Artikel 277 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de voorgaande zitting goed.
De notulen werden opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 278, §1 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 16 december 2024 goed.
Er is nog geen samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de vrijwilligers van de Wereldwinkel en het bestuur.
Oxfam Wereldwinkel is een democratische vrijwilligersbeweging die door haar strijd voor een rechtvaardige wereldhandel opkomt voor ieders recht op een menswaardig leven.
De Wereldwinkel van Sint-Katelijne-Waver werd opgericht in 1988 en wordt vanaf 1999 financieel gesteund door het gemeentebestuur. De lokale hoofdactiviteit bestaat uit het openhouden van de wereldwinkel met vrijwilligers. Hier kunnen de mensen dan fairtradeproducten kopen en ook meer uitleg krijgen over de producten.
De grootste kostenpost, buiten de aankoop van handelsgoederen, vormt de huur van de winkel (€ 6.732,76). Daarom werden in 2023 vanuit het gemeentebestuur alternatieve oplossingen aangeboden zoals De Plek of de nieuwe Cirkels winkel. Het vrijwilligersteam van de Wereldwinkel wenste niet op deze voorstellen in te gaan. Oxfam Wereldwinkel vraagt in 2024 opnieuw een toelage van € 2.000.
De aanwezigheid van een Oxfam Wereldwinkel in de gemeente is een sterk signaal naar de bewoners toe. Het toont dat er engagement is om de basisprincipes van Fair Trade onverkort uit te dragen. In de Wereldwinkel kunnen klanten zeker zijn dat de aangekochte producten eerlijk zijn. Ze kunnen er tevens terecht voor informatie over acties en sensibilisering. De Wereldwinkel blijft dan ook een belangrijke speler voor de gemeentelijke Noordwerking.
Er zijn steeds meer aanbieders van fairtradeproducten in het reguliere circuit. Dit is een positieve evolutie die er wel voor zorgt dat de omzet van Oxfam Wereldwinkels in het algemeen vermindert. Onze Wereldwinkel moet het vooral hebben van leveringen of de aanwezigheid op markten zoal (H)eerlijk Katelijne en de Boerenmarkt.
Het bestuur steunt deze lokale werking al sinds 1999 en wil de titel van Fairtradegemeente behouden. De voorwaarden om dit label te behouden zijn na te lezen via deze link: 6 criteria - Fairtrade Gemeente (fairtradegemeenten.be). Eén van de voorwaarden om het label te behouden is minstens twee fairtrade producten duidelijk beschikbaar stellen in de plaatselijke winkels en horecazaken. Aan deze voorwaarde is reeds voldaan, vermits de lokale supermarkten een aanbod fairtrade-producten hebben.
Daarom is het voorstel om voor 2024 een nominatieve subsidie toe te kennen ten bedrage van 2.000 euro.
De gemeenteraad kent voor 2024 een nominatieve subsidie toe ten bedrage van 2.000 euro, en dit onder de volgende voorwaarden:
Met de vrijwilligers van de Wereldwinkel wordt een samenwerkingsovereenkomst onderhandeld conform de regels uit het organisatiebeheersingssysteem. Vanaf 2025 zal er geen nominatieve subsidie meer toegekend worden.
De leidinggevende van de dienst beleidsondersteuning en de leidinggevende van de dienst communicatie en participatie zijn recent uit dienst gegaan. Tegelijk stellen we vast dat we geen deskundige patrimonium B1-B3 kunnen werven. Aangezien de coördinatie van het integraal veiligheidsbeleid binnen Bodukap zal opgenomen worden, kunnen het organogram en de personeelsformatie geoptimaliseerd worden.
Het gemeentelijk integraal veiligheidsbeleid maakte deel uit van de dienst beleidsondersteuning, maar dit zal in de nabije toekomst intergemeentelijk binnen Bodukap door een coördinator integrale veiligheid worden opgenomen. Hierdoor komt er ruimte vrij binnen de dienst. Door het secretariaat weg te halen bij de dienst beleidsondersteuning, komt er nog wat ruimte vrij. Hierdoor kan het diensthoofd tegelijk als expert patrimonium fungeren en kan de tweede deskundige beleidsondersteuning voor patrimonium geschrapt worden. De benaming van de dienst wordt aangepast naar dienst patrimonium en contractbeheer.
Het secretariaat wordt toegevoegd aan de dienst communicatie en participatie. De dienst zal opnieuw dienst organisatie heten.
De structuur ziet er, na de wijzigingen, zo uit:
Dienst patrimonium en contractbeheer (5 personen)
1 VTE diensthoofd (A1a-A3a)
1 VTE deskundige patrimonium (B1-B3)
2,4 VTE administratief medewerker (C1-C3)
Dienst organisatie (10 personen - de administratief assistent/bode is gedetacheerd naar het zorgbedrijf)
1 VTE diensthoofd (A1a-A3a)
1 VTE systeemverantwoordelijke (B4-B5)
2 VTE systeembeheerder (B1-B3)
2 VTE communicatiedeskundige (B1-B3)
1 VTE GIS coördinator (B1-B3)
1 VTE administratief medewerker digitalisering (C1-C3)
1,5 VTE administratief medewerker (C1-C3)
0,5 VTE administratief assistent/bode (D1-D3) uitdovend
Het managementteam gaf op 19 november 2024 positief advies voor bovenstaande aanpassingen. Het college keurde dit op 6 januari principieel goed. Dit werd voorgelegd op het vakbondsoverleg. De onderhandelingen vonden plaats via mail op vrijdag 10 januari 2024. De vakbonden ondertekenden een protocol van akkoord (zie bijlage).
De gemeenteraad keurt bovenstaande wijzigingen in de personeelsformatie en het organogram goed.
De aanpassing in de dotatie aan de politiezone dient te worden vastgesteld door de gemeenteraad n.a.v. de goedkeuring van de budgetten.
De gemeentelijke bijdrage wordt vastgesteld op basis van het ontwerp van begroting van de politiezone Bodukap.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
Koninklijk Besluit van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
Omzendbrief PLP29 van 7 januari 2003 betreffende de gemeentelijke dotaties aan de politiezones.
Beslissing van het politiecollege dd. 4 juni 2019 houdende aanpassing van de verdeelsleutel waardoor Sint-Katelijne-Waver voor 28,1% bijdraagt in het tekort van de zone.
De bijdrage van de gemeente Sint-Katelijne-Waver zoals ingeschreven in de politiebegroting, zijnde een toelage voor de gewone dienst en een toelage voor de buitengewone dienst, wordt vastgesteld en aan de politiezone Bodukap toegekend.
Gewone dienst
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 | |
Oorspronkelijk | 2.047.512,00 |
2.247.596,00 |
2.289.658,00 |
2.332.564,00 |
2.376.389,00 |
2.420.965,00 |
Wijziging 09/10/2020 | -98.533,00 | -13.642,00 | -13.328,00 | -13.009,00 | -12.691,00 | -12.348,00 |
Raming eind 2020 | 1.948.979,00 | 2.233.954,00 | 2.276.330,00 | 2.319.555,00 | 2.363.698,00 | 2.408.617,00 |
Wijziging 19/11/2021 | -223.094,00 | +141.447,00 | +111.686,00 | +198.143,00 | +214.978,00 | |
Raming eind 2021 | 2.010.860,00 | 2.417.777,00 | 2.431.241,00 | 2.561.841,00 | 2.623.595,00 | |
Wijziging 06/12/2022 | -20.752,00 | +442.731,00 | +287.081,00 | +238.221,00 | ||
Nieuwe raming | 2.397.025,00 | 2.873.972,00 | 2.848.922,00 | 2.861.816,00 | ||
Wijziging 05/12/2023 | -323.420,00 | +237.234,00 | +332.979,00 | |||
Nieuwe raming | 2.550.552,00 | 3.086.156,00 | 3.194,795,00 | |||
Wijziging 21/01/2025 | 294.627,00 | |||||
Nieuwe raming | 3.489.422,00 |
Buitengewone dienst
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 | |
Oorspronkelijk | 90.193,00 |
89.920,00 |
89.920,00 |
89.920,00 |
89.920,00 |
89.920,00 |
Wijziging 06/12/2022 | +835,00 | -6.070,00 | - | - | ||
Nieuwe raming | 90.755,00 | 83.850,00 | 89.920,00 | 89.920,00 | ||
Wijziging 05/12/2023 | +6.070,00 | +56.200,00 | +18.265,00 | |||
Nieuwe raming | 89.920,00 | 108.185,00 | 108.185,00 |
Investeringssubsidie blijft ongewijzigd.
Afschrift van deze aangepaste beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, aan de financieel directeur en aan de bijzondere rekenplichtige van Bodukap.
Zoals opgenomen in het klachtenreglement, wordt het klachtenrapport ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
In 2024 werden in totaal 59 klachten ingediend via de klachtenprocedure, 19 klachten werden ontvankelijk verklaard.
Alle klagers kregen een antwoord, ofwel via de klachtenprocedure, via mail of via het meldpunt.
De gemeenteraad neemt kennis van het klachtenrapport 2024, opgesteld door de klachtencoördinator.
Zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse ombudsdienst, bezorgen we het rapport na kennisname door de gemeenteraad aan de Vlaamse ombudsdienst.
Wet van 7 december 1998, artikel 18ter tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
De deputatie heeft in zitting van 24 december 2024 de politieraadsverkiezing van Sint-Katelijne-Waver geldig verklaard.
De gemeenteraad neemt hiervan kennis.
De gemeenteraad neemt kennis van de geldigverklaring van de politieraadsverkiezing van Sint-Katelijne-Waver door de deputatie in zitting van 24 december 2024.
Op 17 juni 2024 werd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een laatste keer gewijzigd. Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur dienen de raden het huishoudelijk reglement opnieuw vast te stellen. Tegelijk worden enkele kleine aanpassingen voorgesteld.
VVSG werkte een licht gewijzigd model van huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn uit. De administratie deed hierop een screening en stelt op basis hiervan enkele kleine wijzigingen voor:
Aangezien de voltallige gemeenteraad deel uitmaakt van de raadscommissie wordt het facultatieve "bureau van de raad", zoals uitgewerkt door VVSG, niet weerhouden, wegens overbodig.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor dat de fracties voortaan een vergaderzaal op het gemeentehuis kunnen gebruiken voor hun fractievergaderingen.
Zie hiervoor het voorstel tot actualisatie in bijlage.
De wijzigingen zijn aangeduid in het geel, schrappingen met doorhalingen.
Dit huishoudelijk reglement werd op de raadscommissie besproken. De raadscommissie formuleerde twee technische opmerkingen die in het reglement verwerkt werden.
Het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt het gewijzigde huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed.
In zitting van 2 december 2024 stelde de gemeenteraad de fracties vast. In zitting van heden keurde de gemeenteraad het gewijzigde huishoudelijk reglement goed. Artikel 36 tweede lid stelt dat de fracties bij meerderheid de fractieleiders aanduiden.
De fractieleiders hebben regelmatig een rol te vervullen, bijv. in het selecteren van agendapunten voor het actualiteitsdebat, in de tuchtcommissie en in de deontologische commissie.
Daarom is het van belang dat de fractieleiders formeel worden aangeduid.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanduiding van de fractieleiders door de verschillende fracties in de gemeenteraad:
Het decreet lokaal bestuur
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 27 januari 2025
De deontologische code voor lokale mandatarissen, goedgekeurd op 4 februari 2019
De gemeenteraad neemt kennis van de aanduiding van de fractieleiders door de verschillende fracties in de gemeenteraad:
Op 22 juni 2019 trad het decreet basisbereikbaarheid in werking. Het decreet basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Mechelen.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Mechelen een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 11 januari 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
In het decreet basisbereikbaarheid wordt er gesproken over "een" vertegenwoordiging vanuit de betrokken gemeente. Hierbij wordt er niet gespecifieerd wie dit moet zijn. Een vereiste is dat de vertegenwoordiger moet kunnen spreken namens de organisatie, dit om draagvlak in het overleg en de besluitvorming nadien te versterken. Vanuit de dienst openbare werken wordt er dan ook geadviseerd om deze vertegenwoordiging in te vullen door de schepen van mobiliteit. Dit volgt ook de gebruikelijke vertegenwoordiging bij andere gemeenten.
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger van de gemeente voor de vervoerregioraad van de Vervoerregio Mechelen aan te duiden. Deze vertegenwoordiger zal de gemeente tegelijk vertegenwoordigen in de vervoerregioraad van de aangrenzende Vervoerregio Kempen (Lier).
Daarnaast dient de gemeente een vertegenwoordiger voor de ambtelijke werkgroep af te vaardigen. Vanuit de dienst openbare werken wordt er geadviseerd om deze vertegenwoordiging in te vullen door de expert mobiliteit. Dit volgt ook de gebruikelijke vertegenwoordiging bij andere gemeenten.
De fracties dragen volgende kandidaten voor:
1. Vertegenwoordiger voor de vervoerregioraad:
2. Vertegenwoordiger voor de ambtelijke werkgroep:
Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is
Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen
De gemeenteraad duidt als vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Mechelen en de aangrenzende Vervoerregio Kempen (Lier), voor de duur van deze legislatuur, aan:
De gemeenteraad duidt als ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregioraad van de Vervoerregio Mechelen en de aangrenzende Vervoerregio Kempen (Lier), voor de duur van deze legislatuur, aan:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregio Mechelen.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De statuten van Iverlek.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle onmiddellijk na de eerste algemene vergadering die volgt op de vernieuwing van de gemeenteraden.
Op deze eerste algemene vergadering van het jaar 2025 dienen de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden voor de algemene vergadering, het regionaal bestuurscomité Mechelen en de raad van bestuur te worden voorgelegd.
Onze gemeente is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Mechelen.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De gemeenteraad zal:
Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen.
Elke kandidaat-bestuurder dient eveneens te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.
1. Vertegenwoordiger algemene vergadering:
2. Plaatsvervanger algemene vergadering:
3. Kandidaat-lid Regionaal Bestuurscomité (RBC) Mechelen en kandidaat-lid raad van bestuur:
4. Kandidaat-lid raad van bestuur met raadgevende stem vanuit oppositie:
De gemeenteraad duidt als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle, voor de duur van deze legislatuur, aan:
De gemeenteraad duidt als plaatsvervanger van de gemeente in de algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle, voor de duur van deze legislatuur, aan:
De gemeenteraad draagt als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) Mechelen van Fluvius Zenne-Dijle én als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Fluvius Zenne-Dijle, voor de duur van deze legislatuur, voor:
De gemeenteraad draagt als kandidaat-lid met raadgevende stem (vanuit de oppositie) voor de raad van bestuur van Fluvius Zenne-Dijle, voor de duur van deze legislatuur, voor:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius Zenne-Dijle.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de vzw Agropark Sint-Katelijne-Waver, onmiddellijk na de eerste vergadering die volgt op de vernieuwing van de gemeenteraden.
Op de eerste vergadering van het jaar 2025 dienen de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden in de vzw te worden voorgelegd.
De gemeente heeft recht op twee vaste vertegenwoordigers met plaatsvervangers in de vzw Agropark Sint-Katelijne-Waver. De vertegenwoordigers zijn bij voorkeur de schepen van lokale economie en een verantwoordelijke ambtenaar.
De fracties dragen volgende kandidaten voor de verschillende functies voor:
1. Politiek vertegenwoordiger:
2. Plaatsvervanger van de politiek vertegenwoordiger:
3. Ambtelijk vertegenwoordiger:
4. Plaatsvervanger van de ambtelijk vertegenwoordiger:
De gemeenteraad duidt als politiek vertegenwoordiger van de gemeente in de vzw Agropark Sint-Katelijne-Waver, voor de duur van deze legislatuur, aan:
De gemeenteraad duidt als plaatsvervanger van de politiek vertegenwoordiger van de gemeente in de vzw Agropark Sint-Katelijne-Waver, voor de duur van deze legislatuur, aan:
De gemeenteraad duidt als ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente in de vzw Agropark Sint-Katelijne-Waver, voor de duur van deze legislatuur, aan:
De gemeenteraad duidt als plaatsvervanger van de ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente in de vzw Agropark Sint-Katelijne-Waver, voor de duur van deze legislatuur, aan:
De afgevaardigden krijgen het mandaat van de gemeente Sint-Katelijne-Waver om binnen hun bevoegdheden de nodige handelingen te stellen en beslissingen te nemen in functie van een efficiënte werking van de vzw Agropark Sint-Katelijne-Waver.
Het decreet van 22 december 2017 houdende het Lokaal Bestuur.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
Op vrijdag 21 februari 2025 om 17.30 uur vindt de bijzondere algemene vergadering van Ivarem plaats in hun administratieve zetel, Leuvensesteenweg 443D te Muizen (zaal Themis).
Volgende punten staan op de agenda:
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de bijzondere algemene vergadering van Ivarem op 21 februari 2025.
De gemeenteraad heeft in zitting van 16 december 2024 Jens Van den Eynde en Thomas Mariën, gemeenteraadsleden, aangeduid als respectievelijk eerste en tweede afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Ivarem voor de duur van deze legislatuur.
De statuten van de intergemeentelijke vereniging Ivarem, vastgesteld door de algemene vergadering op 26 april 2003, zoals gewijzigd op 5 december 2003, 3 december 2004, 22 juni 2007, 30 november 2007, 26 juni 2009, 17 december 2010, 13 december 2013, 17 juni 2016, 15 december 2017, 7 december 2018, 13 december 2019 en 18 december 2020.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van vrijdag 21 februari 2025 van de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
De gemeenteraad verleent aan haar afgevaardigden het mandaat in te stemmen met het voorstel van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd onze gemeente opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die plaatsvindt op maandag 24 maart 2025 om 19.00 uur in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven, met volgende agenda:
De documentatiestukken werden per mail overgemaakt en kunnen geraadpleegd worden op het Extranet van Fluvius Zenne-Dijle.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle op 24 maart 2025.
Overeenkomstig artikel 18 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Fluvius Zenne-Dijle onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en dient deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen over te gaan.
De gemeenteraad heeft in zitting van heden Ronny Slootmans en Tom Ongena aangeduid als respectievelijk afgevaardigde en plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Fluvius Zenne-Dijle voor de duur van deze legislatuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Bestuursdecreet van 7 december 2018
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle van 24 maart 2024 met als enig agendapunt 'Statutaire ontslagnemingen / benoemingen'.
De gemeenteraad beslist om de vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 24 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen om haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake vermelde artikelen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer met de verrichting van kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend via pdf op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 427 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat uiterlijk negentig kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen terzake van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat bepalen van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat zij bij het verslag gevoegd worden.
Bij aangetekende brief van 9 december 2024 deelt de dienstverlenende vereniging Creat Services mee dat er een buitengewone algemene vergadering plaatsvindt op dinsdag 25 maart 2025 om 14.30 uur in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5 te 9080 Lochristi.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Onze gemeente is aangesloten bij Creat Services dv.
In zitting van 16 december 2024 werd Sarah De Keyser aangeduid als afgevaardigde namens de gemeente in de algemene vergaderingen van Creat Services dv en Pascal Cauwenbergs als plaatsvervanger.
De statuten van Creat Services dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv op dinsdag 25 maart 2025 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger en plaatsvervanger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
De raamovereenkomst voor "onderhoudswerken asfaltwegen dienstjaren 2022-2023-2024" neemt op 31 december 2024 een einde.
Er dient een nieuwe plaatsingsprocedure in het kader van de wetgeving overheidsopdrachten opgestart te worden.
In het kader van de opdracht “onderhoudswerken asfaltwegen dienstjaren 2025-2026-2027” werd een bestek met nr. 2024/059/GVDB opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 469.460,00 excl. btw of € 568.046,60 incl. 21% btw voor 3 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2024/059/GVDB en de raming voor de opdracht “onderhoudswerken asfaltwegen dienstjaren 2025-2026-2027”, opgesteld door de dienst openbare werken, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De leidend ambtenaar voor deze opdracht is Glenn Van de Broeck. Zijn taken worden vastgelegd zoals voorzien in de opdrachtdocumenten. De raming bedraagt € 469.460,00 excl. btw of € 568.046,60 incl. 21% btw voor 3 jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 224100/B4/0200 (actie/raming AC000042/MJP000933) en in het budget van de volgende jaren.
Om tijdig een nieuwe overeenkomst te kunnen afsluiten voor de opdracht ‘Onderhoudswerken voet- en fietspaden voor 3 dienstjaren’, dient een nieuwe plaatsingsprocedure opgestart te worden in het kader van de wetgeving overheidsopdrachten.
In het kader van de opdracht “Onderhoudswerken voet- en fietspaden voor 3 dienstjaren (tot 30/04/2028)” werd een bestek met nr. 2024/060/GVDB opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 543.430,00 excl. btw of € 657.550,30 incl. 21% btw voor 3 dienstjaren.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De kredieten zijn voorzien in de huidig goedgekeurde meerjarenplanning. De bestelling van de werken dient te gebeuren i.f.v. de beschikbare kredieten.
Het bestek met nr. 2024/060/GVDB en de raming voor de opdracht “Onderhoudswerken voet- en fietspaden voor 3 dienstjaren (tot 30/04/2028)”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De leidend ambtenaar voor deze opdracht is Glenn Van de Broeck. Zijn taken worden vastgesteld zoals voorzien in de opdrachtdocumenten. De raming bedraagt € 543.430,00 excl. btw of € 657.550,30 incl. 21% btw voor 3 dienstjaren.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 224100/B4/0200 (actie/raming AC000042/MJP000933) en in het budget van de volgende jaren.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is erkend als kindvriendelijke gemeente en voert dus een inclusief en kindvriendelijk beleid. Er wordt ook sterk ingezet op het bestrijden van kinderarmoede: een kinderarmoedecoördinator stuurt dit beleid actief aan met focus op onderwijs- en vrijetijdsparticipatie voor kinderen die opgroeien in armoede.
We kregen tijdens de vorige legislatuur vanuit verschillende invalshoeken vragen/bezorgdheden gesignaleerd over de nood aan huiswerkondersteuning. De 7 basisscholen werken elk op hun eigen manier aan huiswerkbegeleiding. De visie, omkadering en het opzet van deze initiatieven is eerder versnipperd. Niet in alle scholen was een expliciete werkwijze waarbij de meest kwetsbare leerlingen worden toegeleid naar deze huiswerkklassen. Hulpverleners, scholen, leerkrachten, ouders, maatschappelijk werkers van de sociale dienst en onze coördinator kinderarmoedebestrijding en flankerend onderwijsbeleid kregen regelmatig specifieke vragen naar huiswerkbegeleiding/ondersteuning. We kregen meermaals de signalen dat het aanbod binnen onze gemeente te beperkt is. Uit deze noden ontstond het project SAM Plus.
Binnen het project SAM plus ‘Samen Leren in Sint-Katelijne-Waver’ wordt een kwalitatief aanbod van huiswerkbegeleiding uitgewerkt in samenwerking met de basisscholen, vrijwilligers, welzijnsorganisaties en de diensten van het lokaal bestuur (sociale dienst, kinderarmoedebeleid, flankerend onderwijsbeleid, samenlevingsconsulent). Binnen het project, dat sterk verankerd wordt in het kinderarmoedebeleid, wordt zowel in de school- als in de thuiscontext gewerkt aan huiswerkvaardigheden bij kinderen en hun ouders.
Enerzijds organiseren we thuisbegeleiding voor kwetsbare kinderen en hun ouders. Het SAM-project richtte zich vroeger op het scharniermoment van de 3de kleuterklas naar het 1ste leerjaar. Met het SAM-plus project wilden we zo vroeg mogelijk noden detecteren en signaleren op algemeen onderwijsvlak. Hoe vroeger we gezinnen kunnen bereiken, hoe groter de impact kan zijn. Bij de individuele begeleiding lag de focus dan ook vooral op kinderen van het 1ste en 2de leerjaar schoolgaand in onze gemeente met specifieke noden. We kozen voor de eerste twee leerjaren om zo vroeg mogelijk ouders te ondersteunen in hun rol en een goede huiswerkcultuur binnen te brengen bij de gezinnen/kinderen.
Anderzijds willen we scholen stimuleren (onder andere aan de hand van dit subsidiereglement) om huiswerkklassen te organiseren en aan te bieden. Deze huiswerkklassen zijn gericht op alle leerlingen schoolgaand in Sint-Katelijne-Waver, van het 1ste leerjaar tot en met het 6de leerjaar, maar met een focus op kwetsbare leerlingen.
Het subsidiereglement dat we nu ter goedkeuring voorleggen is het resultaat van een denkoefening. In deze denkoefening werden de zorgcoördinatoren van alle lagere scholen van Sint-Katelijne-Waver betrokken. Op een zorgcoördinatorenoverleg werd samen gebrainstormd over de aanpak van de ideale huiswerkklas voor kwetsbare leerlingen. Uit deze oefening werden enkele criteria weerhouden. Deze criteria werden opgenomen in het reglement.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement huiswerkbegeleiding lagere school goed zoals voorzien in de bijlage aan dit besluit.
BelOrta Cycling Team wenst op 19 oktober 2025 8 paletten tafels, 6 paletten stoelen en 20 nadars te ontlenen van het gemeentelijk feestmateriaal. Ze vragen om dit uitzonderlijk gratis te mogen ontlenen. De normale kostprijs zou 300 euro zijn.
BelOrta stelt zich bij gemeentelijke evenementen zoals de uitreiking van de Katelijnse Keien en de Seniorennamiddag al jarenlang zeer loyaal op. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld ten uitzonderlijke titel op deze vraag in te gaan.
De aanrekening van de retributie voor het ontlenen van feestmaterialen werd goedgekeurd door de gemeenteraad, eventuele vrijstellingen zullen dus ook aan de gemeenteraad dienen voorgelegd te worden. Het gaat om een zeer beperkt bedrag dat niet zou aangerekend worden. Dit heeft dus een zeer kleine impact.
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van BelOrta om uitzonderlijk gratis gebruik te mogen maken van gemeentelijk feestmateriaal en gaat hier op in.
KSK Wavria vraagt om het feestmateriaal van hun Imnipatornooi van 1 mei gratis te mogen gebruiken.
Minicontainers zijn nooit gratis geweest en valt dus buiten deze vraag.
Het Imnipatornooi wordt georganiseerd voor het goede doel. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld ten uitzonderlijken titel omwille van de continuïteit met de voorgaande jaren op deze vraag in te gaan.
De aanrekening van de retributie voor het ontlenen van feestmaterialen werd goedgekeurd door de gemeenteraad, eventuele vrijstellingen zullen dus ook aan de gemeenteraad dienen voorgelegd te worden. Het gaat om een zeer beperkt bedrag dat niet zou aangerekend worden. Dit heeft dus een zeer kleine impact.
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van KSK Wavria om het feestmateriaal voor het Imnipatornooi gratis te mogen gebruiken en gaat hier op in.
De stad Lier is bezig met een planologisch initiatief voor hippische recreatie aan de Mechelbaan in Koningshooikt. De stad zou een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan opmaken om bijkomend receatiegebied te bestemmen.
De site is gelegen nabij de gemeentegrens van onze gemeente. Zeer veel (pony)ruiters uit onze gemeente zijn lid van die LRV vereniging en/of maken gebruik van de reeds aanwezige infrastructuur.
De LRV-vereniging beoogt een gevoelige uitbreiding van de infrastructuur, en dit zodra het RUP is vastgesteld.
Dit dossier lijkt ideaal voor een intergemeentelijke samenwerking tussen onze gemeente en de stad Lier. Het ruiterpad in onze gemeente en de recreatieve site in Koningshooikt zouden bijzonder complementair kunnen zijn.
Onze vraag is dan ook dat onze gemeente contact neemt met de stad Lier om de precieze intenties van de stad te kennen en te bekijken of er geen intergemeentelijke samenwerking rond een dergelijke hippische sportsite mogelijk is. Enkele voorbeelden : hoe kan er een connectie gemaakt worden met het ruiterpad in onze gemeente? welke ondersteuning kan er vanuit onze gemeente geboden worden of wat moet er gebeuren om dat mogelijk te maken?
In 2021/2022 is er reeds een poging ondernomen door een private partij om bovenlokale sportinfrastructuur voor de paardensector te realiseren in agrarisch gebied in onze gemeente. Voor deze bovenlokale sportinfrastructuur werd een subsidie voorzien van Paardensport Vlaanderen.
De toenmalige aanvraag is geweigerd door de gemeente en de Deputatie van de provincie Antwerpen, dit wegens onverenigbaarheid met het agrarisch gebied.
Wij vangen signalen op dat er opnieuw een subsidie aangevraagd zou zijn of zou worden voor een nieuw project, waarbij de sportinfrastructuur gerealiseerd zou worden als onderdeel van een bestaande paardenfokkerij.
Wij stellen vast dat een gelijkaardig dossier in Ternat vanuit vergunningsoogpunt in een problematische situatie is terecht gekomen. De gemeente Zoutleeuw zou opteren voor een planologisch initiatief om een zone voor hippische recreatie af te bakenen (en dus geen vergunning te verlenen voor dergelijke infrastructuur in agrarisch gebied).
Wij hadden volgende vragen : (i) Heeft de gemeente reeds kennis van een nieuw privaat initiatief voor dergelijke bovenlokale sportinfrastructuur voor de paardensector? (ii) Indien zo, op welke locatie zou deze komen? (iii) Indien zo, in welke planologische bestemming is de site actueel gelegen? (iv) Indien zo, is deze planologische bestemming verenigbaar met het project of is er een planologisch initiatief nodig om de bestemming te wijzigen?
De voorbije jaren werden de grote rioleringsprojecten in onze gemeente gerealiseerd op basis van kosteloze grondinname/grondafstand van aangelande eigenaren, dit door minnelijke en wederzijds akkoorden tussen de gemeente en de eigenaren.
Door de toenmalige oppositie werden deze kosteloze grondinname/grondafstand steeds sterk bekritiseerd. Voor de gemeente was dit een kans om een grote rioleringsgolf uit te rollen over de gemeente, met een aanvaardbare financiële impact.
De vraag is of deze werkwijze voorgezet zal worden bij de komende rioleringsprojecten, dan wel of er vanaf deze legislatuur voor iedere m² grondinname een prijs overeengekomen en betaald zal worden door de gemeente? Hoe zal dit doorvertaald worden in de meerjarenplanning, meer specifiek in de budgetten van de rioleringsprojecten?
Naar analogie met het Vanderlindenplein in Duffel zouden in onze gemeente ook 1 of 2 plekken kunnen aangeduid worden waar mits aankoop door de gemeente van enkele eenvoudige, verplaatsbare ijzeren constructies de manoeuvres kunnen ingeoefend worden die ook gevraagd worden bij het rijexamen met de wagen. Als locaties denken wij onder andere aan de toekomstige parking aan 't Gewent of op de site van Belorta (meer dan verharding genoeg aanwezig). Wij vragen om de gemeentelijke diensten te laten onderzoeken op welke plekken dit best zou kunnen en om dit in de nabije toekomst mogelijk te maken voor onze inwoners. Wat ons betreft alvast een kleine investering en een meerwaarde voor velen in onze gemeente.
Eind vorig jaar legde de Vlaams Regering de subsidiebedragen vast die in het kader van de tweede oproep van het LAP kunnen toegekend worden. Het systeem van het Activeringspact is ondertussen wel gekend: de lokale besturen gaan aan de slag met maatregelen om leefloongerechtigden te activeren en kunnen a rato van elke duurzaam geactiveerde bovenop het Vlaamse gemiddelde van 20 procent een subsidie ontvangen van 1.000 euro per per persoon, met een ondergrens van 50 procent op basis van bewezen kosten indien het uitstroomengagement niet gehaald wordt. Een belangrijke nieuwigheid bij deze oproep is dat lokale besturen de krachten kunnen bundelen en samen een oproep kunnen indienen. De Bodukap-gemeenten hebben van die mogelijkheid deze keer ook gebruik gemaakt. Hierover de volgende vragen:
i) Welke maatregelen werden er ingediend ism de Bodukap-gemeenten? Welke maatregelen van het vorige LAP werden hernomen? Welke zijn nieuw?
ii) Welk uitstroomengagement bovenop het Vlaamse gemiddelde van 20 procent werd er genomen en is ervoor geopteerd om elke gemeente apart te laten afrekenen of om Bodukap in zijn geheel af te rekenen?
iii) Welke interne afspraken zijn er gemaakt over de verdeling van de uiteindelijk toegekende middelen? Zal dat gebeuren op basis van wie welke kosten op zich nam bij het uitwerken van de maatregelen?
Onze fractie heeft verschillende vragen rond de geplande GFT-ophaling waarop wij graag een standpunt vernemen van het college :
Kostenefficiëntie: Zijn er analyses uitgevoerd over de besparingen die deze maatregel op termijn zal opleveren voor de gemeente en de inwoners?
Milieu-impact: Wat is de verwachte reductie van het organisch afval in het huisvuil en hoe wordt dit gemonitord?
Alternatieven en duurzaamheid: Welke alternatieve oplossingen zijn overwogen om GFT-afval te verminderen, zoals subsidies voor compostvaten of educatiecampagnes?
Hoe wordt gecontroleerd dat het ingezamelde GFT daadwerkelijk efficiënt wordt verwerkt en niet vervuild raakt?
Financiële lasten voor inwoners: Wat als de situatie van inwoners verandert? Bv. Ik teken nu niet in op de gratis container, maar na de heraanleg van mijn tuin binnen x-aantal maanden wil ik wel één, hoeveel kost mij dit en waarom kan de eerste niet gratis zijn voor ieder van ons, ongeacht of ik hem vandaag aanvraag of binnen x-aantal maanden.
De communicatie naar de inwoners lijkt ook niet optimaal te verlopen. Er is heel wat onduidelijkheid.
Onze fractie vraagt verder om daar op korte termijn een raadscommissie over te houden.
Op 1 januari 2026 treedt het zogenaamde BOA-decreet in werking na enkele jaren transitieperiode. Hierdoor worden BKO-initiatieven in de Vlaamse steden en gemeenten niet langer rechtstreeks gefinancierd, maar kent het Agentschap Opgroeien financiële middelen toe aan de respectievelijke lokale besturen die een belangrijke regierol in handen krijgen om de verschillende buitenschoolse activiteiten op elkaar af te stemmen. Via het Huis van het Kind organiseert onze gemeente een vijftal BKO-initiatieven die erkend zijn met een kwaliteitslabel, maar daarnaast zijn er ook een aantal private initiatieven. In de praktijk zullen er door deze hele operatie op termijn minder financiële middelen beschikbaar zijn voor onze gemeente, wat een kwalitatief buitenschools opvangaanbod de komende jaren onder druk kan zetten. Daarom de volgende vragen aan dit gemeentebestuur:
i) Is er ondertussen reeds een raming van de geschatte financiële impact van de huidige situatie ten opzichte van de nieuwe?
ii) Wat zal dit gemeentebestuur doen om een kwalitatief buitenschools opvangaanbod te blijven organiseren? Zal dit ten koste gaan van de ouderbijdrage (het BOA-decreet laat een vrijere prijszetting toe in opvang met een kwaliteitslabel) en/of van het aantal beschikbare plaatsen?
iii) Hoe zal dit gemeentebestuur ervoor zorgen dat ook het privaat aanbod BKO in onze gemeente levensvatbaar blijft?
Vorige leglislatuur is er hard gewerkt rond kwalitatief huisvestingsbeleid voor bepaalde kwetsbare doelgroepen. O.m. de sector van de studentenkamers is grondig doorgelicht, waardoor enkel de vergunde en conforme kamers beschikbaar blijven op de huurmarkt.
Ook rond de huisvesting van seizoensarbeiders werd er in het verleden een project uitgewerkt i.s.m. IGEMO.
De huisvesting van (seizoens)arbeiders in de land- en tuinbouwsector blijft in een aantal gevallen echter problematisch. Recente dossiers aan de Hageweg en de Waverstraat hebben aangetoond dat een aantal partijen zeer hardleers zijn en de goede inspanningen van andere partijen in de sector teniet doen.
Rond de Hageweg gaat het in concreto gaat over de illegale huisvesting van (seizoens)arbeiders in een zonevreemde woning, een stacaravan, een barak en een wooncontainer. Vaak voldoet de huisvesting niet aan de kwaliteitsnormen.
In het collegeverslag van 6/01 lezen we dat de exploitant van het glastuinbouwbedrijf aan de Hageweg in beroep gegaan zou zijn tegen de ongeschikt en onbewoonbaarheidsverklaring van een stacaravan, een barak en een wooncontainer.
Wij hebben dan ook volgende vragen :
- wonen er actueel nog (seizoens)arbeiders in de stacaraven, in de barak en/of in de wooncontainer?
- indien zo, vragen wij het college om in overleg te gaan met de betrokken tuinder om de bewoning zo snel mogelijk stop te zetten.
- verder vragen wij een zere-tolerance beleid te voeren en alle mogelijke juridische middelen in te zetten om de situatie rond de Hageweg zo snel mogelijk verder in regel te brengen.
Verder vragen wij om volgende zaken te onderzoeken :
- waar waren de bewoners voorheen woonachtig? zit er een georganiseerde systematiek in dergelijke huisvestingspraktijken?
- kan er op basis van het bevolkingsregister een analyse gemaakt worden van de woningen, gebouwen, caravans en barakken in onze gemeente die illegaal gebruikt worden als meergezinswoning?
Sinds begin 2024 is er nieuwe federale wetgeving in voege die de gemeentelijke bestuurlijke handhaving (onder meer een aanpassing van de Nieuwe Gemeentewet) regelt en waarmee lokale besturen een zogenaamd integriteitsonderzoek kunnen voeren voor gevoelige economische sectoren en activiteiten. Om zo'n onderzoek te kunnen uitvoeren moeten de lokale besturen een doorvertaling maken van die gevoelige economische sectoren en activiteiten in een politieverordening. Op grond van een integriteitsonderzoek kan de vestigings- en uitbatingsvergunning van een inrichting geweigerd, geschorst of ingetrokken worden als aantoonbaar blijkt dat die als een dekmantel voor bepaalde criminele activiteiten zou fungeren.
Van die federale regeling is er ook een Vlaamse evenknie die het mogelijk maakt om rechten (concessies, subsidies, omgevingsvergunningen,...) die zijn toegekend krachtens Vlaamse regelgeving in te perken als er sterke vermoedens zijn dat zij sanctioneerbare feiten in de hand zouden werken.
(i) Zal het bestuur aan de slag gaan met deze nieuwe beleidsinstrumenten?
(ii) Zullen er personeelsleden belast worden met het voeren van dergelijke integriteitsbeoordelingen? Wordt er hiervoor gekeken naar samenwerking met de andere gemeenten van de politiezone Bodukap?
(iii) Is het huidige algemeen politiereglement voldoende aangepast om integriteitsbeoordelingen in bepaalde sectoren mogelijk te maken of vergt dat nog aanpassingen?
Het omgevingsvergunningendecreet voorziet bij de behandeling van een vergunningsaanvraag op gemeentelijk niveau (eerste aanleg) niet in een hoorzitting waar de aanvrager en zijn architect het dossier kunnen toelichten aan het ambtelijk en het politiek beleid. In graad van beroep bij de Deputatie is dat wel het geval, hetgeen als een meerwaarde wordt ervaren. Wij wensen daarom het voorstel te doen om ook op gemeentelijk niveau eveneens een hoorzitting te integreren in de vergunningsaanvraagprocedure. Het omgevingsvergunningendecreet sluit deze mogelijkheid niet uit. Om de werklast te beperken, kan dit in eerste instantie voorbehouden zijn voor (i) dossiers met een ongunstig advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en (ii) dossiers waarbij er verregaande lasten en voorwaarden worden opgelegd. Deze hoorzitting zou dan best voorafgaandelijk aan het college - waarin een beslissing wordt genomen over de vergunningsaanvraag - plaatsvinden. De leden van het college hebben de mogelijkheid om deel te nemen aan de hoorzitting en kunnen aldus rechtstreekse repliek ontvangen van de aanvrager en de architect. Dit zou de bespreking van het dossier op het college en de globale besluitvorming ten goede komen.
Het ruiterpad rond het Waverwoud wordt erg veel gebruikt door wandelaars en ruiters. Het onderhoud gebeurt door één vrijwilliger, die dat fantastisch doet. De meeste stroken liggen er super bij, maar bepaalde grasstroken langs het nieuw aangeplante bos zijn bij nat weer niet of zeer moeilijk te gebruiken.
Onze vraag is dan ook om op deze stroken eveneens een laag zand te voorzien, zoals dat op andere stroken gebeurde. Dit kan met scherpe zavel, wat een natuurlijk product is, en dat onze lokale aannemers vaak op overschot hebben en kosteloos aanbieden als dat in grotere hoeveelheden kan worden afgenomen.
Onze vraag is dan ook om in samenwerking met de beheerder en onze lokale aannemers de staat van het ruiterpad te verbeteren. De kostprijs daarvoor is minimaal.
Bijkomend hadden wij graag de planning vernomen van de uitvoering en aanleg van de meest recente uitbreiding. Is de omgevingsvergunning inmiddels definitief verleend? Wanneer zou de uitvoering kunnen gebeuren?
Sinds de heropening van de vernieuwde Wintertuin vorig jaar, wordt een deel van de parking op geregelde tijdstippen voorbehouden voor de bezoekers van deze toeristische trekpleister. Op die momenten duidt een slagboom aan dat dat deel van de parking voorbehouden is, waardoor ook het parkeerregime verschilt van de rest van de parking in de Bosstraat. Buiten de openingsuren van de Wintertuin is ook dat gedeelte van de parking openbaar.
De slagboom in kwestie is al enige tijd defect waardoor de bovengenoemde parkeerregeling in de praktijk moeilijk te handhaven valt.
Graag polst onze fractie even bij het gemeentebestuur naar een stand van zaken van deze slagboom? Voor het herstel van de slagboom is de gemeente misschien niet rechtstreeks betrokken, maar het heeft wel een impact op de handhaving van de geldende parkeerregels.
In onze gemeente zijn er toch wat inwoners die problemen hebben met hun buren ( overlast, rook, ruzie,…). Dikwijls geraken deze niet opgelost. Verschillende steden en gemeenten en zelfs enkele politiezones bieden ondertussen gratis burenbemiddeling aan waarbij bemiddelaars helpen het conflict te ontmijnen en er samen naar oplossingen worden gezocht. In een op de drie gemeenten kunnen inwoners vandaag beroep doen op lokale vrijwillige burenbemiddelaars. We vragen dat ook SInt-Katelijne-Waver hier werk van maakt.
We hadden graag vernomen of dit bestuur nog wijzigingen gaat aanbrengen in de plannen voor de dorpskernvernieuwing van Waver of men de integrale plannen van het vorige bestuur gaat uitvoeren.
Het bestuur had via een persbericht laten weten dat vanaf maandag 27 januari er een paaltje in de Lemenhoekstraat zou komen om het sluipverkeer naar Putte te verhinderen. Blijkbaar zijn heel wat inwoners tegen deze beslissing omdat men daardoor een hele omweg moet maken en heeft men een week bedenktijd gevraagd. Wat gaat het bestuur nu beslissen? Het paaltje dat langs Putse kant stond is inmiddels al een hele tijd verwijderd.
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet lokaal bestuur worden de mondelinge vragen van de raadsleden aan de leden van het college van burgemeester en schepenen behandeld.
De voorzitter overloopt de agenda van de maand februari 2025.