Terug2024_GR_00005 - Belastingen en retributies - Belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 - Vaststelling

Gepubliceerd op 05/02/2024
gemeenteraad
ma 29/01/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Contantbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/02/2024 en eindigt op 31/12/2025
  • Relevante MAR code: 7315 - Afgifte identiteitsbewijzen/paspoorten/trouwboekjes/uittreksels
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Kathleen Rombauts, voorzitter; Kristof Sels; Eric Janssens; Joris De Pauw; Sven Verelst; Jeroen Baeten; Jan Broes; Sarah De Keyser; An Coen; Ronny Slootmans; Kris Hapers; Tom Ongena; Jos Ceulemans; Jos Moeyersons; Greet Saels; Sylke Pex; Geert Vertommen; Katrien Willems; Lore Roelandts; Karolien Frans; Thomas Mariën; Wim Marnef; Annelies Bal; Bart De Boeck; Gunter Desmet, algemeen directeur

Verontschuldigd

Maurice Verheyden; Sven Vercammen; Sander Jeurissen

Secretaris

Gunter Desmet, algemeen directeur

Voorzitter

Kathleen Rombauts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00005 - Belastingen en retributies - Belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 - Vaststelling

Aanwezig

Kathleen Rombauts, Kristof Sels, Eric Janssens, Joris De Pauw, Sven Verelst, Jeroen Baeten, Jan Broes, Sarah De Keyser, An Coen, Ronny Slootmans, Kris Hapers, Tom Ongena, Jos Ceulemans, Jos Moeyersons, Greet Saels, Sylke Pex, Geert Vertommen, Katrien Willems, Lore Roelandts, Karolien Frans, Thomas Mariën, Wim Marnef, Annelies Bal, Bart De Boeck, Gunter Desmet
Stemmen voor 23
Eric Janssens, Jeroen Baeten, Kris Hapers, Jan Broes, Kristof Sels, Tom Ongena, An Coen, Joris De Pauw, Jos Moeyersons, Bart De Boeck, Sven Verelst, Sylke Pex, Thomas Mariën, Wim Marnef, Sarah De Keyser, Greet Saels, Geert Vertommen, Annelies Bal, Karolien Frans, Katrien Willems, Lore Roelandts, Ronny Slootmans, Kathleen Rombauts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00005 - Belastingen en retributies - Belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 - Vaststelling 2024_GR_00005 - Belastingen en retributies - Belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 februari 2024 tot en met 31 december 2025 - Vaststelling

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0004 dlb0018

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Artikel 170, §4 van de Grondwet: uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad voor het invoeren van belastingen.

Aanleiding en context

Naar aanleiding van het schrijven van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken m.b.t. de implementatie van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemden jonger dan 12 jaar, dd. 07/12/2023, dient het reglement aangepast te worden.

Argumentatie

De afgifte van administratieve stukken brengen financiële lasten met zich mee, o.a. door de personeelskost van de personen die de stukken aan de inwoners afleveren. Om deze kosten terug te vorderen van de aanvrager is het wenselijk een belasting in te voeren.

De nieuwe elektronische verblijfsdocumenten voor vreemden jonger dan 12 jaar zullen ook aan de gemeente aangerekend worden door de federale overheid. Het is aangewezen om deze kostprijs door te rekenen.

Omwille van de financiële behoefte van de gemeente is het nodig om de reeds bestaande belastingreglementen te behouden, m.u.v. de hierboven vermelde tarieven blijven de tarieven ongewijzigd.

Juridische grond

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen

Het gemeenteraadsbesluit dd. 1 oktober 2018 houdende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van heden tot en met 31 december 2019

Gemeenteraadsbeslissing dd. 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2022 houdende de goedkeuring van de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 juni 2022 tot en met 31 december 2025

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 februari 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een contantbelasting geheven op de afgifte van de in artikel 2 vermelde administratieve stukken.

Artikel 2

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

Rijbewijzen

  • 5 euro, verhoogd met de kosten van de federale overheid voor de afgifte van:
    • een rijbewijs bankkaartmodel;
    • een internationaal rijbewijs;
    • een duplicaat of omwisseling van een rijbewijs bankkaartmodel;
    • een voorlopig rijbewijs bankkaartmodel;
    • een duplicaat of omwisseling van een voorlopig rijbewijs bankkaartmodel.

Reispassen voor Belgen en niet-Belgen (= vluchtelingen, staatlozen, vreemdelingen)

  • 4 euro voor de afgifte van een reispas - 18 jaar, verhoogd met de kosten van de federale overheid;
  • 9 euro voor de afgifte van een reispas + 18 jaar, verhoogd met de kosten van de federale overheid;
  • 5 euro voor de afgifte van een reispas spoedprocedure - 18 jaar, verhoogd met de kosten van de federale overheid;
  • 10 euro voor de afgifte van een reispas spoedprocedure + 18 jaar, verhoogd met de kosten van de federale overheid;
  • 10 euro voor de afgifte van een reispas dringende spoedprocedure binnen 4,5 u met levering in Brussel aan Belgen, erkende vluchtelingen en erkende staatlozen, verhoogd met kosten van de federale overheid.

Elektronische identiteitskaarten vanaf 12 jaar en elektronische vreemdelingenkaarten en elektronische vreemdelingenkaarten met biometrische kenmerken

  • 5 euro voor de gewone afgifte van elektronische identiteitskaart, verhoogd met de kosten van de federale overheid;
  • 10 euro voor de gewone afgifte van een elektronische identiteitskaart via de spoedprocedure (levering in de gemeente of in Brussel)
  • Bijkomend 2 euro voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart na verlies of diefstal.

Elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) en elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar

  • voor de gewone afgifte van elektronische identiteitskaart: de kosten van de federale overheid
  • 10 euro voor de gewone afgifte van een elektronische identiteitskaart via de spoedprocedure (levering in de gemeente of in Brussel)
  • Bijkomend 2 euro voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart na verlies of diefstal.

Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen

  • 3 euro verhoogd met de kosten van de federale overheid

Arbeidskaart

  • 3 euro

Aanvraag duplicaat PUK-code

  • 5 euro

Artikel 3

De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op aanvraag of ambtshalve, afgeleverd worden.

Artikel 4

De betaling van de belasting gebeurt contant bij afgifte van het document, behoudens voor de identiteitskaart en het rijbewijs-bankkaartmodel die verschuldigd zijn op het ogenblik van ondertekenen van het basisdocument of de aanvraag. De betaling moet blijken uit een kwijtschrift waarop het bedrag van de belasting is vermeld. Bij niet-contante betaling wordt de belasting ingekohierd.

Artikel 5

Van onvermogenden mag voor het uitreiken van identiteitskaarten, -stukken of -bewijzen en vreemdelingenbewijzen geen belasting worden gevorderd; de staat van onvermogen wordt door alle bewijsstukken vastgesteld.

Artikel 6

De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

Artikel 7

Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2024 het reglement betreffende de belasting op afgifte van administratieve stukken van 1 juni 2022 tot en met 31 december 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 mei 2022.

Artikel 8

Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.