Artikel 277 van het decreet lokaal bestuur.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn worden de notulen van de voorgaande raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen werden opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 278, §1 van het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2024 goed.
De jaarrekening 2023 werd opgemaakt door het college en het vast bureau. Hiermee wordt bevestigd dat alle handelingen waarvoor zij bevoegd zijn, correct werden opgenomen in de boekhouding.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De cijfers van de jaarrekening werden toegelicht door Diane Wouters en Britt Van den Broeck tijdens de raadscommissie van 13 mei 2024.
Het voorontwerp van de jaarrekening werd gunstig geadviseerd door het M-team op 2 mei 2024.
Het budgettair resultaat 2023
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | € 4.332.168 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | € 7.842.814 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat
| € 12.174.983 |
VIII. Onbeschikbare gelden | € 0 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | € 12.174.983 |
Balans op 31/12/2023
Vlottende activa | 16.359.755 € | Schulden | 19.238.873 € |
Vaste activa | 121.378.010 € | Netto-actief | 118.498.892 € |
Totaal activa | 137.727.765 € | Totaal passiva | 137.737.765 € |
Staat van opbrengsten en kosten 2023
Operationeel overschot | 2.866.352 € |
Financieel overschot | 1.151.969 € |
Uitzonderlijk overschot | 0 € |
Overschot/tekort van het boekjaar | 4.018.321 € |
Artikel 260 en 261 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 17 tot en met 28 van het BBC besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen.
Artikel 2, 3 en 4 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt haar deel van de jaarrekening 2023 vast zoals hieronder opgenomen:
Artikels 217, 218, 219, 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 35 §3 van het besluit van de Vlaamse regering dd. 5 juni 2009 houdende de bezoldigingsregeling van de lokale en provinciale mandataris.
Klachtenbehandeling en meldingen
Overeenkomstig artikel 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur heeft het lokaal bestuur een klachtenbehandelingssysteem.
We spreken van een klacht wanneer een handeling of prestatie van één van onze diensten:
Van het rapport klachtenbehandeling 2023 werd reeds kennis genomen tijdens de zitting van de gemeenteraad van 29 januari 2024.
De resultaten en bevindingen worden voor de volledigheid ook opgenomen in het jaarverslag 2023 onder het luik "Klachtenbehandeling".
Organisatiebeheersing
Zoals bepaald in artikel 217, 218 en 219 van het decreet lokaal bestuur dient elke gemeente en OCMW in te staan voor haar organisatiebeheersing. Buiten het wettelijk kader, dat men kan terugvinden in voormelde artikels, zijn door de wetgever geen bijkomende voorwaarden vastgelegd. Dit heeft als voordeel dat iedere gemeente vrij is in de uitwerking van het organisatiebeheersingssysteem.
Op 31 mei 2020 werd het verbetertraject 2014-2019 officieel afgerond, waarbij een laatste stand van zaken werd opgemaakt van de verschillende verbeteracties. Over deze stand van zaken werd een laatste maal gerapporteerd in het jaarverslag 2019.
De “Leidraad organisatiebeheersing” van Audit Vlaanderen werd op 11 maart 2019 door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk goedgekeurd als algemeen kader voor het organisatiebeheersingssysteem.
In 2020 werd gestart met de nieuwe cyclus organisatiebeheersing 2020-2025. In het najaar van 2020 werd een organisatiebrede zelfevaluatie op basis van deze leidraad 'Organisatiebeheersing voor lokale besturen' van Audit Vlaanderen opgestart. Deze werd afgerond in het voorjaar van 2021. Tijdens deze oefening werden alle 10 thema's uit de leidraad grondig behandeld. Zo werden alle geformuleerde risico's en beheersmaatregelen van elk thema tegen het licht gehouden en besproken. Waar nodig werden verbeteracties geformuleerd.
De verschillende verbeteracties die naar aanleiding van deze zelfevaluatie werden geformuleerd, werden samen met de aanbevelingen uit thema-audit Monitoring door Audit Vlaanderen en uit andere inspecties en audits samengebracht in één globaal verbeteractieplan 2021-2025.
Al deze verbeteracties uit het verbeteractieplan werden opgenomen in de nieuwe opvolgings- en rapporteringssoftware Pepperflow. Binnen deze softwaretoepassingen volgen de projectleiders de verschillende verbeteracties op en rapporteren éénmaal per jaar aan de raden over de voorgang van uitvoering van deze verbeteracties.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam op 21 juni 2021 kennis van het rapport 'Organisatiebeheersing - zelfevaluatie 2020-2021' en van de eerste rapportering hierover in het 'Verbeteractieplan 2021-2025'. Op 30 mei 2022 volgde een tweede rapportering. Nu wordt de rapportering m.b.t. 2023 voorgelegd.
Rapportering financieel directeur
Overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid minstens eenmaal per jaar aan de de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit rapport omvat minstens een overzicht van:
De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van de algemeen directeur.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het rapport 'Organisatiebeheersing - Verbeteractieplan 2021-2025 (2023)' in uitvoering van de artikelen 217, 218 en 219 van het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het globale jaarverslag 2023, inclusief de rapportering door de financieel directeur opgemaakt in uitvoering van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
In de zitting van 29 april 2024 nam de gemeenteraad kennis van de mededeling dat raadslid Sylke Pex sedert 27 maart 2024 zetelt als onafhankelijk raadslid in de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Sylke Pex is namens het OCMW aangeduid in volgende samenwerkingsverbanden:
Omdat Sylke Pex voortaan als onafhankelijk raadslid zetelt, wenst de raad voor maatschappelijk welzijn de aanduiding van haar als afgevaardigde namens het OCMW op te heffen en de afvaardiging vanuit de fracties vertegenwoordigd in het vast bureau te herzien.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de aanduiding van Sylke Pex als afgevaardigde namens het OCMW in de algemene vergadering van Cipal dv op te heffen vanaf heden.
In zitting van 27 mei 2024 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn om de aanduiding van Sylke Pex als afgevaardigde namens het OCMW in de algemene vergadering van Cipal dv op te heffen en in haar vervanging te voorzien.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om een afgevaardigde namens het OCMW aan te duiden in de algemene vergadering van Cipal dv in vervanging van Sylke Pex.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient een lid voor te dragen voor de algemene vergadering van Cipal in vervanging van Sylke Pex.
De afgevaardigde voor de algemene vergadering dient de burgemeester, een schepen of een raadslid te zijn.
De fracties dragen volgende kandidaten voor:
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt als afgevaardigde van het OCMW voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal, voor de duur van de legislatuur 2019-2024, aan:
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen aan de dienstverlenende vereniging Cipal.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Op donderdag 20 juni 2024 om 16 uur vindt de algemene vergadering van Cipal plaats in het Technologiehuis te Geel. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om online te participeren.
Volgende punten staan op de agenda:
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
Het OCMW van Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Cipal op 20 juni 2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 11 maart 2019 Sylke Pex, gemeenteraadslid, en Sarah De Keyser, schepen, aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van het OCMW in de algemene vergadering van Cipal tot 31 december 2024.
De gemeenteraad heeft in zitting van heden Sven Verelst aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van Cipal tot 31 december 2024 in vervanging van Sylke Pex.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota keurt de raad voor maatschappelijk welzijn de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goed.
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Er zijn geen mondelinge vragen.