Terug
Gepubliceerd op 18/06/2024

2024_OCMW-Raad_00024 - HR Beleid - Aanpassing van de personeelsformatie en het organogram - Goedkeuring

Raad voor maatschappelijk welzijn
ma 17/06/2024 - 21:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jeroen Baeten; Kathleen Rombauts, voorzitter; Bart De Boeck; Kristof Sels, Burgemeester; Eric Janssens; Joris De Pauw; Sven Verelst; Jan Broes; Sarah De Keyser; Ronny Slootmans; Maurice Verheyden; Tom Ongena; Jos Ceulemans; Jos Moeyersons; Greet Saels; Sylke Pex; Geert Vertommen; Katrien Willems; Lore Roelandts; Karolien Frans; Thomas Mariën; Wim Marnef; Annelies Bal; Sander Jeurissen; Jan Van Itterbeeck; Gunter Desmet, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Kris Hapers; Sven Vercammen

Secretaris

Gunter Desmet, Algemeen directeur

Voorzitter

Jeroen Baeten

Stemming op het agendapunt

2024_OCMW-Raad_00024 - HR Beleid - Aanpassing van de personeelsformatie en het organogram - Goedkeuring

Aanwezig

Jeroen Baeten, Kathleen Rombauts, Bart De Boeck, Kristof Sels, Eric Janssens, Joris De Pauw, Sven Verelst, Jan Broes, Sarah De Keyser, Ronny Slootmans, Maurice Verheyden, Tom Ongena, Jos Ceulemans, Jos Moeyersons, Greet Saels, Sylke Pex, Geert Vertommen, Katrien Willems, Lore Roelandts, Karolien Frans, Thomas Mariën, Wim Marnef, Annelies Bal, Sander Jeurissen, Jan Van Itterbeeck, Gunter Desmet
Stemmen voor 25
Eric Janssens, Jan Broes, Kristof Sels, Tom Ongena, Joris De Pauw, Maurice Verheyden, Jos Moeyersons, Bart De Boeck, Kathleen Rombauts, Sven Verelst, Sylke Pex, Thomas Mariën, Wim Marnef, Sarah De Keyser, Greet Saels, Geert Vertommen, Annelies Bal, Jos Ceulemans, Karolien Frans, Katrien Willems, Lore Roelandts, Sander Jeurissen, Ronny Slootmans, Jan Van Itterbeeck, Jeroen Baeten
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_OCMW-Raad_00024 - HR Beleid - Aanpassing van de personeelsformatie en het organogram - Goedkeuring 2024_OCMW-Raad_00024 - HR Beleid - Aanpassing van de personeelsformatie en het organogram - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0001

Aanleiding en context

1. Ten gevolge van een aantal verminderde prestaties binnen de directie samenleving en welzijn dienen een aantal takenpakketten herschikt te worden om de beleidsdoelstellingen te kunnen blijven realiseren. Dit geeft aanleiding tot het creëren van een nieuwe functie om de vrijetijdsparticipatie te coördineren.

2. Een aantal medewerkers binnen de directie grondgebiedszaken hebben de afgelopen jaren de organisatie verlaten (ziekte of pensioen), zijn intern van functie veranderd of zullen de komende jaren de organisatie verlaten (ziekte of pensioen). Tegelijk zijn het takenpakket, de diversiteit van materies en ook het aantal medewerkers (in VTE, maar zeker ook in koppen door meer deeltijdse medewerkers) binnen de dienst omgeving toegenomen. Samen noodzaakt dit een nieuwe structuur binnen de dienst omgeving, waarbij twee teamcoaches een deel van de leiding van de dienst overnemen van het diensthoofd.

3. Een aantal technische correcties worden aangebracht, zoals het schrappen van de uitgedoofde functies.

Argumentatie

1. Nieuwe functie coördinator vrijetijdsparticipatie

In de dienst huis van het kind, sociale dienst en de dienst samenleving en vrije tijd zijn een aantal medewerkers minder gaan werken of regelmatig afwezig wegens gezondheidsproblemen:

  • diensthoofd huis van het kind: -8,3%
  • administratief medewerker huis van het kind: -20%
  • diensthoofd samenleving en vrije tijd: -16,6%
  • cultuurfunctionaris: - 20%
  • maatschappelijk werkers sociale dienst: -30%

Deze verminderde tewerkstelling leidt ertoe dat een aantal taken door deze personeelsleden niet langer opgenomen worden. Het blijft niet houdbaar om deze taken in het takenpakket van de andere personeelsleden bij te duwen. Het is in de huidige arbeidsmarkt ook niet mogelijk om medewerkers voor 16,6%, 20% of ter vervanging van regelmatig zieke personeelsleden te vinden. Dit leidt ertoe dat de realisatie van de beleidsdoelstellingen onder druk komt te staan. Om dit te voorkomen worden de taken binnen deze drie diensten herschikt en wordt het takenpakket cfr. het meerjarenplan inzake vrijetijdsparticipatie uit de bestaande functies gehaald.

Overzicht van de acties uit het meerjarenplan inzake vrijetijdsparticipatie:

  • Beleidsdoelstelling 1 - Een warme Vlaamse Gemeenschap! / AC 1.1.6 Vrije tijd kansengroepen (Organisaties acties vrijetijdsparticipatie (dienst huis van het kind) en Socio-culturele participatie (sociale dienst)
  • Beleidsdoelstelling 3 -  Vol van Leven! / AC 3.1.4 UITPAS (dienst samenleving en vrije tijd)
  • Beleidsdoelstelling 4 - Klaar voor de toekomst! / AC 4.1.1 Kindvriendelijke gemeente (participatiedrempels bij kinderen en jongeren (dienst huis van het kind)

De taken die bij deze acties horen, worden samengevoegd tot een nieuwe functie van coördinator vrijetijdsparticipatie (B1-B3). Deze functie wordt binnen de sociale dienst gesitueerd.

Deze functie wordt als een kruispuntfunctie ingericht binnen de directie samenleving en welzijn vanuit de visie van het netwerk vrijetijdsparticipatie en ‘vrije tijd voor iedereen’. In lijn met het Vlaams participatiedecreet zal de coördinator in samenwerking met de vrijetijdsdiensten, de sociale dienst, de welzijnsverenigingen en externe actoren participatiedrempels op het vlak van cultuur, jeugd en sport wegwerken. Het gaat over concrete zaken zoals de Uitpas of een lokaal alternatief, het Rap-op-stap-kantoor, de socioculturele participatie georganiseerd door de sociale dienst en de deelname als vrijwilliger aan de samenleving.

2. Invoering van teamcoaches binnen de dienst omgeving - schrappen van twee functies binnen dienst uitvoering

Bij de pensionering van de huidige deskundige groen (B1-B3) in december 2025 zou deze volgens het meerjarenplan samengevoegd worden met de half januari vrijgekomen functie van 1/2 deskundige milieu (B1-B3) tot 1 VTE deskundige milieu (B1-B3). Deze functie zou dan binnen de dienst omgeving gesitueerd worden.

Dit zou ertoe leiden dat het diensthoofd omgeving een span of control zou krijgen van 13 personeelsleden, waarvan 5 administratieve medewerkers en maar liefst 8 expertenfuncties in heel verschillende domeinen (milieu, ruimtelijke ordening, duurzaamheid, klimaat, energie, dierenwelzijn, natuurontwikkeling, groen).

Conform de principes die aan het organogram ten grondslag liggen, zoals bepaald bij de integratie van gemeenten en OCMW in 2017, zijn volgende factoren van toepassing die ertoe leiden dat een kleinere span of control nodig is: hoge diversiteit in taken en functies van medewerkers, noodzaak van frequent overleg over afstemming van werkzaamheden, ingewikkelde werkprocessen en hoge mate van onvoorspelbaarheid in het werk. Hierdoor is het onhoudbaar geworden om deze dienst door één leidinggevende te laten aansturen.

Anderzijds is het zo dat thematisch de materies best in één dienst blijven, bijv. in het kader van de geïntegreerde omgevingsvergunning. Ook dienen de administratieve medewerkers elkaar te back-uppen in de uitvoering van de meest kritieke werkprocessen. Daarom is het aangewezen om de dienst als één geheel te behouden, maar wel met twee teamcoaches die een deel van de leidinggevende taken overnemen. Het gaat om de teamcoach omgeving (B4-B5) (nu expert omgeving B4-B5) en de teamcoach milieu (B4-B5). 

De teamcoach milieu (B4-B5) is een nieuwe functie die wordt toegevoegd i.p.v. de hoger aangehaalde deskundige milieu (B1-B3). Tegelijk wordt een functie van 0,8 VTE administratief medewerker (C1-C3) herleid tot 0,5 VTE. Op die manier valt deze operatie op het niveau van de budgettering over het meerjarenplan 2024-2026 budgetneutraal uit, met een besparing in de jaren nadien.

Binnen de dienst uitvoering wordt dus zoals hierboven geschetst de functie van deskundige groen (B1-B3) bij pensionering van de functiehouder niet langer ingevuld en dus in de formatie uitdovend geplaatst (einde 1 december 2025). Tegelijk wordt een functie van administratief medewerker (C1-C3) bij pensionering van de functiehouder niet langer ingevuld en dus in de formatie uitdovend geplaatst (einde wellicht 1 februari 2026). Dankzij een herschikking van taken en verdere informatisering zal deze functie niet langer nodig zijn.

3. Technische correcties

Volgende functies stonden in het organogram uitdovend, de functiehouders zijn sinds kort vertrokken, daarom worden deze functies nu effectief geschrapt:

  • sport en gezondheidsadviseur (A1a-A3a)
  • 0,5 VTE begeleider BKO (D1-D3)
  • expert sociale dienst (A1a-A3a)
  • communicatieambtenaar (B4-B5)

Binnen de dienst openbare werken wordt in het kader van een reïntegratietraject na langdurige ziekte een bijkomende functie van administratief medewerker (C1-C3) geplaatst en meteen uitdovend geplaatst.

Ten gevolge van de raadsbeslissingen van 18 december 2023 werden 3 personeelsleden terug overgedragen van het OCMW naar het gemeentebestuur:

  • GIS-coördinator (B1-B3)
  • deskundige patrimonium (B1-B3)
  • diensthoofd uitvoering en schoonmaak (A1a-A3a)

Dit wordt nu ook in het organogram opgenomen.

Het managementteam gaf op 19 maart en op 23 april positief advies. De vakbonden gaven op 24 mei 2024 een protocol van akkoord.

Fasering

De selectie voor de coördinator vrijetijdsparticipatie is voorzien in juni 2024, met gewenste indiensttreding op 1 september 2024.

De selectie voor 0,5 administratief medewerker omgeving en teamcoach milieu is voorzien in september 2024, met gewenste indiensttreding op 1 november 2024.


Regelgeving bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt bovenstaande wijzigingen in de personeelsformatie en het organogram goed.