Artikel 9 van de wet betreffende politie over het wegverkeer.
Artikel 119, 119bis en 135 ยง2 van de nieuwe gemeentewet.
Op donderdag 26 december 2024 organiseert de vzw Lichtfeesten een 'Lichtstoet' in het centrum van de gemeente. Hiervoor dienen een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen genomen te worden.
Het parcours loopt als volgt:
Vertrek vooraan in Stationsstraat - Duffelsesteenweg - Offendonkstraat - Wilsonstraat - Den Haes - Katelijnestraat - Voorland - Lemanstraat - Mechelsesteenweg - Daliastraat - Gen. Deschachtstraat - Markt - aankomst in Stationsstraat.
De stoet start om 18.00 uur.
Vanaf 17 uur zijn er tal van kraampjes met eten en (sterke) drank op het marktplein. Er vinden ook optredens en dj-sets plaats op een podium.
De openbare orde, rust en veiligheid moet gegarandeerd worden.
Om de veiligheid van de deelnemers en de aanwezigen te kunnen garanderen en om het doorgaand verkeer in goede banen te kunnen leiden is het nodig om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen.
Het is noodzakelijk om over te gaan tot het nemen van tijdelijke maatregelen ter vrijwaring van de openbare orde, rust en veiligheid.
Deze verordening wordt opgemaakt in overeenstemming met de afspraken gemaakt op het veiligheidsoverleg van 7 november 2024.
Naar aanleiding van de Lichtfeesten in het centrum zijn volgende tijdelijke verkeersmaatregelen van kracht op donderdag 26 december 2024:
Op deze parkings mogen de auto's die er staan blijven staan, maar toekomen en vertrekken is niet mogelijk gedurende die periode. De dienst uitvoering (signalisatie) zorgt op elke parking voor een bord dat deze maatregel duidelijk maakt.
Er worden vooraankondigingsborden geplaatst.
De nodige omleidingen worden voorzien.
Op alle kruispunten waar de stoet langskomt dient iemand te staan om het verkeer tegen te houden. Een nadar met verkeersbord alleen is niet voldoende. Op de drukke plaatsen zal de politie die taak op zich nemen. De andere plaatsen dienen door stewards ingenomen te worden, die de organisatoren moeten voorzien. Het exacte aantal zal door de politie doorgegeven worden doorgegeven.
De bochten in het parcours dienen voor de veiligheid volledig afgezet te worden met nadars, alsook het gedeelte van de Markt tussen Gen. Deschachtstraat en Stationsstraat (langs beide kanten), wel met tussenplaatsen waar mensen kunnen oversteken. Op deze plaatsen dienen stewards voorzien te worden.
Het is wenselijk om geen kramen te plaatsen aan de kant van café ODT.
Een steward dient minstens 18 jaar te zijn en voorzien van een fluo hesje. De politie zal alle stewards briefen voor aanvang van de stoet.
Ook wanneer de stoet gedaan is en de afsluiting nog enkel rond het marktplein staat, dient hier een steward bij te staan. Dit zijn nog 5 plaatsen:
Deze maatregelen zullen kenbaar gemaakt worden d.m.v. de signalisatie die opgenomen werd in bijgevoegde signalisatieplannen:
Na de stoet moeten de wagens, die niet meteen wegrijden, zich parkeren in de Stationsstraat, helemaal tegen de kant zodat de hulpdiensten steeds doorkunnen. Een parkeerwachter dient er op toe te zien dat de wagens zich parkeren zoals het moet.
Op het kruispunt Daliastraat / Gen. Deschachtstraat zal een politieagent staan om het verkeer van en naar de Carrefour te regelen. Vanaf 18.00 uur worden er geen auto’s meer toegelaten op de parking van de Carrefour. Aan de uitbater wordt gevraagd om dit zowel vooraf als de avond zelf goed te communiceren. Aan de uitrit van de parking wordt een nadar met verkeersbord d5l gezet (verplichte rijrichting naar links).
In het kader van de veiligheid dienen de organisatoren nadars te plaatsen op volgende toegangswegen naar de markt, na afloop van de stoet (rond 20.00 uur) tot het einde van de festiviteiten:
De nadars dienen zo geplaatst te worden dat de hulpdiensten nog doorkunnen indien nodig.
Er dient steeds een vrije doorgang van 4m te worden voorzien in de hoogte en de breedte zodat de interventiediensten vlot kunnen passeren indien nodig.
De banners van de nooduitgangen moeten op minstens 4 meter hoogte hangen.
Voor de bewaking van en de veiligheid op het evenement worden door de organisatie professionele veiligheidsmensen ingezet op donderdag 26 december 2024 van 17.00 uur tot vrijdag 27 december 2024 om 01.00 uur.
De bewakingsactiviteit dient uitgevoerd te worden op het volledige terrein dat afgesloten wordt voor dit evenement. Dit terrein zal gedurende de volledige activiteit een privaat karakter hebben.
Het is op de ganse omloop van de lichtstoet verboden om gevaarlijke voorwerpen, eigen drank in flessen, blik of glas mee te brengen of te verbruiken. Het is eveneens verboden geestrijke dranken van meer dan 15° te verkopen en/of te verbruiken in openlucht met uitzondering op de toegelaten kraampjes.
Aan elk kraam dient de mededeling gehangen te worden dat er geen alcoholische dranken mogen geschonken worden aan -16 jarigen.
Het schenken van sterke drank dient steeds te gebeuren onder toezicht van een meerderjarig persoon.
Alle horecazaken moeten in geval van nood onmiddellijk de terrassen verwijderen om doorgang te verlenen aan de politie, brandweer en dringende hulpverlening, op straffe van ambtshalve verwijdering op risico van kosten van de overtreder. De aanwezige kermiskramen moeten in dat geval ook hun luifels onmiddellijk neerlaten.
Binnen de omloop van de lichtstoet, met uitzondering van en naar de ingerichte fietsstallingen, zijn bromfietsen, fietsen, steps, al dan niet bereden, alsmede het gebruik van rolschaatsen, skeelers en skateboards verboden op 26 december 2024 tussen 17.00 en 02.00 uur 's nachts.
De geluidsinstallatie moet kunnen gebruikt worden als veiligheidsomroepinstallatie.
Voor het podium dienen de nodige dranghekken te worden geplaatst in overleg met de brandweer, zodat de druk van een relatief dichte mensenmassa kan worden opgevangen.
De organisator is verantwoordelijk voor de plaatsing van deze dranghekken, dewelke gebeurt volgens het plan dat de veiligheidsdiensten goedkeuren.
Standhouders die gebruik maken van gasflessen, friteuses, ... zijn onderworpen aan de voorwaarden opgelegd door de brandweer.
De veiligheidsdiensten zullen hierop controleren.
Voor het vliegen met een drone dienen de organisatoren eerst contact op te nemen met de inspecteur van politie die verantwoordelijk is voor drones.
Overtredingen van dit besluit zullen bestraft worden met sancties voorzien in de verkeerswet.
Deze verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Afschrift van deze verordening zal gezonden worden naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, de griffie van de politierechtbank, de brandweer, de medische interventiediensten en de verkeerstechnische cel van de politiezone Bodukap.
De organisatoren moeten deze vergunning ter plaatse op vraag van de politie kunnen voorleggen (digitaal of op papier).