Artikel 170, §4 van de Grondwet: uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad voor het invoeren van belastingen.
Naar aanleiding van het schrijven van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken m.b.t. de implementatie van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemden jonger dan 12 jaar, dd. 07/12/2023, dient het reglement aangepast te worden.
De afgifte van administratieve stukken brengen financiële lasten met zich mee, o.a. door de personeelskost van de personen die de stukken aan de inwoners afleveren. Om deze kosten terug te vorderen van de aanvrager is het wenselijk een belasting in te voeren.
De nieuwe elektronische verblijfsdocumenten voor vreemden jonger dan 12 jaar zullen ook aan de gemeente aangerekend worden door de federale overheid. Het is aangewezen om deze kostprijs door te rekenen.
Omwille van de financiële behoefte van de gemeente is het nodig om de reeds bestaande belastingreglementen te behouden, m.u.v. de hierboven vermelde tarieven blijven de tarieven ongewijzigd.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit dd. 1 oktober 2018 houdende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van heden tot en met 31 december 2019
Gemeenteraadsbeslissing dd. 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2022 houdende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 juni 2022 tot en met 31 december 2025
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Met ingang van 1 februari 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een contantbelasting geheven op de afgifte van de in artikel 2 vermelde administratieve stukken.
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
Rijbewijzen
Reispassen voor Belgen en niet-Belgen (= vluchtelingen, staatlozen, vreemdelingen)
Elektronische identiteitskaarten vanaf 12 jaar en elektronische vreemdelingenkaarten en elektronische vreemdelingenkaarten met biometrische kenmerken
Elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) en elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar
Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen
Arbeidskaart
Aanvraag duplicaat PUK-code
De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op aanvraag of ambtshalve, afgeleverd worden.
De betaling van de belasting gebeurt contant bij afgifte van het document, behoudens voor de identiteitskaart en het rijbewijs-bankkaartmodel die verschuldigd zijn op het ogenblik van ondertekenen van het basisdocument of de aanvraag. De betaling moet blijken uit een kwijtschrift waarop het bedrag van de belasting is vermeld. Bij niet-contante betaling wordt de belasting ingekohierd.
Van onvermogenden mag voor het uitreiken van identiteitskaarten, -stukken of -bewijzen en vreemdelingenbewijzen geen belasting worden gevorderd; de staat van onvermogen wordt door alle bewijsstukken vastgesteld.
De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2024 het reglement betreffende de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 juni 2022 tot en met 31 december 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 mei 2022.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.