Artikel 277 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de voorgaande notulen goed.
De notulen werden opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 278, §1 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 18 december 2023 goed.
Op 22 december 2023 werd het decreet over het vastgoedinformatieplatform goedgekeurd. Dit decreet stelt het Vastgoedinformatieplatform in, dat een nieuw gegevensuitwisselingsplatform voor vastgoedinformatie is. Daarmee kunnen niet alleen authentieke informatiestromen rond vastgoed digitaal aangeboden worden, maar kan de bestaande uitwisseling van vastgoedinformatie tussen publieke partijen, private partijen en burgers ook worden geautomatiseerd, versneld en vereenvoudigd. Deze geautomatiseerde uitwisseling zal de doorlooptijd van de aankoop of verkoop van een vastgoed versnellen, en zal het gehele proces daarenboven transparanter, kwalitatiever en eenvoudiger maken.
De uitwisseling van vastgoedinformatie (bv. notarisbrieven, bodemattesten, energieprestatiecertificaten, …), al dan niet samengevoegd in een product, verliep tot op heden verschillend voor elke gemeente. Soms verloopt het digitaal, vaak op papier. Als het digitaal verloopt, moet de informatie vaak ook in tal van verschillende loketten worden opgevraagd en worden er geen gestructureerde data verkregen.
Via het Vastgoedinformatieplatform zal die samenvoeging van informatie en uitwisseling van producten digitaal en geautomatiseerd kunnen verlopen. Door de automatische verrijking en aanlevering van vastgoedinformatie uit bronnen van Vlaamse instanties, lokale overheden en externe overheden in het Vastgoedinformatieplatform, zal de doorlooptijd van bv. de aankoop of verkoop van een onroerend goed worden versneld en eenvoudiger worden gemaakt, en nog steeds een hoogstaand kwalitatief karakter kunnen behouden.
Op die manier zullen lokale overheden vanaf de ontwikkeling van het platform, vastgoedinformatie op een uniforme manier kunnen verzamelen, samenvoegen en ter beschikking stellen aan een aanvrager. Het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform door de lokale overheden zal om die reden ook verplicht zijn bij de samenstelling en terbeschikkingstelling van bepaalde producten.
Als gemeente moeten we we een toetredingsovereenkomst goedkeuren voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het vastgoedinformatieplatform.
De aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
De gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
De gemeenteraad keurt de toetredingsovereenkomst met bijhorend reglement goed:
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
[1] https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet | 75 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage.
Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 17 april 2023 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Aanleg fietsverbinding vanaf fietstunnel R6 tot en met de Liersesteenweg” aan L. Janssens NV, Hollebeekstraat 122 te 2840 Rumst tegen het nagerekende offertebedrag van € 229.410,00 excl. btw of € 277.586,10 incl. 21% btw (€ 48.176,10 btw medecontractant).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2022/038/GVDB.
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:
Tijdens de uitvoering werd vastgesteld dat de stabiliteit van de grond onder het fietspad onvoldoende was.
Om de verharding te kunnen garanderen, werd besloten om dieper uit te graven dan initieel voorzien in het bestek.
Er werd bijkomend 30 cm dieper uitgegraven en gefundeerd door middel van een cementgebonden fundering type IA.
Deze werden in een verrekeningsvoorstel gegoten.
De verrekening bedraagt 49.884,95 euro excl. btw of 60.360 euro incl. btw voor het aanbrengen van de bijkomende fundering.
Voor deze verrekening werd geen termijnsverlenging toegekend.
Bijwerken |
+ |
€ 49.884,95 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 49.884,95 |
Btw |
+ |
€ 10.475,84 |
TOTAAL |
= |
€ 60.360,79 |
Deze verrekening overschrijdt het bestelbedrag met 21,74%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu € 279.294,95 excl. btw of € 337.946,89 incl. 21% btw (€ 58.651,94 btw medecontractant) bedraagt.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten).
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Regelgeving: bevoegdheid
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Geen advies, wel visum
De gemeenteraad keurt de Verrekening 1: bijkomende fundering type IA van de opdracht “Aanleg fietsverbinding vanaf fietstunnel R6 tot en met de Liersesteenweg” voor het totaal bedrag in meer van € 49.884,95 excl. btw of € 60.360,79 incl. 21% btw (€ 10.475,84) goed.
De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 224007/B4/0200 (actie/raming AC000038/MJP000912).
Artikel 170, §4 van de Grondwet: uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad voor het invoeren van belastingen.
Het huidige reglement loopt af op 31 december 2025.
Door de instap in het systeem van cambio-deelwagen is het niet aangewezen om twee systemen naast elkaar te laten bestaan.
Het is aangewezen om dit reglement stop te zetten, zodat er geen twee systemen naast elkaar bestaan.
Het gemeenteraadsbesluit dd. 6 maart 2017 houdende de goedkeuring van de retributie op het gebruik van een auto in het kader van autodelen van 1 april 2017 tot en met 31 december 2019
Het gemeenteraadsbesluit dd. 19 december 2019 houdende de goedkeuring van de retributie op het gebruik van een auto in het kader van autodelen van 1 januari 20202 tot en met 31 december 2025
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones
Het reglement retributie op gebruik auto in het kader van autodelen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019, wordt vanaf heden opgeheven.
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 170, §4 van de Grondwet: uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad voor het invoeren van belastingen.
Naar aanleiding van het schrijven van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken m.b.t. de implementatie van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemden jonger dan 12 jaar, dd. 07/12/2023, dient het reglement aangepast te worden.
De afgifte van administratieve stukken brengen financiële lasten met zich mee, o.a. door de personeelskost van de personen die de stukken aan de inwoners afleveren. Om deze kosten terug te vorderen van de aanvrager is het wenselijk een belasting in te voeren.
De nieuwe elektronische verblijfsdocumenten voor vreemden jonger dan 12 jaar zullen ook aan de gemeente aangerekend worden door de federale overheid. Het is aangewezen om deze kostprijs door te rekenen.
Omwille van de financiële behoefte van de gemeente is het nodig om de reeds bestaande belastingreglementen te behouden, m.u.v. de hierboven vermelde tarieven blijven de tarieven ongewijzigd.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit dd. 1 oktober 2018 houdende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van heden tot en met 31 december 2019
Gemeenteraadsbeslissing dd. 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2022 houdende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 juni 2022 tot en met 31 december 2025
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Met ingang van 1 februari 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een contantbelasting geheven op de afgifte van de in artikel 2 vermelde administratieve stukken.
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
Rijbewijzen
Reispassen voor Belgen en niet-Belgen (= vluchtelingen, staatlozen, vreemdelingen)
Elektronische identiteitskaarten vanaf 12 jaar en elektronische vreemdelingenkaarten en elektronische vreemdelingenkaarten met biometrische kenmerken
Elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) en elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar
Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen
Arbeidskaart
Aanvraag duplicaat PUK-code
De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op aanvraag of ambtshalve, afgeleverd worden.
De betaling van de belasting gebeurt contant bij afgifte van het document, behoudens voor de identiteitskaart en het rijbewijs-bankkaartmodel die verschuldigd zijn op het ogenblik van ondertekenen van het basisdocument of de aanvraag. De betaling moet blijken uit een kwijtschrift waarop het bedrag van de belasting is vermeld. Bij niet-contante betaling wordt de belasting ingekohierd.
Van onvermogenden mag voor het uitreiken van identiteitskaarten, -stukken of -bewijzen en vreemdelingenbewijzen geen belasting worden gevorderd; de staat van onvermogen wordt door alle bewijsstukken vastgesteld.
De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2024 het reglement betreffende de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 juni 2022 tot en met 31 december 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 mei 2022.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad besliste in december 2021 om een belasting op verkoopautomaten te hanteren en dit uit het reglement standplaats privé en openbaar domein te halen. Bij het toepassen van de belasting, merken we dat niet alle automaten vergund zijn. Om die reden werd een visietekst omtrent deze materie opgesteld om gericht automaten toe te staan, daar waar ze geen of beperkte hinder veroorzaken. Daarom is het ook noodzakelijk om het tarief te differentiëren, namelijk een hoger tarief voor de automaten die niet vergund of aangevraagd werden.
De installatie van verkoopautomaten kan een toeloop van publiek veroorzaken met daarbij gepaard gaande overlast van aan- en oprijdend verkeer, hierdoor kan er een verhoogde onveiligheid ontstaan. Het toezicht op deze eventuele overlast brengt een verhoogde kost voor de gemeente met zich mee. Het is daarom verantwoord om met de invoering van dit reglement een deel van de kosten te financieren en de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Omwille van de financiële behoefte van de gemeente is het nodig om de reeds bestaande retributies en belastingen te behouden.
De belasting die hier gestemd wordt, maakte vroeger deel uit van de belasting op standplaatsen privéterrein en de retributie op standplaatsen openbaar domein.
Met ingang van 1 januari 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt ten behoeve van de gemeente een jaarlijkse belasting geheven op het innemen van een standplaats op privéterrein en openbaar domein door verkoopautomaten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones
Het gemeenteraadsbesluit dd. 16 december 2019 houdende de goedkeuring van een belasting op de standplaatsen op privé-terrein gelegen aan de openbare weg van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025
Het gemeenteraadsbesluit dd. 16 december 2019 houdende de goedkeuring van een retributie op foorinrichtingen, frituren en sommige andere verkoopspunten op het openbaar domein van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025, en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit dd. 20 december 2021 houdende de goedkeuring van de belasting op verkoopautomaten gelegen op privéterrein en openbaar domein van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025
Met ingang van 1 januari 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een belasting geheven op verkoopautomaten gelegen op privéterrein en openbaar domein op het grondgebied van de gemeente.
De belasting is verschuldigd voor verkoopautomaten ongeacht welke producten en diensten er aangeboden worden, welke geplaatst zijn op privéterrein of openbaar domein.
De uitbater dient een omgevingsvergunning aan te vragen via het Omgevingsloket. De toelating tot het plaatsen van een verkoopautomaat zal dan pas gegeven kunnen worden na toekenning van de omgevingsvergunning.
De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de verkoopautomaat. De eigenaar van het privéterrein is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van deze belasting.
Het bedrag van de belasting wordt voor vergunde automaten vastgesteld als volgt:
De lengte die in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de belasting is deze van de voorzijde van de verkoopautomaat.
Automaten die niet voldoen aan een omgevingsvergunning, krijgen één jaar de tijd om zich in regel te stellen. Bij het versturen van het aanslagbiljet krijgen zij een schrijven met het aangepaste reglement. Bij gebreke aan een regularisatie tegen 1 januari van het volgende jaar, zullen bovenstaande bedragen verhoogd worden met 200% en bedragen dan respectievelijk:
De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd door de eigenaar van de automaat, ongeacht de datum van ingebruikstelling van de verkoopautomaat.
De invordering van de belasting zal gebeuren door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Verkoopautomaten die niet onderworpen zijn aan deze belasting:
De belastingplichtige ontvangt van de gemeente een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum, moet worden teruggestuurd.
De aangifte kan gebeuren via volgende kanalen:
De belastingplichtigen zijn tevens gehouden, binnen de acht dagen na het plaatsen, overdragen of verwijderen van een verkoopautomaat, aangifte te doen bij het college van burgemeester en schepenen.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden, uiterlijk op 15 januari van het jaar volgend op het aanslagjaar, aan de gemeente de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen. De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige.
Bij gebrek aan aangifte, bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep. Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging van 50% van de totale basisbelasting worden toegepast en afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet worden vermeld.
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen terzake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
Het huidig reglement betreffende de belasting op verkoopautomaten gelegen op privéterrein en openbaar domein van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2021, wordt vanaf 1 januari 2024 vervangen door onderhavig reglement.
De gemeenteraad stelt het bedrag van de dotatie aan de politiezone Bodukap voor de dienstjaren 2023-2025 opnieuw vast, naar aanleiding van de gewijzigde cijfers goedgekeurd door de politieraad dd. 05/12/2023. De beslissing werd reeds genomen in december 2023, maar er is een fout geslopen in de dotatie voor buitengewone dienst in 2023. De dotatie voor Sint-Katelijne-Waver in 2023 bedraagt 2.550.552 euro voor de gewone dienst (een daling van 323.420 euro) en 89.920 euro voor de buitengewone dienst (een stijging van 6.070 euro en niet status quo zoals vermeld in de beslissing van december 2023). Voor de volgende jaren is er een stijging voorzien op de gewone en buitengewone dienst (en ook reeds correct opgenomen in het meerjarenplan).
De gemeentelijke bijdrage wordt vastgesteld op basis van het ontwerp van begroting van de politiezone Bodukap.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
Koninklijk Besluit van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
Omzendbrief PLP29 van 7 januari 2003 betreffende de gemeentelijke dotaties aan de politiezones.
Beslissing van het politiecollege dd. 4 juni 2019 houdende aanpassing van de verdeelsleutel waardoor Sint-Katelijne-Waver voor 28,1% bijdraagt in het tekort van de zone.
De bijdrage van de gemeente Sint-Katelijne-Waver zoals ingeschreven in de politiebegroting, zijnde een toelage voor de gewone dienst en een toelage voor de buitengewone dienst, wordt vastgesteld en aan de politiezone Bodukap toegekend.
Gewone dienst
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 | |
Oorspronkelijk | 2.047.512,00 |
2.247.596,00 |
2.289.658,00 |
2.332.564,00 |
2.376.389,00 |
2.420.965,00 |
Wijziging 09/10/2020 | -98.533,00 | -13.642,00 | -13.328,00 | -13.009,00 | -12.691,00 | -12.348,00 |
Raming eind 2020 | 1.948.979,00 | 2.233.954,00 | 2.276.330,00 | 2.319.555,00 | 2.363.698,00 | 2.408.617,00 |
Wijziging 19/11/2021 | -223.094,00 | +141.447,00 | +111.686,00 | +198.143,00 | +214.978,00 | |
Raming eind 2021 | 2.010.860,00 | 2.417.777,00 | 2.431.241,00 | 2.561.841,00 | 2.623.595,00 | |
Wijziging 06/12/2022 | -20.752,00 | +442.731,00 | +287.081,00 | +238.221,00 | ||
Nieuwe raming | 2.397.025,00 | 2.873.972,00 | 2.848.922,00 | 2.861.816,00 | ||
Wijziging 05/12/2023 | -323.420,00 | +237.234,00 | +332.979,00 | |||
Nieuwe raming | 2.550.552,00 | 3.086.156,00 | 3.194,795,00 |
Buitengewone dienst
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 | |
Oorspronkelijk | 90.193,00 |
89.920,00 |
89.920,00 |
89.920,00 |
89.920,00 |
89.920,00 |
Wijziging 06/12/2022 | +835,00 | -6.070,00 | - | - | ||
Nieuwe raming | 90.755,00 | 83.850,00 | 89.920,00 | 89.920,00 | ||
Wijziging 05/12/2023 | +6.070,00 | +56.200,00 | +18.265,00 | |||
Nieuwe raming | 89.920,00 | 108.185,00 | 108.185,00 |
Afschrift van deze aangepaste beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, aan de financieel directeur en aan de bijzondere rekenplichtige van Bodukap.
Verbintenisprotocol tussen het gemeentebestuur, vzw Midzeelhoeve en vzw Erf en Heem
Ingevolge de gemeenteraadsbeslissing van 4 februari 2008 is er een verbintenisprotocol afgesloten tussen het gemeentebestuur, vzw Midzeelhoeve en vzw Erf en Heem met betrekking tot de uitbouw van een erfgoedcentrum op de site Midzeelhoeve, nl. 't GROM.
Het gemeentebestuur geeft jaarlijks een werkingstoelage aan vzw Midzeelhoeve. Voor 2024 werd er bovenop de jaarlijkse werkingssubsidie van 40.000 euro opnieuw een extra toelage van 25.000 euro voorzien om het wegvallen van sponsorgeld deels te compenseren.
Jaarlijks moet vzw Midzeelhoeve verantwoording afleggen tegenover het gemeentebestuur. Ingevolge artikel 7 van het verbintenisprotocol moeten deze documenten jaarlijks ter kennisneming doorverwezen worden naar de gemeenteraad.
De vzw Midzeelhoeve heeft ons de voorlopige jaarrekening van 2023 bezorgd, waaruit blijkt dat de vzw door een tegenvallend seizoen en meer personeelsverloop met cashflowproblemen kampt. Bovendien wordt de eerste schijf van de subsidies van de Vlaamse Gemeenschap voor de regionale erkenning pas in maart verwacht. De vzw Midzeelhoeve verzoekt daarom de vooruitbetaling van de werkingstoelage voor een bedrag van 40.000 euro en de extra toelage van 25.000 euro.
Er wordt voorgesteld om de jaarlijkse werkingstoelage voor 2024 reeds toe te kennen aan vzw Midzeelhoeve voor een bedrag van 40.000 euro, conform het verbintenisprotocol.
Artikel 5 van het verbintenisprotocol bepaalt immers het engagement van het gemeentebestuur om jaarlijks een subsidie te voorzien aan de vzw Midzeelhoeve ter dekking van de tekorten op de werkingskosten van de vzw van het voorgaande jaar.
De gemeenteraad keurde eerder de nominatieve subsidie van 65.000 euro voor 2024 goed, waarmee bovenop de jaarlijkse werkingstoelage ook een extra subsidie van 25.000 euro kan uitgekeerd worden ter compensatie van het wegvallen van één van de belangrijkste sponsors.
Het is duidelijk dat de begroting voor 2023 veel te ambitieus was en uitgegaan werd van te hoge verwachte opbrengsten. De raad van bestuur heeft toegelicht waardoor deze problemen ontstaan zijn en heeft zich geëngageerd om de begroting voor 2024 en de volgende jaren realistisch bij te stellen. Net als het groeipad naar een volwaardig bovenlokaal museum, en rekening houdend met de voorwaarden opgelegd door de Vlaamse overheid in functie van de extra subsidie voor de erkenning als bovenlokaal museum. In april zal er op de raadscommissie dan ook een toelichting hierover gebeuren door de directeur-conservator van 't Grom, Maarten Jacobs.
De voorlopige jaarrekening 2023 toont ook aan dat de subsidie voldoende kan verantwoord worden met werkingskosten.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorlopige jaarrekening 2023 van de vzw Midzeelhoeve.
Overeenkomstig artikel 5 van het verbintenisprotocol kan de toelage van 40.000 euro uitgekeerd aan vzw Midzeelhoeve. Aangezien de jaarrekening nog niet definitief is, zal de definitieve jaarrekening echter nog steeds dienen voorgelegd te worden aan de gemeenteraad van april 2024, samen met de begroting voor de volgende jaren en een plan om deze cashflowproblemen in de toekomst te vermijden.
De gemeenteraad keurde eerder de nominatieve subsidie van 65.000 euro voor 2024 goed, waarmee bovenop de jaarlijkse werkingstoelage ook een extra subsidie van 25.000 euro kan uitgekeerd worden ter compensatie van het wegvallen van één van de belangrijkste sponsors. Deze extra toelage van 25.000 euro wordt ook nu reeds uitgekeerd aan vzw Midzeelhoeve.
Zoals opgenomen in het klachtenreglement, wordt het klachtenrapport ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
In 2023 werden in totaal 53 klachten ingediend via de klachtenprocedure, 18 klachten werden ontvankelijk verklaard. Alle klagers kregen een antwoord, ofwel via de klachtenprocedure, via mail of via het meldpunt.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport klachtenbehandeling 2023, opgesteld door de klachtencoördinator.
Zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse ombudsdienst, bezorgen we het rapport na kennisname door de gemeenteraad aan de Vlaamse ombudsdienst.
Decreet Gemeentewegen d.d. 3 mei 2019
Omgevingsvergunningsdecreet d.d. 25 april 2014 - artikel 31/1, ingevoegd bij het decreet d.d. 3 mei 2019
Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 25 juli 2014 tot delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de leden van de Vlaamse Regering - artikel 13/1, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 27 oktober 2017, vervangen bij besluit van de Vlaamse Regering d.d. 2 oktober 2019 en gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering d.d. 9 juli 2021
De gemeenteraad keurde op 22 mei 2023 het rooilijnplan goed dat deel uitmaakte van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verbouwen en de uitbreiding van de eengezinswoning gelegen in Valkstraat 42.
Op 30 mei 2023 verleende het college van burgemeester en schepenen de vergunning voor het verbouwen en de uitbreiding van de eengezinswoning gelegen in Valkstraat 42.
Per beveiligde zending van 4 juli 2023 werd er beroep ingediend tegen de gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen.
Op 5 juli 2023 werd ook een beroep ingesteld tegen de beslissing over de omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023 bij de deputatie van de provincie Antwerpen.
Ministerieel besluit van 14 september 2023 betreffende het beroep tegen het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Sint-Katelijne-Waver van 22 mei 2023 tot goedkeuring van het rooilijnplan dat gevoegd werd bij de omgevingsvergunningaanvraag met nr. OMV_2023033750. Het departement Mobiliteit & Openbare werken, team decreet Gemeentewegen, heeft het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van Sint-Katelijne-Waver onderzocht op zijn ontvankelijkheid en volledigheid, rekening houden met de terzake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Decreet Gemeentewegen.
Het beroep werd ontvankelijk en gegrond verklaard. Bijgevolg wordt het besluit van de gemeenteraad d.d. 22 mei 2023 vernietigd.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken van 14 september 2023 tot vernietiging van de gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2023 tot goedkeuring van het rooilijnplan dat gevoegd werd bij de omgevingsvergunningaanvraag met nr. OMV_2023033750.
Het OCMW van Mechelen wenst zoveel mogelijk van haar gronden in andere gemeenten te verkopen en kijkt hiervoor eerst naar de lokale besturen en andere partners. Het OCMW van Mechelen bezorgde ons een lijst van de percelen die ze op grondgebied Sint-Katelijne-Waver in eigendom hebben en liet hiervan een schatting maken door landmeetbureau Van Eyken uit Zemst (de bedragen van die schatting werden opgenomen in hun lijst).
De aankoop van de OCMW gronden van Mechelen is een unieke kans voor de gemeente. OCMW Mechelen wenst namelijk de gronden gelegen in alle andere gemeenten van de hand te doen. Als gemeente zijn we de eerste aan wie het OCMW deze vraag stelt. Op basis van de voorliggende schattingsverslagen zijn dit opportuniteiten die we zeker moesten bekijken. De dienst patrimonium selecteerde de meest interessante stukken voor aankoop die aansluiten bij andere patrimonium van de gemeente en/of natuur en waterdragers in overleg met onze dienst omgeving. Een deel van de gronden die buiten natuurwaarde ook nog interessant zijn voor landbouw zullen door de dienst patrimonium actief ingezet worden om te ruilen met andere delen van percelen landbouwgrond die de gemeente in staat stellen om nog meer natuurverbindingen, KLE's, ... en daaraan gekoppelde trage verbindingen te realiseren.
De volgende gronden gelegen aan Kruisweglei en Hoogstraat worden voorgelegd aan de gemeenteraad om aan te kopen deze legislatuur:
De overige percelen zijn voor de gemeente zelf minder strategisch. Natuurpunt bleek al interesse te hebben in minstens twee van deze gronden (313b en 341f). De gemeente kan zich hierin vinden.
De gemeenteraad vraagt de gratis grondafstand voor volgende percelen om reden van openbaar nut en eerdere afspraken tussen beide administraties:
Er dient een blanco bodemattest voorgelegd te worden voor de vier aan te kopen gronden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van volgende gronden van het OCMW Mechelen: de gronden aan Kruisweglei kadastraal gekend als Sie.A 105d, A107b, A108a met een totale oppervlakte volgens kadaster van 13.999m² en de grond gelegen Hoogstraat/Kegelslei langs de Bruinbeek kadastraal gekend als Sie.C 175b met een oppervlakte volgens kadaster van 12.260m². De gemeenteraad vraagt een bezetting ter bede voor de 3 gronden aan de Kruisweglei aangezien hier geen huurder opzit en geen onderhoud gebeurt en dit vanaf de beslissing van hun OCMW-raad.
De gemeenteraad vraagt de gratis grondafstand voor volgende percelen om reden van openbaar nut en eerdere afspraken. Dit artikel hangt samen met bovenstaande artikelen en bovenstaande bemerkingen van het volledige besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd in dit kader alle verdere nodige stappen te zetten, met in begrip van alle administratieve formaliteiten, de vertegenwoordiging in rechte, de handlichting en het aanstellen van een notaris.
De kosten, rechten, erelonen en btw hier aan verbonden zijn lastens de koper, de gemeente.
Notariskantoor Vlaeymans, Verdonck & Knevels, Duffelsesteenweg 20, 2860 Sint-Katelijne-Waver, wordt aangesteld om tussen te komen voor de gemeente in de authentieke akte.
Het fietspad van de Duffelsesteenweg ligt er slecht bij. Gezien de Duffelsesteenweg niet mee in de planning staat van de rioleringswerken, zal een structurele aanpak nog niet voor de komende jaren zijn. We willen dan ook bij het bestuur aandringen om de pijnpunten van het fietspad aan te pakken over het hele traject om zo het fietscomfort te verbeteren, een gebrekkige infrastructuur is immers één van de oorzaken van ongevallen met fietsers.
Het verbindingsweggetje tussen de Mechelsesteenweg en de Akelei heeft last van snelheidsduivels. Verschillende buren contacteerden ons dat het de laatste tijd de spuigaten uitloopt, ondanks dat staat aangegeven dat hier slechts plaatselijk verkeer is toegestaan. Zij vragen om kleine verkeersheuveltjes te voorzien die snelheidsremmend werken, maar niet vervelend zijn voor de landbouwers die ook van deze weg gebruik moeten maken.
Het afgelopen half jaar is de straatverlichting reeds meerdere malen ‘s avonds defect geweest, waardoor delen van de Hertstraat, Stationsstraat en Clemenceaustraat uren in duisternis gehuld zijn. Bovendien maakt het de situatie op de stationsberg nog gevaarlijker voor fietsers en overstekende treinreizigers boven op de berg. Afgelopen week was de combinatie van spekgladde wegen door sneeuw enerzijds, en het ontbreken van straatverlichting anderzijds ronduit levensgevaarlijk.
Kan dit aub nagekeken worden?
Afgelopen maand kon je als inwoner je kerstboom op verschillende inzamelpunten deponeren in onze gemeente. De deadline was hier echter zondag 7 januari.
We kregen enkele meldingen binnen dat dit toch wel zeer vroeg is. De kerstvakantie was nog volop aan de gang. Ondertussen werden er ook kerstbomen als zwerfvuil in de straten achtergelaten.
Hoe werd de datum hiervoor bepaald? Kan er voor volgend jaar een langere termijn voorzien worden?
We vernemen van dat Woonstroom een renovatie plant aan de Wavervelden. We willen informeren over hoeveel woningen het gaat, wat de renovatie juist inhoudt en hoe lang de renovatie zal duren? Dienen de bewoners te verhuizen? En zo ja, waar kunnen ze naar toe en is er een mogelijkheid tot terugkeer nadien?
Zoals we op de vorige gemeenteraad hebben aangekaart is er een ongelijkheid ontstaan op de plaats waar de nieuwe asfaltlaag en de oude samenkomen. Dit zorgt ook voor lawaai-overlast. Wanneer zal dit euvel opgelost worden? En wanneer volgt de evaluatie van de nieuwe lichtregeling? Want dit zorgt voor lange files tijdens de spits. Bovendien melden we graag dat er nog een verdwaald bushokje staat in de Albertstraat. Wat zijn hier de plannen mee?
Wonen in onze gemeente is duur geworden. Sinds 2018 is er een stijging van de woningprijzen met 58%. Als we kijken naar Vlaanderen ligt dit cijfer op 28%. Een eigen woning verwerven in Sint-Katelijne-Waver is er de afgelopen legislatuur enkel maar moeilijker op geworden. Het resultaat is dat steeds minder alleenstaanden en jonge gezinnen uit onze gemeente het vooruitzicht hebben op het verwerven van een woning in onze gemeente.
Welke visie heeft het gemeentebestuur hierop?
Er is al geruime tijd een lek aan de waterleiding in de Clemenceaustraat. Hier staan al enkele weken kegels en een nadarhek rond. Wat is hier juist het probleem en wanneer zal dit hersteld worden?
Via een mail en via de pers mochten wij vernemen dat er een nieuw participatie-initiatief wordt gelanceerd en dit om een dossier zogenaamd constructief en in open dialoog te benaderen. Iets wat onze Samen Anders-fractie al 5 jaar doet tijdens gemeenteraden of commissies. Al 5 jaar zijn we als fractie niet alleen kritisch voor het beleid, maar doen wij ook constructieve voorstellen. Jammer genoeg worden die veelal door de meerderheid weggelachen en/of weggestemd. We zijn dan ook verbaasd dat nu plots 9 maanden voor de verkiezingen een dergelijk initiatief wordt genomen, waarvan we eigenlijk het "nieuwe" niet echt van inzien en ons ook vragen stellen bij de meerwaarde ervan.
Want wat is de meerwaarde? Wat is het verschil met de behandeling van een dossier op de gemeenteraad of in een commissie? Worden die raadsadviesgroepen openbaar gemaakt? Kunnen er vanuit de oppositie ook onderwerpen aangedragen worden zoals bvb. de verbetering van het fietspad van de Berlaarbaan?
Onze gemeente gaat binnenkort in het gratis live enrollment systeem stappen waardoor pasfoto's voortaan op het gemeentehuis zullen worden genomen door een ambtenaar. Uiterlijk begin maart 2024 zouden de lokettenzones heringericht worden om zelf foto's te nemen. Eigenlijk is dit een beetje broodroof van de beroepsfotograven die o.a. inzetbaar zijn voor foto's van baby's, minder mobiele mensen, mensen met een beperking enz. Gaat de gemeente in de toekomst nog pasfoto's aanvaarden van beroepsfotografen? Zijn er in SKW cijfers bekend van internetfraude met pasfoto's?
Verschillende bewoners hadden eind vorige maand last van ondergelopen kelders in de omgeving van Ijzerenveld. Een schepen raadde toen aan om bij wateroverlast de brandweer van Rivierenland te contacteren. Wie contact nam kwam terecht bij de brandweer van Mechelen waar men sprak van een miscommunicatie tussen Mechelen en Sint-Katelijne-Waver. SKW diende zelf in zandzakjes te voorzien maar onze technische dienst beschikt zelf niet over zandzakjes. Wat moeten onze bewoners bij acute nood (waterdreiging) doen om aan zandzakjes te geraken?
Verschillende inwoners contacteerden ons over de manke werking van de BIN Den Daak, een zone waar men recent toch enkele inbraakpogingen had. Blijkbaar was er geen coördinator bij de politie en zijn er ook problemen bij het dispatching-centrum in Wilrijk waardoor er onvoldoende terugkoppeling was naar de leden van de BIN. Is dit ondertussen opgelost en hebben nog andere BINS in onze gemeente hier hinder van?
Er staan camera s in OLV Waver. Hoe groot is deze investering, werken die palen al? En op welke manier? Tot waar is het plaatselijk verkeer voor bedrijven die daar gevestigd zijn? En als je uit Bergstraat komt, staat er nergens dat als je naar rechts rijdt; dat het doodlopend is voor zwaar verkeer, slechte aanduiding daar . Graag meer uitleg ook daarover.
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet lokaal bestuur worden de mondelinge vragen van de raadsleden aan de leden van het college van burgemeester en schepenen behandeld.
De voorzitter overloopt de agenda van de maand februari 2024.