In België zijn vrachtwagens betrokken bij een aanzienlijk deel van de verkeersongevallen met dodelijke afloop. Hoewel ze slechts bij ongeveer 4,6% van de letselongevallen betrokken zijn, vertegenwoordigen ze 17,5% van de ongevallen met dodelijke slachtoffers. Dit betekent dat ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn, een relatief hoger risico op fatale afloop hebben.
In 2021 waren er in België 516 verkeersdoden binnen de 30 dagen na het ongeval.
Zwaar verkeer blijft ook in onze gemeente een grote uitdaging.
Kan het college toelichten welke concrete maatregelen momenteel genomen gaan worden om zwaar verkeer uit fietsstraten te weren en welke structurele oplossingen zij overwegen om dit probleem op lange termijn aan te pakken?
Daarnaast stellen we ons ook de vraag hoe jullie gaan omgaan met zwaar vervoer na de dorpskernvernieuwing in Waver?
De evaluatie en vernieuwing van het zwaar vervoerplan was opgestart en in uitvoering vorige legislatuur. Wat is de huidige stand van zaken van die actualisatie?