De Molenlei is een gemeenteweg met een feitelijke rooilijn, delen van de ondergrond zijn nog niet verworven maar sedert meer dan 10 jaar in openbaar gebruik. De gemeenteraad keurde op 4 juni 2018 het Pidpaproject K-10-013 "Aanleg van een optimaal gescheiden stelsel in de Molenstraat, Molenlei en een gedeelte van Dorp" integraal goed.
Bij dergelijke optimalisering van het openbaar domein is het aangewezen om een nieuwe en bestendige rooilijn goed te keuren. De nieuwe rooilijn voorziet in een verbetering van de mobiliteit, en in het bijzonder de mobiliteit van voetgangers en fietsers die gebruik maken van de verbinding tussen de Molenlei en de zijstraat van de Molenstraat.
De vaststelling van de rooilijn voor de trage verbindingsweg tussen Molenstraat 47-59 en Molenlei is in overeenstemming met de doelstellingen en principes van artikel 3 en artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen.
De verbindingsweg tussen de Molenlei en de zijstraat van de Molenstraat ligt pal in de dorpskern van Onze-Lieve-Vrouw-Waver en verbindt enkele smalle straten die bijzonder geschikt zijn voor traag verkeer. De verbindingsweg wordt o.a. gebruikt door schoolkinderen die via de trage verbinding langs de Erfstraat naar school fietsen in de Bosstraat. De verbindingsweg heeft op dit ogenblik enkel een feitelijke rooilijn dewelke te smal is (ca. 1m) en waarvan het gebruik slechts een tiental jaren betreft om deze grondstrook te bevestigen als gemeenteweg volgens artikel 13, §1 en §2 van het Decreet Gemeentewegen.
Het vaststellen van een nieuwe rooilijn voor de trage verbindingsweg is een middel om een verantwoorde inbreiding in de kern te voorzien. De vast te stellen rooilijn, die werd ontworpen voor de verbindingsweg, houdt zoveel als mogelijk rekening met de bestaande toestand, erfdienstbaarheden en gebruik.
De te realiseren rooilijn en voor zover als nodig de aangegeven bouwlijn zullen ondersteunend zijn voor de woonontwikkeling en de kwaliteit van de openbare ruimte. De rooilijn heeft als doel om één geheel statuut voor de verbindingsweg en omliggende straten te bekomen. In functie van het behoud van het smalle karakter van de twee aanpalende straten zal de beperkte voorziene rooilijn vanzelf zorgen voor een lage snelheid van het gemotoriseerd verkeer ten gunste van de trage weggebruikers.
Stedenbouwkundig werd de rooilijn ook bekeken in functie van de aangevraagde verkaveling met referentienummer 20211198. De verbreding van de feitelijke rooilijn is beperkt en heeft tot doel om een kwalitatieve trage verbinding binnen een officieel goedgekeurde rooilijn te bevatten, die ook past binnen de aangevraagde verkaveling tussen Lot 1 en Lot 2 met behoud van 3m zijtuinstrook.
Voor het deel van de trage verbindingsweg aan de zijde van de Molenlei wordt zo veel als nodig rekening gehouden met de bestaande situatie ter hoogte van de bestaande parking waar de rooilijn 3m breed is voorzien. Voorbij de ingang van de parking zal de rooilijn versmallen naar 2m (zoals opgelegd in de lasten van de omgevingsvergunning met referentienummer 20211198) en afgelijnd worden met hagen en/of draad met klimop. Op deze smalle rooilijn van 2m zijn geen bijkomende aansluitingen en/of doorgangen toegelaten, daarvoor is een rooilijnbreedte van minimum 3m aangewezen.
Samenhang met de wettelijke bepalingen:
De basisdoelstelling van het Decreet Gemeentewegen is de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren door middel van een geïntegreerd beleid op lokaal niveau.
Bijzondere aandacht gaat naar het garanderen van de huidige en toekomstige behoeften inzake zachte mobiliteit, onder meer door maatregelen te nemen voor de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen. Trage verbindingen zijn van belang voor een veilig functioneel en recreatief verkeer in de ruimtelijke structuur van een gemeente. Een netwerk van trage wegen draagt bij tot een aangename en veilige mobiliteit.
In het licht van de doelstellingen van het Decreet Gemeentewegen is het dan ook wenselijk dat de betreffende stroken grond over de ingetekende breedte in aanmerking zouden komen als gemeenteweg.
Het beleid van de gemeente Sint-Katelijne-Waver is overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling, waarbij de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen worden. Het staat ontegensprekelijk vast dat door het bestemmen van de betreffende stroken grond tot een "trage" gemeenteweg, deze tevens ten dienste staat van het algemeen belang, dewelke de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker alleen maar ten goede zal komen en waarbij het de bedoeling is dat ook de toekomstige generaties van deze weg en het verlengde ervan, dat uitmondt in de smalle straten Molenlei en de zijstraat van de Molenstraat van huisnummers 47 tot 59, gebruik zullen kunnen blijven maken, om zich op een veilige manier te kunnen verplaatsen op het grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver en zo minder in conflict te moeten komen met het drukkere gemotoriseerd verkeer van de Molenstraat enerzijds en de Bosstraat anderzijds.
Betreffende deze trage wegen valt nog het volgende te vermelden dat de trage weg tussen de Molenlei en de zijstraat van de Molenstraat zeer goed zichtbaar is op de luchtfoto's van 2000-2003 winteropname geopunt en al die tijd gebruikt werd tot deze bij de betwisting omtrent de vermelde omgevingsvergunning werd afgesloten, deze wordt met dit rooilijnplan verbreed om het comfort en het onderhoud te verbeteren.
Het belang ervan werd ook opgemerkt bij het openbaar onderzoek van voornoemde verkavelingsaanvraag bij middel van verschillende bezwaren. Bijgevolg wenst de gemeenteraad, ook los van deze verkaveling en de lopende procedure, het belang van deze verbindingen in de kern van Onze-Lieve-Vrouw Waver te bestendigen. Met de betrokken eigenaars (eveneens aanvragers verkaveling met referentie nummer 20211198) werd al in overleg gegaan zodoende het rooilijnplan verder af te stemmen op het huidige gebruik en mogelijk toekomstig gebruik van de parking. Met deze trage verbinding wordt dan ook heel de wijk Torekensvelden en de zijstraat van de Molenstraat van huisnummers 47 tot 59 betrokken in het fijnmazig netwerk van de gemeente. De Molenlei en de zijstraat van de Molenstraat maken onderdeel uit van aparte, maar onderling gekoppelde rooilijnplannen die samen worden behandeld door de gemeenteraad.
Beleid van de gemeente:
Van 2001 tot en met 2008 nam de gemeente Sint-Katelijne-Waver deel aan het intergemeentelijk natuurproject BenedenDijlevallei. Dit project was een samenwerkingsverband tussen zes partners: de gemeenten Willebroek, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver en Bonheiden, de vzw Natuurpunt en als uitvoerende partner de intercommunale IGEMO. Binnen dit intergemeentelijk natuurproject ontstond het project Trage Wegen met volgende doelstellingen: een basisinventarisatie opstarten samen met vrijwilligers, een eerste aanzet geven tot het detecteren van opportuniteiten en knelpunten van trage wegen, de problematiek rond trage wegen aankaarten en de gemeente een instrument aanreiken om een beleid m.b.t. trage wegen te ontwikkelen. Tijdens dit project hebben vier vrijwilligers in 2004 ongeveer 80% van het grondgebied van Sint-Katelijne-Waver geïnventariseerd (zie kaart 5). Samen vonden zij 266 trage wegen en 167 verdwenen wegen.
De gemeente Sint-Kateline-Waver besteedt aldus bijzonder aandacht aan de trage wegen op haar grondgebied en de uitbouw van een fijnmazig en veilig verkeersnetwerk voor zwakke weggebruikers zodat wandelaars en fietsers veelvuldig gebruik kunnen maken van de trage wegen op het grondgebied van de gemeente Sint-Kateline-Waver.
Het betreft een actief speerpunt van de gemeente Sint-Katelijne Waver.
Op 1 december 2008 keurde de gemeente Sint-Katelijne Waver de overeenkomst met Igemo goed voor het PDPO-project buurt- en voetwegen. Dit project heeft tot doel om de uitbouw van een regionaal fijnmazig en veilig verkeersweb voor alle zwakke weggebruikers op te starten zodat wandelaars en fietsers veelvuldig gebruik kunnen maken van de trage wegen in hun gemeente.
Dit doel wordt nagestreefd door uitvoering van het volgende stappenplan:
Stap 1: Opstart van het regionaal samenwerkingsverband voet- en buurtwegen
Stap 2: Communicatie en sensibilisatie
Stap 3: In kaart brengen van het fijnmazig net van buurt- en voetwegen
Stap 4: Rondvraag bij de bevolking
Stap 5: Selectie en uittekening van één gemeentelijk en intergemeentelijk functioneel buurt- en voetwegen netwerk
Stap 6: Herwaardering en/of (her)inrichting van het functioneel gemeentelijk en intergemeentelijk buurt- en voetwegen netwerk
Stap 7: Bepaling herwaarderingsvoorstellen voor resterende buurt- en voetwegen
Door Igemo werd een rapport opgesteld met een herwaarderingsplan en selectiekaart, er werden ook diverse quick wins op het terrein uitgevoerd door Igemo tot 2013.
Nadien, en dit tot op vandaag, wordt de herwaardering van en aansluiten op bestaande trage wegen door de dienst patrimonium van de gemeente Sint-Katelijne Waver ter harte genomen. De dienst patrimonium heeft reeds veelvuldig initiatieven genomen om met eigenaars in onderhandeling te gaan om zoveel mogelijk dit fijnmazig netwerk te kunnen vervolledigen.
De nummers 12.01 – 12.02 – 12.04 duiden op de selectiekaart de bestaande trage verbinding aan waarvan thans door de gemeente Sint-Katelijne-Waver de juridische vastlegging ervan wordt beoogd middels vaststelling van een rooilijnplan. De vastlegging van de rooilijn betreffende beoogde trage verbindingen betreft aldus in feite een juridische verankering van een situatie die reeds op het terrein al een tiental jaar aanwezig is of was en door de inwoners gevraagd werd zoals hier boven al vermeld.
Deze trage verbinding tussen de Molenlei en de zijstraat van de Molenstraat van huisnummers 47 tot 59 wordt ook beschouwd als een utilitaire verbinding en alternatieve schoolroute.
De verbinding 12.02 (Molenstraat van huisnummers 47 tot 59) is een smalle zijstraat doodlopend voor gemotoriseerd verkeer en dus op maat van de trage weggebruiker. De dienst patrimonium is hierop verder gegaan en heeft zodoende de wegenis nr. 12.04 (op het einde van Torekensvelden) aan beide kanten van de aanwezige gracht van algemeen belang verworven om zowel de ruiming als de trage verbinding te verzekeren.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver wenst aldus het verkeer op haar grondgebied op een duurzame en veilige manier te organiseren waarbij voor de fietsers extra maatregelen worden genomen om het netwerk te vervolledigen: ontbrekende schakels worden ingevuld en zorgen er mee voor dat de aantrekkingspolen in de gemeente beter bereikbaar worden per fiets. Voor de voetgangers zet de gemeente evenzeer in op de uitbouw van het tragewegennetwerk. De renovatie van een selectie van trage wegen zorgt ervoor dat de aantrekkingspolen zoals scholen, jeugdlokalen, speelpleinen beter bereikbaar worden te voet. De gemeente wenst aldus in te zetten op het voorzien van alternatieve autoluwe wandel- en fietsroutes. Met de voorliggende trage verbinding ter hoogte van de Erfstraat tot aan de Molenstraat via Molenlei, zijstraat Molenstraat en Torekensvelden wordt daaraan tegemoet gekomen.
In het beleidsplan van de gemeente Sint-Katelijne-Waver (februari 2014) zijn de trage wegen met nr. 12.01 – 12.02 – 12.04 expliciet aangeduid geworden om een doorsteek te creëren vanuit de omliggende straatjes naar het centrum van Onze-Lieve-Vrouw-Waver en de jeugdlokalen en scholen die hier zijn gelegen. Deze doorsteek takt aan de ene zijde aan op de Bosstraat via de Erfstaat en vervolgens aan de andere zijde via 12.04 op de Ijzersteinlei (fietsstraat) richting Leemstraat. De voorliggende trage verbinding ter hoogte van Torekensvelden Molenstraat en Molenlei past daar naadloos in.
Openbaar onderzoek
Het door de gemeenteraad voorlopig vastgestelde rooilijnplan werd overeenkomstig artikel 17, §2 van het Decreet Gemeentewegen door het college van burgemeester en schepenen onderworpen aan een openbaar onderzoek dat liep van 15 mei 2023 tot en met 14 juli 2023.
Er werd 1 bezwaar ingediend die verband hielden met het voorlopig vastgestelde rooilijnplan.
Na het openbaar onderzoek werd het dossier opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad met de resultaten van het openbaar onderzoek, waarna de gemeenteraad standpunt over de bezwaren en opmerkingen heeft kunnen innemen. Over de behandeling van de bezwaren, standpunten en opmerkingen werd een verslag opgemaakt waarin de bezwaren, standpunten en opmerkingen worden ontmoet en worden beantwoord. Waar nodig werd de bezwaren, standpunten en opmerkingen daarin weerlegd en werd op basis van deze bezwaren één aanpassing (dewelke niets verandert voor derden) gedaan aan het titelblad van het definitief vast te stellen rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036, zoals opgesteld door landmeter-expert Veerle Wuyts beëdigd en ingeschreven op het tableau van de federale raden van landmeters-experten onder het nummer LAN 040604, gevestigd te Rijmenam.
De gemeenteraad kan de beantwoording en weerlegging van de opmerkingen en argumenten zoals uiteengezet in dit verslag, dat in bijlage gevoegd wordt en integraal mee deel uitmaakt van onderhavige beslissing, alvast volledig bijtreden en zal vervolgens kunnen besluiten tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036, zoals opgesteld door landmeter-expert Veerle Wuyts beëdigd en ingeschreven op het tableau van de federale raden van landmeters-experten onder het nummer LAN 040604, gevestigd te Rijmenam.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Het Decreet houdende gemeentewegen van 3 september 2019
De gemeenteraad keurt het verslag van de behandeling van de bezwaren, opmerkingen en standpunten die in het kader van het openbaar onderzoek werden ingediend, goed en kan de beantwoording en weerlegging van de opmerkingen en argumenten zoals uiteengezet in dit verslag dat in bijlage gevoegd wordt en integraal mee deel uitmaakt van onderhavige beslissing, volledig bijtreden.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036 ( en met wijziging dd. 08 08 23 in het titelblad) zoals opgesteld door landmeter-expert Veerle Wuyts beëdigd en ingeschreven op het tableau van de federale raden van landmeters-experten onder het nummer LAN 040604, gevestigd te Rijmenam definitief goed.
De gemeenteraad stelt vooreerst de opheffing van de met blauwe tint aangeduide restanten van rooilijnen definitief vast zoals deze zijn weergegeven op het rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036.
De gemeenteraad stelt vervolgens de rooilijnen definitief vast zoals deze met rode tint zijn weergegeven op het rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036 op de percelen kadastraal gekend als:
inname | KADASTRAAL SINT- KATELIJNEWAVER 3de AFD. SECTIE B, NR. | Oppervlakte binnen rooilijn in m² |
D1a | 549 03 l | 82 |
D1b | 73 | |
D2 | 545 w | 2 |
D3 | 545 k 2 | 21 |
D4 | 518 z 2 | 6 |
De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om het besluit tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036 te publiceren op de gemeentelijke website en aan te plakken bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van de vastgestelde wegenis.
Verder verzoekt de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte te brengen van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036.
Tenslotte verzoekt de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen het rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036 samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending te bezorgen aan het departement en aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente Sint-Katelijne-Waver ligt.
De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen - als de gemeente niet binnen een termijn van dertig dagen op de hoogte is gebracht van een georganiseerd administratief beroep als vermeld in artikel 24 van het Decreet Gemeentewegen - het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan bij uittreksel bekend te maken in het Belgisch Staatsblad en te publiceren op de gemeentelijke website.
Het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan dd. 05 04 2023 met nr. 2022036 heeft uitwerking veertien dagen na bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.