Artikel 56, §3, 7° van het decreet lokaal bestuur
Het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) heeft een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend bij de de vergunningverlenende overheid zijnde het departement Omgeving (Vlaanderen), voor het regulariseren van de doortrekking van de R6 en het voorzien van bijkomende milderende maatregelen op basis van een nieuw plan-MER.
De aanvraag handelt enkel over het gedeelte van de R6 tussen de N1 Mechelsesteenweg en de N15 Putsesteenweg. Het stuk tussen de E19 en de N1 Mechelsesteenweg was al eerder vergund.
Reden en doel van de omgevingsvergunningsaanvraag:
Voor de doortrekking van de R6 werd een vergunning verleend op 16 december 2010 welke werd vernietigd door de raad voor vergunningsbetwistingen. De aanvraag werd herwerkt en vergund op 26 juni 2015 waarna ook deze werd vernietigd door de raad voor vergunningsbetwistingen. De vernietiging gebeurde telkens omwille van het gebruik van een gedateerd plan-MER uit 2001.
Aangezien de raad voor vergunningsbetwistingen de werken niet had geschorst, werden deze wel aangevat en werd de doortrekking van de R6 uitgevoerd. Gelet op de vernietiging van de vergunning, is er voor deze wegenis dus geen geldende vergunning gekend.
Huidige aanvraag heeft als doel om de doortrekking van de R6 te regulariseren en om bijkomende milderende maatregelen te voorzien op basis van een nieuw opgemaakt plan-MER. Ook werden er nieuwe rooilijnplannen gemaakt conform het gemeentewegendecreet.
Het wegenistraject bevindt zich op grondgebied van gemeente Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden en Putte. Aan de drie gemeentes wordt gevraagd om de nieuwe rooilijnplannen goed te keuren evenals het wegenisontwerp met bijkomende milderende maatregelen en om de gedeeltes van de wegenis die gelegen zijn binnen de gemeentelijke rooilijnplannen mee op te nemen in het openbaar domein.
Huidige aanvraag is een herneming van de vorige ingetrokken aanvragen uit 2022 en 2023. De aanvraag van 2022 werd ingetrokken wegens fouten in de rooilijnplannen die niet tijdig gecorrigeerd konden worden binnen de omgevingsvergunningsprocedure en wegens voorwaarden en opmerkingen uit ingewonnen adviezen en bezwaarschriften. De aanvraag van 2023 werd ingetrokken wegens stikstofreglementering ten tijde dat er nog geen stikstofakkoord was. Dat wil zeggen dat de in 2023 verleende adviezen en gemeenteraadsbeslissing omtrent zaak der wegen eveneens mee ingetrokken is. De problemen zijn nu niet meer van toepassing waardoor de aanvraag kon hernomen worden. Huidige aanvraag is identiek aan deze van 2023 met bijvoeging van aftoetsing aan het stikstofakkoord.
Omschrijving geplande werken:
De aanvraag omvat de regularisatie van volgende uitgevoerde werken tussen de N1 Mechelsesteenweg en de N15 Putsesteenweg conform de vernietigde beslissing:
Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten uit het nieuwe plan-MER worden volgende bijkomende milderende maatregelen uitgevoerd:
De volledige en gedetailleerde omschrijving van de uitgevoerde werken zijn opgenomen in bijgevoegde motivatienota.
Meer informatie omtrent deze aanvraag kan ook opgevolgd worden op deze website van wegbeheerder AWV: https://wegenenverkeer.be/werken/project-mer-doortrekking-r6-de-grote-ring-rond-mechelen
Bezwaren tijdens openbaar onderzoek en interne adviezen:
Voor huidige aanvraag werd een openbaar onderzoeken georganiseerd. Er werden hiervoor ongeveer 900 informatiebrieven gebust bij de bewoners in de onmiddellijke omgeving van het traject van de aanvraag en het openbaar onderzoek werd aangekondigd via onze website, verschillende affiches en via een persbericht.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 5 bezwaarschriften ingediend door de bewoners langsheen het traject van de R6.
Verschillende opmerkingen uit de bezwaren handelen over de zaak der wegen. De beoordeling ervan door de gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA) is eveneens terug te vinden in bijlage, geïmplementeerd in het advies van het college dat reeds werd overgemaakt aan de vergunningverlenende overheid. Dat moest binnen de wettelijke termijn gebeuren, er kon niet gewacht worden op de gemeenteraadsbeslissing omtrent de zaak van de wegen omdat er in de zomerperiode geen gemeenteraad plaats vond.
Uit de beoordeling van milieueffecten en van de bezwaren is gebleken dat de voorgestelde milderende maatregelen inzake geluidsimpact onvoldoende zijn. De geluidsschermen worden geplaatst ter hoogte van de toetspunten met eindscore -3 en -2 en niet bij toetspunten met eindscore -1. Echter dienen ook hier milderende maatregelen genomen te worden als de MKN (milieukwaliteitsnorm) overschreden wordt. Het is op dit moment niet duidelijk of ter hoogte van de woningen van de toetspunten met eindscore -1 de geluidsnormen worden gerespecteerd en of er dus maatregelen genomen dienen te worden. In de aanvraag wordt gesteld dat dit niet noodzakelijk is. Hier lijkt meer onderzoek op z’n plaats zodat met zekerheid kan gesteld worden dat het geluidsdrukniveau ter hoogte van de woningen binnen de wettelijke bepalingen valt of er dienen milderende maatregelen getroffen te worden. Naar analogie met de voorgestelde milderende maatregelen kunnen dit geluidsschermen zijn.
Uit het advies van de dienst beleidsondersteuning - patrimonium is gebleken dat de rooilijnplannen conform de afspraken van tijdens het vooroverleg met de gemeente zijn en geen fouten meer bevatten.
Advies omgevingsambtenaar en college:
Het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar is voorwaardelijk gunstig, volgende voorwaarden worden gesteld:
Er worden ook verschillende aandachtspunten en opmerkingen meegegeven omtrent effecten op de omgeving, het MER, de vegetatiewijzigingen en de bezwaarschriften. Het volledige verslag van de omgevingsambtenaar inclusief interne adviezen en behandeling van de bezwaren is terug te vinden in bijlage, opgenomen in advies van het college. Het advies van het college werd intussen overgemaakt aan de vergunningverlenende overheid. Dit moest gebeuren binnen een termijn van 50 dagen, te rekenen vanaf ontvangst van de adviesvraag. Gelet op het gebrek aan gemeenteraadszittingen in juli en augustus was het niet mogelijk om de adviesverlening door het college uit te stellen tot na de gemeenteraadszitting. Dat zou dan buiten de adviestermijn vallen, waardoor het advies automatisch als gunstig zou worden beschouwd door de vergunningverlenende overheid, wat we absoluut wilden vermijden gelet op de verschillende voorwaarden en aandachtspunten die wen wensten op te nemen.
Vraag aan gemeenteraad:
De vergunningverlenende overheid, zijnde het departement Omgeving (Vlaanderen), vraagt aan de gemeenteraad om de zaak der wegen goed te keuren, met andere woorden de nieuwe rooilijnplannen en het wegenisontwerp met bijkomende milderende maatregelen, en om akkoord te gaan met opname in het openbaar domein van de gedeeltes van de wegenis die gelegen zijn binnen de gemeentelijke rooilijnplannen.
De omgevingsambtenaar en de dienst beleidsondersteuning - patrimonium geven hiervoor voorwaardelijk gunstig advies en stellen aan de gemeenteraad voor om akkoord te gaan met de zaak der wegen. De gemeenteraadsbeslissing zal overgemaakt worden aan de vergunningverlenende overheid.
Het Omgevingsvergunningsdecreet artikel 31, het gemeentewegendecreet, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het DABM, met al hun wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Met in het bijzonder artikel 12 van het gemeentewegendecreet:
§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad gaat akkoord met de zaak der wegen omtrent de gewijzigde gemeentelijke rooilijnplannen op grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver. Dit omvat het volgende:
Tijdens het openbaar onderzoek werden 5 bezwaarschriften ingediend. De gemeenteraad neemt akte van deze bezwaren.
De gemeenteraad sluit zich aan bij de gestelde voorwaarden van de omgevingsambtenaar en het college zoals opgenomen in het reeds aan de vergunningverlenende overheid overgemaakte advies: