed. Deze verbintenis maakt tevens deel uit van de lopende omgevingsvergunningsaanvraag. Deze dient te allen tijde nageleefd te worden.
Actie 124 van het bestuursakkoord: "We pakken leegstand aan op verschillende manieren en treden streng op bij langdurige leegstand. Samen met de woonmaatschappijen bekijken we de uitrol van het provinciaal concept van “Pandschap” en onderzoeken we de invoering van een systeem van sociaal beheersrecht."
Bestrijding van leegstand is een prioriteit voor de gemeente.
Het Pandschap biedt een oplossing voor eigenaars die hulp kunnen gebruiken bij het oplossen van de leegstand en/of verwaarlozing. Men ontzorgt volledig in ruil voor de verplichting om het pand sociaal te verhuren. De eigenaar geniet van een gegarandeerde huuropbrengst. De woonmaatschappij selecteert huurders, controleert het onderhoud en regelt de administratie.
Anders dan bij de toepassing van het sociaal beheersrecht betreft het hier een vrijwillige deelname van de eigenaar.
De provincie Antwerpen heeft een raamcontract afgesloten met Het Pandschap, waardoor de gemeente zonder meer de diensten van Het Pandschap kan aanprijzen aan de eigenaars van leegstaande of verwaarloosde panden. De provincie vraagt wel om hiervoor een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de provincie en Het Pandschap goed.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 19 mei 2000, meer bepaald artikel 4.
Artikel 4 van het voormelde besluit bepaalt dat de voorzitter over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag moet uitbrengen aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Dit heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar.
De GECORO heeft in het afgelopen jaar geen werkingsmiddelen gebruikt, buiten de presentiegelden. Deze bedragen in totaal € 3.077,13 incl. bedrijfsvoorheffing die ingehouden werd door de gemeente. Aan de leden zelf werd dus € 2.238 netto uitbetaald (€ 92,73 per stemgerechtigd lid, per zitting).
De gemeenteraad neemt kennis van de werkingsmiddelen voor de GECORO over het jaar 2024. Er werd een bedrag van € 2.238 netto uitbetaald aan presentiegelden (€ 3.077,13 incl. bedrijfsvoorheffing). Voor het overige zijn geen werkingskosten besteed.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 14°, zoals gewijzigd door art.3 van het Decreet van 8 mei 2018 houdende wijziging van art.41 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, wat de verfijning van de belastingbevoegdheid van de gemeenteraad betreft;
De Grondwet, inzonderheid artikel 170, §4;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd door het decreet van 3 mei 2024;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het Bestuur decreet van 7 december 2018, betreffende de bepalingen rond de werking van overheidsinstanties en de relatie tussen de burger en de overheid;
De algemene bestuurlijke politieverordening, meer bepaald de artikelen betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), en latere wijzigingen;
Het lokaal Materialenplan (LMP) goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering; Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen laat toe dat de gemeente het intergemeentelijk samenwerkingsverband machtigt om de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen;
Het innen van een belasting wordt gedefinieerd als het in ontvangst nemen van de schuld;
De gemeente heeft hiervoor beheersoverdracht verleend aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM);
Het lokaal Materialenplan 2023-2030 (LMP) werd goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering.
Europese regelgeving verplicht Vlaanderen om het bioafval uit het restafval te halen en om de eigen reductiedoelstellingen voor het restafval en recyclagedoelstellingen te behalen. Daarom voert dit Lokaal Materialenplan (LMP) de algemene verplichting in voor lokale besturen om een selectieve inzameling van alle bioafval aan te bieden aan de burger.
De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (gft) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.
De gemeente keurde een beheersoverdracht goed (op datum van 4 september 2023) aan IVAREM om in te staan voor de inzameling en verwerking van het gft.
Het is wenselijk om een belasting te heffen op het inzamelen en verwerken van gft zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.
Uit de bevraging over sorteergedrag (OVAM, 2021) blijkt dat de meeste respondenten beter zouden sorteren als het verschil in tarief tussen huisvuil en selectieve stromen verhoogt.
Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor gft lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
Belastbaar feit en belastbare periode
De gemeenteraad heft een contantbelasting op de inzameling en verwerking van gft (groente-, fruit- en tuinafval) voor de periode van 1 april 2025 tot en met 31 december 2025.
Definities
Voor de toepassing van die contantbelasting wordt verstaan:
Belastingplichtige
Deze belasting wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van 2024. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.
Tijdens de opstartfase wordt de gft-container gratis geleverd. Na de aanvraagperiode wordt een belasting aangerekend van 12 euro per container of aanmeldkaart.
Bij de vervanging of herstelling van de container van 40 of 140 liter wordt een belasting aangerekend van 46 euro (incl. chip en interventie).
Toewijzingsregels container
De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Bij gezinnen en 2de verblijven zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:
Bedrijven en verenigingen mogen enkel vergelijkbaar afval aanbieden in het gemeentelijk inzamelcircuit voor zover dit in hoeveelheid en samenstelling vergelijkbaar is met particulieren. Ze kunnen enkel een container van 140 liter ontvangen als aanvulling bij de huisvuil inzameling en maximaal 2 gft-containers aanvragen.
Gemeenschappen, scholen en residenties kunnen meerdere containers aanvragen.
Bezwaarprocedure
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen of vanaf de kennisgeving van de aanslag of de datum van de inning van de contantbelasting. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.
In toepassing van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kunnen bezwaarschriften via elektronische weg worden ingediend. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via die elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.
Wijze van inning
§ 1. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd, wordt een bedrag voor de aangeboden kilogrammen aangerekend van overeenkomstig 3 kg bij 40 liter, 10,5 kg bij 140 liter, 18 kg bij 240 liter, 27 kg bij 360 liter, 58 kg bij 770 liter en 82,5 kg bij 1 100 liter-containers.
§ 2. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
§ 3. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 4. De contantbelasting bij vervanging wegens verlies, beschadiging of vernietiging van een aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 5. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van 20 euro in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
Drempelbedrag provisie en betalingsuitnodiging
§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt 40 euro aangerekend die binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden. Dit bedrag wordt verhoogd met 20 euro indien de huisvuilinzameling ook via containers gebeurt.
§ 2. Van zodra het drempelbedrag van 15 euro is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar, gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op 60 euro. De gebruiker stort dat bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal 100 euro per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.
§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan 0 euro. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de 0 euro niet bereikt.
Terugbetaling
Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatst gekende rekeningnummer.
De containers en aanmeldkaarten worden voor verder gebruik geblokkeerdIntergemeentelijke inning
De vermelde contantbelastingen worden geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.
Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.
Toezicht, bekendmaking en publicatie
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt volgens artikels 285 tot en met 288 en artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De organisatie van culturele activiteiten door de gemeente brengt kosten met zich mee. Het is aangewezen om een deel van deze kosten door te rekenen aan de deelnemers.
Omwille van de financiële behoefte van de gemeente is het nodig om de reeds bestaande retributies te behouden.
Aangezien de culturele activiteitenkalender nog niet vastligt voor de ganse bestuursperiode en men graag snel wil kunnen inspelen op bepaalde nieuwe zaken, wordt voorgesteld om het college van burgemeester en schepenen te machtigen om deze tarieven vast te stellen binnen bepaalde minima- en maximabedragen.
Volgende minima- en maximabedragen worden voorgesteld:
Retributie op
| Minimumbedrag
| Maximumbedrag
|
ticketprijzen bij voorstellingen
| 0 euro | 50 euro |
toegangsgelden voor workshops of cursusreeksen (door bibliotheek)
| 0 euro | 15 euro per beurt |
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Basis
De gemeente heft een retributie op deelname aan organisaties voor culturele activiteiten.
Periode
De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 1 april 2025 tot en met 31 december 2031.
Tarieven
De gemeenteraad machtigt het schepencollege om de tarieven van volgende culturele activiteiten vast te stellen. De tarieven dienen redelijk en in verhouding tot de dienstverlening te zijn binnen volgende minima- en maximabedragen:
Retributie op | Minimumbedrag | Maximumbedrag |
ticketprijzen bij voorstellingen | 0 euro | 50 euro |
toegangsgelden voor workshops of cursusreeksen (door bibliotheek) | 0 euro | 15 euro per beurt |
Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de aanvrager, diegene die de voorstelling bijwoont of aan de activiteit deelneemt.
Verminderingen
Het college kan verminderingen tot max. 80% voorzien bij de vaststelling van de tarieven op basis van volgende objectief vaststelbare criteria:
Wijze van inning
De inning van de retributies dient te gebeuren door betaling zonder uitstel (kan zowel contant gebeuren als giraal in functie van de praktische mogelijkheden).
Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Publicatie en bekendmaking
Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2025 en vervangt op dat moment het reglement op culturele activiteiten van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019.
De conciërgewoning op de site van het Sint-Michielskasteel staat leeg sinds het overlijden van de vorige bewoonster.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver heeft een leidraad uitgegeven waarin zij haar intentie uitdrukt om een erfpachtrecht onder voorwaarden te vestigen op een onroerend goed in haar eigendom gelegen te Groenstraat 9, 2860 Sint-Katelijne-Waver, kadastraal gekend als D17g.
Er werd op 30 november 2023 één voorstel ontvangen. Na de goedkeuring van het voorlopig beoordelingsverslag op 5 februari 2024 door het college van burgemeester en schepenen werden de onderhandelingen opgestart met de indiener van het voorstel.
Een erfpachtovereenkomst werd opgemaakt met de indiener, Creation Company.
De overeenkomst spreekt van een erfpacht van 15 jaar die éénmalig kan verlengd worden voor dezelfde termijn. De erfpachter zal het tot erfpacht bestemde goed gebruiken als polyvalente ruimte met de uitdrukkelijke uitsluiting van activiteiten die bovenmatige geluidshinder veroorzaken.
De erfpachter zal hiervoor een maandelijkse vergoeding verschuldigd zijn die oploopt naarmate de overeenkomst verstrijkt.
Verder neemt de erfpachter de verplichting op zich om het onroerend goed te verbouwen volgens de regels van de kunst en minstens een energielabel C te bekomen.
Er zijn daarnaast nog specifieke afspraken onderhandeld tussen de erfpachtgever en de erfpachter rond verhuur en gebruik. Zo krijgen lokale verenigingen steevast een reductie van 20% op de huurprijs en krijgt de erfpachtgever 10 gratis dagen ter beschikking in samenspraak met de erfpachtgever.
Het einde of eventuele ontbinding van de erfpacht kenmerkt zich door een overgang van alle opstallen naar de erfpachtgever zonder dat daartoe enige vergoeding verschuldigd is.
De gemeenteraad keurde in zitting van 21 oktober 2024 de erfpachtovereenkomst tussen de gemeente Sint-Katelijne-Waver en Creation Company BV inzake het onroerend goed gekend als sectie D nr.17/g te Groenstraat 9, 2860 Sint-Katelijne-Waver goed.
Om gevolg te geven aan deze overeenkomst, werd een ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Vlaeymans-Verdonck en Knevels, die in bijlage wordt toegevoegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de ontwerpakte goed te keuren met het oog op het vestigen van de erfpacht.
Alle onkosten, rechten en erelonen verbonden aan deze Overeenkomst en de Erfpachtakte worden gedragen door de erfpachter, met uitzondering van de eventuele kosten van raadslieden waarvoor Partijen elk de kosten van hun eigen raadslieden zullen betalen.
De onroerende voorheffing zal gedragen worden door de erfpachter gedurende het erfpachtrecht.
De gemeenteraad beslist om een erfpacht te verlenen aan Creation Company voor de conciërgewoning, gelegen te Groenstraat 9 zoals is weergegeven als lot 1, deel van het perceel 17g, op plan opgemaakt door landmeter-expert Maarten Van Eyken te Zemst op 6 oktober 2023, en zoals voorgesteld in het ontwerp van akte van notaris Vlaeymans- Verdonck & Knevels in de bijlage aan dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd in dit kader alle verdere nodige stappen te zetten, met in begrip van alle administratieve formaliteiten, eventuele wijzigingen in de akte en de plannen die kaderen in de bovenstaande principes en substantieel hetzelfde doel hebben, de vertegenwoordiging in rechte, de handlichting en het aanstellen van een notaris.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver wil via het voorliggende voorlopige rooilijnplan het bestaande wandelpad aan de Goorbosbeekvallei verlengen tot aan de Stationsstraat, met als uiteindelijke doel de Midzeelhoeve te bereiken. De voorgestelde nieuwe rooilijn langs de zijkanten van de weidepercelen zal een houtkant aanleggen die een ecologische verbinding vormt van noord naar zuid. Deze houtkant biedt schaduw voor de paarden en verbetert tevens de waterhuishouding, aangezien het waterverhaal samenhangt met het integreren van de verschillende functies die onlosmakelijk verbonden zijn aan de blauw-groene dooradering in het landschap.
De gemeenteraad wordt gevraagd om binnen het grotere geheel van de geplande noord-zuid verbinding (over RUP De Nayer en RUP Midzelen) deze nieuwe rooilijnen voorlopig goed te keuren. De nieuwe rooilijnen zorgen voor extra zachte recreatie en natuurbeleving van het huidige en toekomstige openbare en privédomein van de gemeente, in het bijzonder de Midzeelhoeve. Daarnaast wordt gevraagd om de oude en/of feitelijke rooilijnen ter hoogte van de aansluiting binnen het plangebied af te schaffen.
Het gemeentebestuur zet in op klimaatbestendigheid door een blauw-groene dooradering in het landschap te creëren. Daarnaast wil het bestuur op buurtniveau een fijnmazig netwerk van trage wegen verder uitbouwen voor een actieve en gezonde gemeente.
Er wordt een nieuwe rooilijn opgemaakt als onderdeel van een ecologische verbinding tussen de Goorbosbeekvallei en de Midzeelhoeve met de grote natuurvijver. Het eerste deel, tussen Goorboslei en de Stationsstraat, wordt nu behandeld. Deze verbinding tussen cultuur en natuur benadrukt opnieuw het bruisende karakter van onze gemeente.
De Goorboslei is een smalle asfaltweg met een beperkte rooilijn, waarin berm, gracht en verlichtingspalen vallen. Bij de aansluiting met de trage weg blijkt de overbrugging te smal voor twee functies, waardoor een gescheiden inrit voor onderhoud van de weide noodzakelijk is. Het pad wordt langs de bestaande grachten voorzien om deze goed bereikbaar en controleerbaar te houden.
Het weiland langs de rooilijn naar het zuiden profiteert van de houtkanten en de optimalisering van de grachten. Regenwater krijgt de tijd om te infiltreren of wordt gebufferd en gecontroleerd afgevoerd in de geherprofileerde grachten. Het wandelpad wordt uitgevoerd in waterdoorlatend materiaal.
De aansluiting met de Stationsstraat krijgt een tweesporenpad voor dubbel gebruik (gemotoriseerd voor de aangelanden en wandelpad). Bestaand groen wordt zoveel mogelijk behouden of vervangen door nieuw groen waar nodig.
Beleid van de gemeente
De gemeente Sint-Katelijne-Waver besteedt bijzondere aandacht aan trage wegen en de uitbouw van een fijnmazig en veilig verkeersnetwerk voor zwakke weggebruikers, vooral wandelaars. Dit is een actief speerpunt van de gemeente.
De dienst patrimonium neemt de herwaardering en aansluiting van bestaande trage wegen ter harte. Er zijn al veel initiatieven genomen om met eigenaars te onderhandelen om dit fijnmazige netwerk te vervolledigen. Langs deze trage wegen worden kleine landschapselementen en houtkanten voorzien die passen in het ruimtelijk beleid. Voor de aanleg van de trage verbinding wordt nog een omgevingsvergunning ingediend.
Samenhang met wettelijke bepalingen
Het Decreet Gemeentewegen heeft als doel de structuur, samenhang en toegankelijkheid van gemeentewegen te verbeteren door een geïntegreerd beleid op lokaal niveau. Bijzondere aandacht gaat naar zachte mobiliteit en de bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen. Dit draagt bij aan een veilige en aangename mobiliteit.
Openbaar onderzoek
Het voorlopig vast te stellen rooilijnplan wordt door het college van burgemeester en schepenen onderworpen aan een openbaar onderzoek van minstens 30 dagen, na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad. Na het openbaar onderzoek wordt het dossier opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad, die standpunt inneemt over de bezwaren en opmerkingen en besluit over de definitieve vaststelling van het rooilijnplan en de opheffing van oude rooilijnen.
In zitting van 24 februari 2025 stelde de gemeenteraad deze nieuwe rooilijn reeds voorlopig vast. Door een fout tijdens de stemming van dit artikel dient deze beslissing te worden ingetrokken. De beslissing wordt opnieuw ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Het Decreet houdende Gemeentewegen van 3 september 2019
De gemeenteraad trekt de beslissing van de gemeenteraad in zitting van 24 februari 2025 in en vervangt deze door huidige beslissing.
De gemeenteraad stelt de nieuwe rooilijn voor de de trage verbinding richting Goorboslei aansluitend aan de Stationsstraat voorlopig vast, rekening houdend met bovenstaande argumentatie, zoals met "rode tint" aangeduid op het rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Bruno Mertens. Tevens wordt de opheffing van bestaande rooilijnen van Stationsstraat en Goorboslei ter hoogte van de nieuwe aansluiting, met “blauwe tint” aangeduid, binnen het zelfde plangebied ook voorlopig vastgesteld.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voorlopig goed. Het rooilijnplan, met de hierop ingetekende rooilijnen, innames en erfdienstbaarheden, wordt voorlopig goedgekeurd zoals dit werd opgemaakt dd. 6/02/2025 door landmeter-expert Bruno Mertens. Het waarderingsverslag van de innames opgemaakt door landmeter-expert Bruno Mertens dd. 6/02/25 wordt eveneens goedgekeurd.
De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om het besluit tot voorlopige vaststelling van de nieuwe rooilijn, de opheffing van de oude en/of feitelijke rooilijnen ter hoogte van de aansluitingen alsmede de voorlopige vaststelling van het volledige rooilijnplan te onderwerpen aan een openbaar onderzoek, zoals voorgeschreven in artikel 17, § 2 en 21,§2 van het Decreet houdende Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden de voorbije decennia gebruik maken van het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering. Het huidige raamakkoord, afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, loopt tot eind 2025.
Gezien de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven (enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD).
Gezien het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Overeenkomstig de reglementering overheidsopdrachten, meer bepaald in het kader van raamovereenkomsten, moeten zij in het bestek de besturen vermelden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst die aanvangt op 1 januari 2026, met een inschatting van het aantal verzekerden.
De nieuwe hospitalisatieverzekering is via de raamovereenkomst enkel open voor de besturen die voor 31 maart 2025 het inschrijvingsformulier inzake de kaderovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering hebben overgemaakt aan GSD-V. Aan de raden wordt gevraagd aan te sluiten bij deze kaderovereenkomst.
De overheidsopdracht (mededingingsprocedure met onderhandeling) heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatieverzekering ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, met de keuze tussen 2 formules: een basisformule (gemeenschappelijke/tweepersoonskamer) en een uitgebreide formule (eenpersoonskamer).
De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en loopt voor 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 x 1 jaar.
De deelnemende besturen en instellingen verbinden zich voor de volledige duur van het contract.
Het bedrag van de premies wijzigt niet tijdens de eerste twee jaar. Daarna kan de verzekeraar de premies aanpassen als de schadestatistieken dit rechtvaardigen en binnen de grenzen van de medische index.
In tegenstelling tot het verleden zal de toewijzing van de opdracht gebaseerd worden op meerdere gunningscriteria:
- de waarborgen (20 punten)
- de dienstverlening (30 punten)
- de prijs (50 punten).
De dekking van de verzekeringspolis is grotendeels gelijklopend aan diegene die momenteel wordt aangeboden, mits enkele wijzigingen, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassingen op het bedrag van de premies.
Een overzicht van de wijzigingen is opgenomen in de brief van de GSD-V als bijlage bij dit besluit.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen, inzonderheid op het artikel 47§2 (een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentrale als bedoeld in artikel 2, 4°, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren)
Het gemeentebestuur zal aansluiten bij de kaderovereenkomst 'collectieve hospitalisatieverzekering' die de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen vzw (GSD-V) overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten zal plaatsen.
Het gemeentebestuur neemt de premie van de verzekering volledig ten laste in de basisformule voor:
1. de statutaire personeelsleden in dienst van het gemeentebestuur
2. de contractuele personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur in dienst van het gemeentebestuur
3. de contractuele personeelsleden in dienst van het gemeentebestuur die na minstens 6 maanden tewerkstelling verder bij het gemeentebestuur in dienst blijven dit alles met uitzondering van het onderwijzend personeel, studenten, animatoren, vrijwilligers en stagiaires
De hierna vermelde categorieën van personen kunnen op eigen kosten aansluiten bij de verzekering onder dezelfde waarborgen als de verzekerden waarvoor het gemeentebestuur de premie ten laste neemt:
Een afschrift van onderhavige beslissing zal aan de GSD-V worden overgemaakt.
Statuten van de Interlokale Vereniging regie sociale economie Rivierenland
De overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen Bonheiden, Bornem, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Mechelen, Putte, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek
De Vlaamse overheid heeft goedkeuring gegeven om voor de periode 2020-2025 de regierol sociale economie en werk gezamenlijk op te nemen met de volgende gemeenten van de regio Rivierenland: Bonheiden, Bornem, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Mechelen, Putte, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek.
Het doel van de regie sociale economie en werk:
De Vlaamse overheid legt op dat de regionale regierol opgenomen wordt door een formeel intergemeentelijk samenwerkingsverband. Er werd geopteerd voor de minst zware vorm van intergemeentelijke samenwerking, meer bepaald een interlokale vereniging (ILV) waarbij stad Mechelen fungeert als beherende gemeente.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur en met in achtname van de statuten van de Interlokale Vereniging wordt gevraagd om de vertegenwoordiging opnieuw aan te duiden.
De deelnemende gemeenten beschikken elke over één mandaat in te vullen door één natuurlijk persoon.
De deelnemende gemeenten worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door de burgemeester of een schepen daartoe aangeduid door de bevoegde organen van de deelnemende gemeenten. De statuten bepalen niet dat een plaatsvervangend lid van het beheerscomité dient aangeduid te worden, maar het geniet wel de voorkeur. Elk lid van het beheerscomité beschikt over één stem.
De vertegenwoordiging in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging regie sociale economie Rivierenland is onbezoldigd.
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41, lid 2, 4° met betrekking tot de deelname of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad duidt als vertegenwoordiger van de gemeente in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging regie sociale economie Rivierenland, voor de duur van deze legislatuur, aan :
20:57 - Kristof Sels betreedt de zitting vanaf de stemming op artikel 2
De gemeenteraad duidt als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging regie sociale economie Rivierenland, voor de duur van deze legislatuur, aan :
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen aan de Interlokale Vereniging regie sociale economie Rivierenland.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Op maandag 31 maart 2025 om 17 uur vindt de algemene vergadering van Cipal plaats volledig op digitale wijze.
De gemeenteraad bepaalde in zitting van 24 februari 2025 het mandaat van de afgevaardigde van de gemeente op deze algemene vergadering.
Bij e-mail van 11 maart 2025 deelt Cipal dv mee dat er een wijziging is in de gezamenlijke voordrachtlijst van de 15 kandidaat-bestuurders voor de bijzondere algemene vergadering van Cipal dv van maandag 31 maart 2025.
Het nieuwe voorstel:
Gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders:
Deze gezamenlijke voordrachtlijst kwam tot stand na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal.
Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd o.m. rekening gehouden met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.
Vermits de gemeenteraad niet meer samenkomt voor aanvang van de bijzondere algemene vergadering van Cipal, heeft het college op 17 maart deze beslissing genomen. Dit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De afgevaardigden in de algemene vergadering van Cipal dv, zijnde Pascal Cauwenbergs en Sven Verelst, worden hiervan op de hoogte gebracht.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van 17 maart 2025 van het college om de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders goed te keuren.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van 17 maart 2025 van het college om uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan te duiden:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Voor de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstelling 'De Vlaming leeft gezonder in 2025' voorziet het strategisch plan in het versterken van het lokale beleid om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten', het meer inzetten op terreinwerk en in initiatieven om de sociale ongelijkheid in preventie te verminderen.
Een lokaal preventief gezondheidsbeleid is een essentieel onderdeel van het bredere Vlaamse preventief gezondheidsbeleid. Lokale besturen hebben de mogelijkheid om een kwaliteitsvol preventief gezondheidsbeleid te voeren dat complementair is aan het Vlaamse beleid.
Sinds 2021 is er een intergemeentelijke preventiewerker aan de slag voor Mechelen en Sint-Katelijne-Waver. Om deze werking en de samenwerking met Mechelen te kunnen bestendigen dient een samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten.
In deze samenwerkingsovereenkomst worden de doelstellingen, toelage- en uitbetalingsmodaliteiten en voormalige werkingsprincipes van de intergemeentelijke preventiewerking beschreven.
Vanaf 1 januari 2025 is het gewijzigde Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) betreffende de Logo’s van toepassing.
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring tot ondertekening van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met stad Mechelen.
Sinds 1997 is Kempens Landschap actief als landschapsvereniging in de provincie Antwerpen. Ondertussen werkt Stichting Kempens Landschap samen met 64 gemeenten, waaronder ook Sint-Katelijne-Waver, en heeft deze meer dan 1.350 ha in eigendom en tal van projecten in beheer.
In een schrijven van 3 maart 2025 van de Stichting Kempens Landschap wordt aan het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver, als lid van Kempens Landschap vzw, gevraagd om de afspraken te herbevestigen via bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst.
In deze samenwerkingsovereenkomst worden de werkingsprincipes tussen het lokaal bestuur en Stichting Kempens Landschap hernomen. Bijzonder aandacht wordt op volgende punten gevestigd:
De Stichting Kempens Landschap levert in het algemeen belang een wezenlijke bijdrage tot het bewaren en publiek toegankelijk maken van landschappen en erfgoed, dit door middel van verwerving, opwaardering en advisering.
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap.
De N-VA-fractie nam kennis van de marktbevraging die georganiseerd werd om een raamovereenkomst aan te gaan voor de ondersteuning van de dienst omgeving.
1. Is het voorziene organigram actueel volledig ingevuld met vaste medewerkers? of staan er nog vacatures open?
2. Op basis van de collegebesluiten en de dossiers in het omgevingsloket lijkt het er op dat er minder aanvraagdossiers in behandeling zijn dan de voorgaande jaren: klopt dat?
Op de gemeenteraad van januari bespraken we reeds de problematiek van de illegale huisvesting van (seizoens)arbeiders op een tuinbouwbedrijf in de buurt van de Hageweg. De verstrekte informatie was toen zeer summier.
Wij vroegen toen eveneens om een algemeen actieplan uit te werken om de problematiek van illegale huisvesting van (seizoens)arbeiders in de land- en tuinbouwsector prioritair aan te pakken.
1. Wat is de stand van zaken van het desbetreffende dossier?
2. Verder hebben wij ook de vraag of er nu een algemeen actieplan komt om de illegale huisvesting van (seizoens)arbeiders in de land- en tuinbouwsector prioritair aan te pakken? In essentie komt dat neer op huisjesmelkerij en dat verdient absolute prioriteit.
Sinds kort zijn de zogenaamde 'stekkerzonnepanelen' te koop in ons land. Ondanks de populariteit bij de consumenten, trekken toch een aantal lokale besturen aan de alarmbel. Zonnepanelen zoals we ze tot nu toe gekend hebben zijn in principe vergunningsplichtig en krijgen maar onder bepaalde voorwaarden (plat dak & hellend dak) een vrijstelling.
Voor de stekkerzonnepanelen, die vooral ook populair zijn in appartementsgebouwen, is het momenteel vaak niet duidelijk aan welke voorwaarden zij moeten voldoen.
1. Wat is de visie van het gemeentebestuur op het gebruik van stekkerzonnepanelen in onze gemeente?
2. Is het gemeentebestuur van oordeel dat er bijkomende reglementering (bouwreglement, voorwaarden in vergunning,...) nodig is om een wildgroei aan 'stekkerzonnepanelen' te voorkomen?
Vorige legislatuur zorgde de bestuursploeg voor een doorbraak in het dossier van de stationsomgeving door een princiepsakkoord te sluiten met Infrabel dat de aanleg van een tunnel in het vooruitzicht stelt. Op het einde van de vorige legislatuur was Infrabel de laatste hand aan het leggen aan de ontwerpschetsen en mikte ze op een startdatum van de werken binnen de 5 à 10 jaar.
1. Wat is de stand van zaken van dit dossier op dit moment?
2. Is er een verdere positieve evolutie merkbaar?
De hevige regenval van juli en augustus 2024 werd in onze gemeente onlangs erkend als ramp waardoor de schadelijders aanspraak maken op een vergoeding van het Vlaams Rampenfonds voor schade die niet verzekerd is door de gewone brandverzekering. De N-VA-fractie juicht toe dat de gemeente hierover reeds op haar kanalen communiceerde.
Op vlak van rampenschade is de voorbije jaren wel wat veranderd. Zo werden de landbouwrampen ingekanteld in het Vlaams Rampenfonds in 2020 en konden landbouwers met een open teelt nog tot eind 2024 bij oogstschade een vergoeding krijgen uit het Vlaams Rampenfonds voor zover zij gedeeltelijk al een brede weersverzekering hadden afgesloten bij een private verzekeraar. Die overgangsfase voor open teelten is ondertussen afgelopen waardoor deze landbouwers volledig zelf verantwoordelijk zijn voor hun risicomanagement.
Een andere belangrijke component van deze hervorming is dat er geen formele rol meer weggelegd is voor de gemeentelijke schattingscommissies. Zo'n verslag van een gemeentelijke schattingscommissie kan wel nog fungeren als één van de bewijsstukken in een individueel schadedossier en is ook nog belangrijk voor bepaalde forfaitair belaste landbouwers die op basis daarvan een fiscale aftrek van verliezen kunnen bewijzen.
1. Hoe kan/wil het gemeentebestuur de schadelijders verder ondersteunen? Zal ze nog aanvullend communiceren over de deadlines (3 maanden) die er zijn voor het indienen van een schadeaanvraag?
2. Wat is de visie van het college op de gemeente schattingscommissie gezien de huidige hervormingen? Welke rol kan die commissie spelen voor de teelten onder glas (belangrijke sector in onze gemeente)?
Tijdens de coronaperiode is ons Huis van het Kind gestart met de zomerscholen om tijdens de zomervakantie op een ludieke manier de talenkennis van leerlingen van het eerste tot het derde leerjaar bij te spijkeren en leerachterstand te beperken. Zo waren we afgelopen zomer al aan de vierde editie toe. Wat onze fractie betreft is dit een mooi voorbeeld van hoe de gemeente een belangrijke rol vertolkt in het kader van flankerend onderwijsbeleid. In het bestuursakkoord konden we, behoudens onze vergissing, geen verwijzing terugvinden naar de zomerscholen.
1. Zal er deze zomer wederom een zomerschool plaatsvinden in onze gemeente?
2. Werd er al een oproep gelanceerd naar vrijwilligers en leerkrachten om de zomerschool te begeleiden?
3. De nadruk op de zomerscholen ligt in eerste instantie op taalstimulering, wat uiteraard de juiste prioriteit is. Maar wordt er ook bekeken om de leerlingen op de zomerschool op een ludieke manier warm te maken voor STEM? Kan er een samenwerking met een STEM-academie onderzocht worden?
Er is lange tijd onduidelijkheid geweest over de BOA-subsidies vanuit Vlaanderen voor de organisatie van de Buitenschoolse Kinderopvang in onze gemeente, maar onlangs kwam er witte rook. De Vlaamse Regering besliste om de komende jaren structureel 80 miljoen euro extra vrij te maken voor de BOA-doelstellingen. Vanaf september 2026 eindigt een tijdelijke overgangsfase met 'BOOST'-subsidie en komt die hervorming op écht op kruissnelheid.
Voor Sint-Katelijne-Waver betekent dit volgens de eerste ramingen niet alleen een volledige compensatie van wat we in een eerder scenario aan subsidies zouden verloren hebben, maar een bijkomende financiering van 37.000 euro om een inclusief aanbod te garanderen (539k ten opzichte van 828k).
Die Vlaamse enveloppe komt uiteraard met een aantal voorwaarden. Zo moet onze gemeente een BOA-visie integreren in de meerjarenplanning en zal het kwaliteitslabel kleuteropvang verdwijnen. In de plaats daarvan zullen we zelf een lokaal erkenningskader moeten opstellen.
1. Hoe ver staat het met de opmaak van een visie in het kader van het MJP? Welke klemtonen en waarden zijn daarbij voor het bestuur belangrijk?
2. Hoe gaat het bestuur aan de slag met opmaak van een lokaal erkenningskader? Als gemeente spelen we daar immers een dubbele rol als inrichter en facilitator.
Vorige week raakte in de pers bekend dat meer dan de helft van de gecontroleerde schoolgebouwen in Vlaanderen dringend asbestvrij moet gemaakt worden en dat er net geen 20 procent van de schoolgebouwen asbestveilig is. Dat zou zelfs nog een onderschatting kunnen zijn omdat de cijfers alleen maar iets kunnen zeggen over de scholen die een asbestattest hebben die in 5 categorieën aangeeft hoe dringend en zorgvuldig asbestvervuiling moet aangepakt worden.
Als antwoord daarop zetten de Vlaamse ministers Brouns en Demir via OVAM en Agion de nodige middelen in om de asbestverwijdering in schoolgebouwen te versnellen. In het geval van Agion wordt asbestverwijdering sinds begin dit jaar zelfs voor de volledige 100 procent gesubsidieerd.
1. Hoe staat het met de asbesttoestand in onze gemeentescholen? Zijn de bestaande asbestattesten aan een actualisatie nodig?
2. Wat zeggen de asbestattesten over het beheer van het aanwezige asbest? Moet er dringend tot verwijdering worden overgegaan of volstaat een correct beheer?
3. Plant het gemeentebestuur om in te tekenen op de bestaande ondersteuning in de strijd tegen asbest om zo de veiligheid en gezondheid van leerkrachten en leerlingen te beschermen?
Door kleine vertragingen en aanpassingen (want het nieuwe bestuur wil ook nog hier en daar wat wijzigen) weten vele bewoners niet meer wanneer onze drie grote projecten gerealiseerd gaan zijn. Kan het bestuur ons een timing geven wanneer de heraanleg van het Dorp in Waver eindelijk achter de rug zal zijn, wanneer het binnengebied van Bruultjeshoek wordt opengesteld en wanneer de mensen naar de nieuwe bib en evenementenzaal zullen kunnen gaan.
In het retributiereglement van de brandweerzone RIvierenland wordt er 60 eur + 21%BTW aangerekend voor het verwijderen of vernietigen van een wespennest. Wanneer de verdelging gewenst is binnen de 48u of tijdens het weekend wordt er zelf 120 eur + 21%BTW aangerekend. Dat weerhoudt vele inwoners ervan om melding te maken van nesten schadelijke Aziatische hoornaers met alle negatieve gevolgen vandien. Kan men deze retributie laten schrappen ofwel een subsidie of terugbetaling opstarten voor inwoners die zo’n melding doen? Het zou alleszins bijdragen tot een snellere uitroeing van deze gevaarlijke insectensoort.
Ondanks protest van zo’n 700 inwoners gaf het vorige bestuur een gunstig advies met voorwaarden voor de plaatsing van twee windmolens op de veilingsite van BelOrta. Ook de provincie ging hier in mee.
Vlaams Belang was ook tegen de komst en bij Samen Anders was het eveneens een verkiezingsthema. We vernemen nu dat het nieuwe bestuur dit keer een negatief advies heeft verleend. Hoe moet het nu verder met dit dossier? Terug naar de provincie of zijn er beroepsmogelijkheden voor BelOrta of is het project hiermee van tafel? Graag verduidelijking in dit belangrijke dossier.
De voorzitter overloopt de agenda van de maand april 2025.