Terug
Gepubliceerd op 28/02/2025

2025_VVB_00020 - Voorstel tot beslissing van raadsleden Jeroen Baeten, Bart De Boeck, Geert Vertommen, Sander Jeurissen, Kristof Sels, Kathleen Rombauts, Joris De Pauw: Visie op zwaar verkeer dorpskernvernieuwing & fietsstraten

gemeenteraad
ma 24/02/2025 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Sven Verelst; Ronny Slootmans; Sarah De Keyser; Tom Ongena; Katrien Willems; Maurice Verheyden; Kristel Ceulemans; Wim Marnef; Annelies Bal; Jeroen Baeten; Pascal Cauwenbergs; Bart De Boeck; Jan De Kunst; Joris De Pauw; Ann Gielkens; Eric Janssens; Sander Jeurissen; Thomas MariĆ«n; Jos Moeyersons; Lore Roelandts; Kathleen Rombauts; Greet Saels; Kristof Sels; Jordy Van Immerseel; Jens Van den Eynde; Michiel Van Dessel; Geert Vertommen; Gunter Desmet, algemeen directeur

Secretaris

Gunter Desmet, algemeen directeur

Voorzitter

Sven Verelst
2025_VVB_00020 - Voorstel tot beslissing van raadsleden Jeroen Baeten, Bart De Boeck, Geert Vertommen, Sander Jeurissen, Kristof Sels, Kathleen Rombauts, Joris De Pauw: Visie op zwaar verkeer dorpskernvernieuwing & fietsstraten 2025_VVB_00020 - Voorstel tot beslissing van raadsleden Jeroen Baeten, Bart De Boeck, Geert Vertommen, Sander Jeurissen, Kristof Sels, Kathleen Rombauts, Joris De Pauw: Visie op zwaar verkeer dorpskernvernieuwing & fietsstraten

Motivering

Indiener(s)

Joris De Pauw, Kristof Sels, Kathleen Rombauts, Bart De Boeck, Geert Vertommen, Jeroen Baeten, Sander Jeurissen

Tijdstip van indienen

wo 19/02/2025 - 19:45

Toelichting

In België zijn vrachtwagens betrokken bij een aanzienlijk deel van de verkeersongevallen met dodelijke afloop. Hoewel ze slechts bij ongeveer 4,6% van de letselongevallen betrokken zijn, vertegenwoordigen ze 17,5% van de ongevallen met dodelijke slachtoffers. Dit betekent dat ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn, een relatief hoger risico op fatale afloop hebben.

In 2021 waren er in België 516 verkeersdoden binnen de 30 dagen na het ongeval.

Zwaar verkeer blijft ook in onze gemeente een grote uitdaging.

Kan het college toelichten welke concrete maatregelen momenteel genomen gaan worden om zwaar verkeer uit fietsstraten te weren en welke structurele oplossingen zij overwegen om dit probleem op lange termijn aan te pakken?

Daarnaast stellen we ons ook de vraag hoe jullie gaan omgaan met zwaar vervoer na de dorpskernvernieuwing in Waver?

De evaluatie en vernieuwing van het zwaar vervoerplan was opgestart en in uitvoering vorige legislatuur. Wat is de huidige stand van zaken van die actualisatie?