Artikels 217, 218, 219, 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 35 §3 van het besluit van de Vlaamse regering dd. 5 juni 2009 houdende de bezoldigingsregeling van de lokale en provinciale mandataris.
Klachtenbehandeling en meldingen
Overeenkomstig artikel 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur heeft het lokaal bestuur een klachtenbehandelingssysteem.
We spreken van een klacht wanneer een handeling of prestatie van één van onze diensten:
Van het rapport klachtenbehandeling 2023 werd reeds kennis genomen tijdens de zitting van de gemeenteraad van 29 januari 2024.
De resultaten en bevindingen worden voor de volledigheid ook opgenomen in het jaarverslag 2023 onder het luik "Klachtenbehandeling".
Organisatiebeheersing
Zoals bepaald in artikel 217, 218 en 219 van het decreet lokaal bestuur dient elke gemeente en OCMW in te staan voor haar organisatiebeheersing. Buiten het wettelijk kader, dat men kan terugvinden in voormelde artikels, zijn door de wetgever geen bijkomende voorwaarden vastgelegd. Dit heeft als voordeel dat iedere gemeente vrij is in de uitwerking van het organisatiebeheersingssysteem.
Op 31 mei 2020 werd het verbetertraject 2014-2019 officieel afgerond, waarbij een laatste stand van zaken werd opgemaakt van de verschillende verbeteracties. Over deze stand van zaken werd een laatste maal gerapporteerd in het jaarverslag 2019.
De “Leidraad organisatiebeheersing” van Audit Vlaanderen werd op 11 maart 2019 door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk goedgekeurd als algemeen kader voor het organisatiebeheersingssysteem.
In 2020 werd gestart met de nieuwe cyclus organisatiebeheersing 2020-2025. In het najaar van 2020 werd een organisatiebrede zelfevaluatie op basis van deze leidraad 'Organisatiebeheersing voor lokale besturen' van Audit Vlaanderen opgestart. Deze werd afgerond in het voorjaar van 2021. Tijdens deze oefening werden alle 10 thema's uit de leidraad grondig behandeld. Zo werden alle geformuleerde risico's en beheersmaatregelen van elk thema tegen het licht gehouden en besproken. Waar nodig werden verbeteracties geformuleerd.
De verschillende verbeteracties die naar aanleiding van deze zelfevaluatie werden geformuleerd, werden samen met de aanbevelingen uit thema-audit Monitoring door Audit Vlaanderen en uit andere inspecties en audits samengebracht in één globaal verbeteractieplan 2021-2025.
Al deze verbeteracties uit het verbeteractieplan werden opgenomen in de nieuwe opvolgings- en rapporteringssoftware Pepperflow. Binnen deze softwaretoepassingen volgen de projectleiders de verschillende verbeteracties op en rapporteren éénmaal per jaar aan de raden over de voorgang van uitvoering van deze verbeteracties.
De gemeenteraad nam op 21 juni 2021 kennis van het rapport 'Organisatiebeheersing - zelfevaluatie 2020-2021' en van de eerste rapportering hierover in het 'Verbeteractieplan 2021-2025'. Op 30 mei 2022 volgde een tweede rapportering. Nu wordt de rapportering m.b.t. 2023 voorgelegd.
Rapportering financieel directeur
Overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid minstens eenmaal per jaar aan de gemeenteraad. Dit rapport omvat minstens een overzicht van:
De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van de algemeen directeur.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport 'Organisatiebeheersing - Verbeteractieplan 2021-2025 (2023)' in uitvoering van de artikelen 217, 218 en 219 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van het globale jaarverslag 2023, inclusief de rapportering door de financieel directeur opgemaakt in uitvoering van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.