Overeenkomstig het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 februari 2023, wenst mevrouw Eva Catteuw in het kader van het vragenhalfuur volgende vraag te stellen aan schepen Bart De Boeck:
'Hoe kunnen wij er als burger op vertrouwen dat onze gemeente goed bestuurd wordt op vlak van ruimtelijke ordening en waar kunnen we de beleidsvisie hierover terugvinden?'
1) Kan de gemeenteadministratie ruimtelijke ordening onafhankelijk haar werk doen? Is de administratie voldoende alert voor de 'salamisering' van projectaanvragers die door projecten op te delen in verschillende deelprojecten de regelgeving omzeilen en de rechten van derden miskennen. (Cfr Projectaanvraag Sporkenboslei)
2) Waarom verklaart de gemeenteadministratie ruimtelijke ordening een dossier volledig en ontvankelijk als de vereiste MERscreening en mobiliteitsstudie volledig ontoereikend en quasi onbestaande is?
3) Wat is de visie van de gemeente op het aansnijden van open ruimtes als daarbij radicaal wordt ingegaan tegen de Vlaamse BouwmeesterScan. Wat is de visie van dit gemeentebestuur op ruimtelijke ordening, groen en openbare ruimtes, op het advies van de Vlaamse BouwmeesterScan? Wat is de bestaansreden van de gecoro, de enige adviesraad van SKW, als deze niet geconsulteerd wordt in een omvangrijk project?
4) Welke maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat de open ruimte met reservekarakter buiten de dorpskern met waardevolle open ruimte en tegen het Waverwoud aan behouden wordt?
Schepen Bart De Boeck beantwoordt deze vraag.
Artikel 277 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de voorgaande notulen goed.
De notulen werden opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 278, §1 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 25 september 2023 goed.
Dit punt wordt ingediend als Actuadebat
Graag hadden we een stand van zaken gehad over de ontwikkeling van de wijk Schrans te Onze-Lieve-Vrouw-Waver.
Waarom werd dit project niet meer transparant gecommuniceerd met de buurt en werd dit nooit aan de gemeenteraadsleden voorgelegd op een raadscommissie? Waarom werd dit project, het gaat hier toch over 60 wooneenheden, niet vooraf op de gecoro besproken? Wat met de mobiliteit alle invalswegen zijn erg smal, gezien weinig openbaar vervoer in de buurt zal de wagen het enige vervoermiddel zijn, wordt een mobiliteitstoets toch nog voorzien?
We vernemen dat er toch wel veel bezwaarschriften zijn ingediend, hoeveel zijn het er? Hoe gaat de verdere aanpak georganiseerd worden in verband met de communicatie over de bezwaren?
1. Op de dienst beleidsondersteuning staat de functie van een 0,8 VTE administratief medewerker secretariaat uitdovend. Voor de ondersteuning van de werking van de bestuursorganen en andere secretariaatstaken is een blijvende invulling van deze functie echter noodzakelijk. Op 1 oktober 2023 verlaat een voltijds administratief medewerker personeel onze organisatie. Ten gevolge van efficiëntiewinsten binnen de dienst personeel dient deze functie niet meer voltijds ingevuld te worden, maar kan deze functie halftijds verschoven worden naar de dienst beleidsondersteuning, waar deze invulling absoluut noodzakelijk is.
2. Verder zijn er naar aanleiding van een realistische weergave van het organogram en de formatie enkele kleine aanpassingen nodig.
1. Verschuiving 0,5 VTE administratief medewerker van personeelsdienst naar beleidsondersteuning
Op 1 oktober 2023 verlaat een administratief medewerker personeelsdienst de organisatie. Zij was voltijds aangesteld en werkte halftijds. Ze was reeds geruime tijd afwezig waardoor het takenpakket verdeeld werd over de andere collega's. Ten gevolge van efficiëntiewinsten binnen de dienst personeel dient deze functie niet meer ingevuld te worden.
Op de dienst beleidsondersteuning staat de functie van een 0,8 VTE administratief medewerker secretariaat uitdovend. Voor de ondersteuning van de werking van de bestuursorganen en andere secretariaatstaken is een blijvende invulling van deze functie noodzakelijk.
Daarom wordt een halftijdse functie van administratief medewerker verschoven van de dienst personeel naar de dienst beleidsondersteuning.
2. Kleine aanpassingen
a. Alle uitdovende functies waarvan de functiehouder vertrokken is, worden geschrapt.
b. Bij de gedetacheerden naar het Zorgbedrijf Rivierenland wordt er 1 hoofdverpleegkundige toegevoegd en 1 ergotherapeut geschrapt (gezien deze laatste is bevorderd tot hoofdverpleegkundige).
Het voorontwerp van organogram werd zoals decretaal bepaald opgemaakt door (de personeelsdienst in opdracht van) de algemeen directeur in overleg met het managementteam (positief advies op het managementteam van 8 september 2023).
De vakbonden gaven op 26 september 2023 een protocol van akkoord (het protocol ondertekend door ACV-OD is bijgevoegd, zodra de andere vakbonden een ondertekende versie bezorgen, wordt dit aan het punt voor de raad toegevoegd).
De gemeenteraad keurt bovenstaande wijzigingen in de personeelsformatie en het organogram goed.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid art. 43.
Het ontwerp van meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek van Sint-Augustinus in haar vergadering van 12 augustus 2023.
De financiële dienst heeft het meerjarenplan 2020-2025 nagekeken. De gemeentelijke toelage werd niet aangepast.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Augustinus goed.
De werkingssubsidie die werd opgenomen bij de laatste aanpassing meerjarenplan, goedgekeurd door de gemeenteraad op 6/09/2021, werd terug op nul gezet tijdens de volledige legislatuur.
Er werd geen bijkomende investeringssubsidie gevraagd, de oorspronkelijk opgenomen subsidie werd wel doorgeschoven. Het totale bedrag blijft ongewijzigd.
Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan het erkend representatief orgaan, het centraal kerkbestuur, en de kerkfabriek.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid art. 48.
Het ontwerp van budget 2024, goedgekeurd door de kerkraad op 12/08/2023, werd gecoördineerd ingediend via het loket erediensten.
De budgetten werden besproken tijdens de vergadering van het centraal kerkbestuur van woensdag 27 september 2023.
Het voorgelegde budget past binnen het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in huidige zitting.
De financiële dienst heeft het budget nagekeken.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Augustinus en dit met volgend resultaat:
Budget 2024 | |||||||
Exploitatie | Investeringen | ||||||
Ontvangsten | 25.000,00 | Ontvangsten | 807.232,00 | ||||
Uitgaven | 25.130,00 | Uitgaven | 807.232,00 | ||||
Exploitatie zonder financiering | -130,00 | Investeringen zonder financiering | 0 | ||||
Overschot uit expl. n-2 |
6.058,00 | Overschot uit invest. n-2 | 6.631,00 | ||||
Gecorrigeerd resultaat n-1 | -110,00 | overschot budgetwijziging n-1 | |||||
Overboeking naar investeringen | 0,00 | Overboeking uit exploitatie | |||||
Gemeentelijke tussenkomst | 0,00 | Gemeentelijke tussenkomst | 0 | ||||
Overschot exploitatie | 5.818,00 | Overschot investeringen | 6.631,00 |
De kerkfabriek Sint-Augustinus sluit het budget af met een overschot op exploitatie van 5.818,00 euro en op investeringen van 6.631,00 euro. Er wordt geen gemeentelijke bijdrage gevraagd voor exploitatie of investeringsuitgaven. Het budget past binnen de meerjarenplanning 2020-2025.
Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan het erkend representatief orgaan, het centraal kerkbestuur en de kerkfabriek.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid art. 48.
Het ontwerp van budget 2024, goedgekeurd door de kerkraad op 29/06/2023, werd gecoördineerd ingediend via het loket erediensten.
De budgetten werden besproken tijdens de vergadering van het centraal kerkbestuur van woensdag 27 september 2023.
Het voorgelegde budget past binnen het aangepast meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 oktober 2022.
De financiële dienst heeft het budget nagekeken.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Catharina met volgend resultaat:
Budget 2024 | |||||||
Exploitatie | Investeringen | ||||||
Ontvangsten | 19.008 | Ontvangsten | 0 | ||||
Uitgaven | 40.084 | Uitgaven | 10.000 | ||||
Exploitatie zonder financiering | -21.078 | Investeringen zonder financiering | 0 | ||||
Overschot uit exploitatie n-2 | 8.168 | Overschot uit investeringen n-2 | |||||
Gecorrigeerd resultaat n-1 | -3.811 | Overschot budgetwijziging n-1 | |||||
Overboeking naar investeringen | 0 | Overboeking uit exploitatie | |||||
Gemeentelijke tussenkomst | 16.719 | Gemeentelijke tussenkomst | 10.000 | ||||
Overschot exploitatie | 0 | Overschot investeringen | 0 |
De kerkfabriek Sint-Catharina sluit het budget af met een overschot op de exploitatie van 0 euro, het tekort van de begroting wordt via exploitatie-toelage gevraagd aan de gemeente.
Bij nazicht stellen we vast dat we het gecorrigeerd resultaat van n-1 berekend werd volgend de wettelijke bepaling, ook al is het resultaat van n-1 reeds gekend. Dit geeft mogelijks aanleiding tot een hogere gemeentelijke tussenkomst dan in realiteit nodig zal zijn. Dit zal uiteindelijk uitgevlakt worden door de opmaak van de jaarrekeningen.
De opgenomen investeringen zijn conform het oorspronkelijk goedgekeurd meerjarenplan en betreffen vernieuwing van de installatie van de klokken.Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan het erkend representatief orgaan, het centraal kerkbestuur en de kerkfabriek.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid art. 48.
Het ontwerp van budget 2024, goedgekeurd door de kerkraad op 3/05/2023, werd gecoördineerd ingediend bij het gemeentebestuur via het loket erediensten.
De budgetten werden besproken tijdens de vergadering van het centraal kerkbestuur van woensdag 27 september 2023.
Het voorgelegde budget past binnen het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 december 2019.
De financiële dienst heeft het budget nagekeken. Na opmerkingen werden er gecorrigeerde documenten aangeleverd door de kerkfabriek waarin de opmerkingen verwerkt werden.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek De Goede Herder en dit met volgend resultaat:
Budget 2024 | |||||||
Exploitatie | Investeringen | ||||||
Ontvangsten | 17.165,00 |
Ontvangsten | 0,00 | ||||
Uitgaven | 16.102,00 |
Uitgaven | 21.100,00 | ||||
Exploitatie zonder financiering | -1.063,00 | Investeringen zonder financiering | -7.500,00 | ||||
Overschot uit exploitatie n-2 | 97.060,83 | Overschot uit investeringen n-2 | 0,00 | ||||
Gecorrigeerd resultaat n-1 | overschot budgetwijziging n-1 | ||||||
Overboeking naar investeringen | -7.500,00 | Overboeking uit exploitatie | 7.500,00 | ||||
Gemeentelijke tussenkomst | 0,00 | Gemeentelijke tussenkomst | 13.600,00 | ||||
Overschot exploitatie | 90.623,83 | Overschot investeringen | 0,00 |
De kerkfabriek De Goede Herder sluit het budget af met een overschot op de exploitatie van 90.623,83 euro. Exploitatiekosten en inkomsten werden bijgesteld in functie van de laatste tendensen en ramingen. Er wordt geen tussenkomst gevraagd voor de exploitatie.
Voor de investeringen wordt een tussenkomst gevraagd van 13.600 euro. Volgende werken werden gepland: nieuwe dakbedekking en thermische isolatie voor de platte daken van de sacristie, van het secretariaat en van de vier biechtstoelen.
Bij nazicht bleek dat in het oorspronkelijk document het resultaat van 2021 werd opgenomen in plaats van het resultaat van 2022. De cijfers werden aangepast in bovenstaande tabel en zullen ook nog doorgegeven worden aan de penningmeester van de kerkfabriek. Deze cijfers wijken dus wel af t.o.v. het dossier dat ingestuurd werd aan de toezichthoudende overheid.
De penningmeester heeft ondertussen een aangepaste samenvatting overgemaakt, in overeenstemming met bovenstaande cijfers.
Er wordt ook een overboeking van de exploitatie naar de investeringen gedaan ten bedrage van 7.500 euro om de financiering van de investeringen sluitend te maken.
Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan het erkend representatief orgaan, het centraal kerkbestuur en de kerkfabriek.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, inzonderheid art. 48.
Het ontwerp van budget 2024, goedgekeurd door de kerkraad op 10/06/2023, werd gecoördineerd ingediend via het loket erediensten.
De budgetten werden besproken tijdens de vergadering van het centraal kerkbestuur van woensdag 27 september 2023.
Het voorgelegde budget past binnen het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 december 2019.
De financiële dienst heeft het budget nagekeken.
Opmerkingen werden besproken tijdens de vergadering van het centraal kerkbestuur en werden overgemaakt aan de penningmeester.
Het opgeladen document betrof een excel document, dit werd niet ondertekend door de leden van de kerkfabriek.
Er is al enige tijd een probleem met het overnemen van het resultaat van vorige jaren, ook deze versie vertoont een fout, dit werd gecorrigeerd op basis van de laatst gekende rekeningcijfers.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek O.-L.-Vrouw en dit met volgend resultaat:
Budget 2024 | |||||||
Exploitatie | Investeringen | ||||||
Ontvangsten | 58.500,00 | Ontvangsten | 0,00 | ||||
Uitgaven | 66.428,00 | Uitgaven | 1.000,00 | ||||
Exploitatie zonder financiering | -7.628,00 | Investeringen zonder financiering | -1.000,00 | ||||
Overschot uit expl. n-2 | 98.625,00 | Overschot uit investeringen n-2 | 142.009,00 | ||||
Gecorrigeerd resultaat n-1 | -73.734,00 | overschot budgetwijziging n-1 | 0,00 | ||||
Overboeking naar investeringen | 0,00 |
Overboeking uit exploitatie | 0,00 | ||||
Gemeentelijke tussenkomst | 0,00 | Gemeentelijke tussenkomst | 0,00 | ||||
Overschot exploitatie | 17.263,00 | Overschot investeringen | 141.009,00 |
Er is al enkele jaren een probleem met de overname van het resultaat, ook in de aangeleverde documenten werden de laatst gekende cijfers van de rekening aangepast (rode cijfers).
De kerkfabriek O.-L.-Vrouw sluit het budget af met een overschot op de exploitatie van 17.263,00 euro en op de investeringen van 141.009,00 euro (na aanpassing van het resultaat). Er wordt geen gemeentelijke bijdrage gevraagd voor de exploitatie of voor de investeringen. Het budget 2023 past binnen de meerjarenplanning 2020-2025.
Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan het erkend representatief orgaan, het centraal kerkbestuur en de kerkfabriek.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 427 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat uiterlijk negentig kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen terzake van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat bepalen van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat zij bij het verslag gevoegd worden.
Bij aangetekende brief van 3 oktober 2023 deelt de dienstverlenende vereniging TMVS dv mee dat er een buitengewone algemene vergadering plaatsvindt op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Volgende punten staan op de agenda:
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
De nodigen documenten werden samen met de uitnodiging bezorgd.
Onze gemeente is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS).
In zitting van 11 maart 2019 werd Elke Hellemans aangeduid als afgevaardigde namens de gemeente in de algemene vergaderingen van de intercommunale TMVS dv en Geert Vertommen als plaatsvervanger.
In zitting van 30 mei 2022 werd Sander Jeurissen aangeduid als afgevaardigde namens de gemeente in de algemene vergaderingen van de intercommunale TMVS dv, in vervanging van Elke Hellemans.
De statuten van TMVS dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en het stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd aan TMVS ds:
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
het Energiedecreet van 8 mei 2009
De opdrachthoudende vereniging Iverlek deelt mee dat de buitengewone algemene vergadering plaatsvindt op vrijdag 15 december 2023 om 18.00 uur in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
Volgende punten staan op de agenda:
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van Iverlek op 15 december 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 11 maart 2019 Sylke Pex, gemeenteraadslid, en Sven Verelst, schepen, aangeduid als respectievelijk afgevaardigde en plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Iverlek tot 31 december 2024.
De gemeenteraad heeft in zitting van 29 november 2022 Sven Vercammen, gemeenteraadslid, aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Iverlek tot 31 december 2024, in vervanging van Sven Verelst.
Zowel de afgevaardigde als de plaatsvervanger is verhinderd voor deze vergadering.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van vrijdag 15 december 2023 en de daarbij horende documentatie van de opdrachthoudende vereniging Iverlek:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Omdat zowel de afgevaardigde als de plaatsvervanger verhinderd is, zal onze gemeente zich verontschuldigen voor deze vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer met de verrichting van kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend via pdf op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De voorgaande huurovereenkomst tussen het gemeentebestuur en de politiezone BODUKAP voor een deel van het gemeentehuis ter exploitatie van de wijkwerking dateert van 2014 en loopt dit jaar ten einde.
Gelet op de steeds wederkerende vraag van de wijkwerking voor extra ruimte te kunnen betrekken, werd dit jaar het voormalig gemeentelijk vergaderlokaal 'Strey' toegevoegd aan de lokalen voor de wijkwerking. Deze extra ruimte wordt dan ook mee opgenomen in de nieuwe huurovereenkomst die wordt aangegaan voor een nieuwe periode van 9 jaar.
De nieuwe huurovereenkomst die voor ligt ter goedkeuring is een geactualiseerde versie van de huurovereenkomst van 2014.
De belangrijkste wijzigingen hebben betrekkingen op de beschikbare ruimtes en de nieuwe huurprijs.
De beschikbare ruimtes gaan zoals eerder vermeld over de uitbreiding met het 'Strey' en de nieuwe huurprijs vertegenwoordigt het huidig aantal verhuurde m² conform de prijzen op de huurmarkt.
De forfaitaire vergoeding werd tevens aangepast aan hedendaagse normen.
Politiezone BODUKAP is akkoord met het voorstel tot huurovereenkomst in bijlage.
De nieuwe huurovereenkomst gaat in op 1 januari 2024 en kent een looptijd van 9 jaar waarna een verlenging met telkens 3 jaar tot de mogelijkheden behoort.
De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst met politiezone BODUKAP voor een gedeelte van het gemeentehuis ter exploitatie van de wijkwerking.
De vernieuwde huurovereenkomst vangt aan op 1 januari 2024 en kent een looptijd van 9 jaar. Deze huurovereenkomst vervangt de voorgaande die werd afgesloten in 2014 voor een periode van 9 jaar.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd in dit kader alle verdere nodige stappen te zetten, met in begrip van alle administratieve formaliteiten, eventuele wijzigingen in de akte die kaderen in de bovenstaande principes en substantieel hetzelfde doel hebben, de vertegenwoordiging in rechte, de handlichting en het aanstellen van een notaris.
In 2018 behaalde Sint-Katelijne-Waver het label 'kindvriendelijke gemeente', dit label loopt af in 2024. In 2021 ging een tussentijds evaluatie door. Een jury, bestaande uit diverse experts binnen het vakgebied, gaf het advies om de verlengingsprocedure op te starten. Om de verlenging van het label te behalen in 2024, moet een interne evaluatie en intern reflectieproces worden doorlopen. Een reflectiedocument waarin rond 6 bouwstenen van kindvriendelijkheid tal van reflectievragen worden beantwoord, vormt de neerslag van dit proces. Een interne stuurgroep (met vertegenwoordiging van 10 diensten) ging in 2023 aan de slag met een kritische evaluatie en richtte ook de blik op de toekomst. Naast het kompas moet ook de langetermijnstrategie rond kindvriendelijkheid en de bijbehorende budgetten zoals ze op de gemeenteraad werden goedgekeurd bij goedkeuring van het meerjarenplan worden ingediend. Tot slot moet ook de visietekst kindvriendelijkheid, die door de stuurgroep licht werd aangepast, door de gemeenteraad worden goedgekeurd en bij het dossier worden ingediend.
De gemeente moet ten laatste op 27 oktober 2023 het kompas indienen om het label 'kindvriendelijk gemeente' te verlengen. De jury verwacht van de gemeente dat ze aan formele vereisten voldoet, in de vorm van goedkeuringen door het college en door de gemeenteraad. Onder andere de lokale visie, de langetermijnstrategie kindvriendelijkheid en een overzicht van de concrete budgetten zijn vereist.
De gemeenteraad keurt de 'Visie kindvriendelijke gemeente' goed.
De gemeenteraad keurt het 'Kompas ter verlenging van het label kindvriendelijke gemeente' goed.
Oxfam Wereldwinkel is een democratische vrijwilligersbeweging die door haar strijd voor een rechtvaardige wereldhandel opkomt voor ieders recht op een menswaardig leven.
De Wereldwinkel van Sint-Katelijne-Waver werd opgericht in 1988 en wordt vanaf 1999 financieel gesteund door het gemeentebestuur. De lokale hoofdactiviteit bestaat uit het openhouden van de wereldwinkel met vrijwilligers. Hier kunnen de mensen dan fairtradeproducten kopen en ook meer uitleg krijgen over de producten.
In 2022 werd er de gevraagde toelage van € 5.000 niet toegekend en hierdoor toont de jaarrekening een verlies van € 6.627,88. De grootste kostenpost, buiten de aankoop van handelsgoederen, vormt de huur van de winkel (€ 6.732,76). Daarom werden er het afgelopen jaar vanuit het gemeentebestuur alternatieve oplossingen aangeboden zoals De Plek of de nieuwe Cirkels winkel. Het vrijwilligersteam van de Wereldwinkel wenste niet op deze voorstellen in te gaan. Oxfam Wereldwinkel vraagt in 2023 opnieuw een toelage van € 5.000. Mits toekenning van deze toelage zou het verwachte verlies € 600 bedragen.
Het bestuur van de lokale Wereldwinkel heeft een aanvraag ingediend bij de Expertengroep Internationale Samenwerking die op 4 oktober samenkwam. De expertengroep is van mening dat ze geen advies kunnen formuleren richting college hierover omdat zij voornamelijk advies verlenen over projecten in het Zuiden.
De aanwezigheid van een Oxfam Wereldwinkel in de gemeente is een sterk signaal naar de bewoners toe. Het toont dat er engagement is om de basisprincipes van Fair Trade onverkort uit te dragen. In de Wereldwinkel kunnen klanten zeker zijn dat de aangekochte producten eerlijk zijn. Ze kunnen er tevens terecht voor informatie over acties en sensibilisering. De Wereldwinkel blijft dan ook een belangrijke speler voor de gemeentelijke Noordwerking.
Er zijn steeds meer aanbieders van fairtradeproducten in het reguliere circuit. Dit is een positieve evolutie die er wel voor zorgt dat de omzet van Oxfam Wereldwinkels in het algemeen vermindert. Onze Wereldwinkel moet het vooral hebben van leveringen of de aanwezigheid op markten zoal (H)eerlijk Katelijne en de Boerenmarkt.
Het bestuur steunt deze lokale werking al sinds 1999 en wil de titel van Fairtradegemeente behouden. De voorwaarden om dit label te behouden zijn na te lezen via deze link: 6 criteria - Fairtrade Gemeente (fairtradegemeenten.be). Eén van de voorwaarden om het label te behouden is minstens twee fairtrade producten duidelijk beschikbaar stellen in de plaatselijke winkels en horecazaken. Aan deze voorwaarde is reeds voldaan, vermits de lokale supermarkten een aanbod fairtrade-producten hebben.
Het college wenst een subsidie van 2.000 euro toe te kennen, in lijn met de subsidiebedragen van het verleden. Het college herhaalt het voorstel van Zorgbedrijf Rivierenland om de Oxfam Wereldwinkel onder te brengen in De Plek zodat de verliezen structureel weggewerkt kunnen worden.
De gemeenteraad keurt de toekenning van een toelage van 2.000 euro aan de lokale Oxfam Wereldwinkel in het kader van internationale solidariteit goed. Het gemeentebestuur herhaalt het voorstel van Zorgbedrijf Rivierenland om de Oxfam Wereldwinkel onder te brengen in De Plek zodat de verliezen structureel weggewerkt kunnen worden.
Let Us Change heeft haar zetel in Mechelen en vangt straatkinderen in Ethiopië op om ze een veilige thuis te geven in één van hun drie opvangtehuizen. Sinds de start in 2008 is Let Us Change inmiddels uitgegroeid tot een opvangtehuis voor een honderdtal kinderen en worden meer dan veertig gezinnen ondersteund in hun dagelijkse noden. De organisatie maakt werk van een meer familiale structuur en stapt af van het principe van 3 grote tehuizen. In de plaats daarvan worden er lokale wooneenheden voor een 15-tal kinderen gecreëerd. Jongvolwassenen vanaf 16 jaar moeten leren fungeren in de maatschappij. Voor deze kinderen worden studio’s gehuurd zodat ze met 3 kunnen samenleven en meer op eigen benen staan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het project in 2023 opnieuw te steunen met een toelage van 4.000 euro voor het inrichten van een trainingcenter dat gebruikt zal worden voor het opleiden van medewerkers, studieplek voor jongeren, online vergaderen, het voeren van gesprekken,...
De aanvraag werd door de Expertengroep Internationale Samenwerking op 4 oktober gunstig geadviseerd.
Ethiopië is een land met een grote sociale ongelijkheid. Het land heeft een zeer jonge en explosief groeiende bevolking, maar kent erg onstabiele, zelfs gevaarlijke tijden.
Het project voor straatkinderen van Lets Change in Ethiopië is zeer lovenswaardig, daar het raakt aan de basisrechten van kinderen met als orgelpunt onderwijs zonder discriminatie van financiële en of familiale afkomst.
De organisatie zorgt ook voor zelfredzaamheid door oprichting en uitbating van een bakkerij, weverij en melkerij en levert voedsel en verschaft middelen voor de activiteiten van de jeugdzorg. In 2022 werd er geen toelage toegekend aan LetUsChange.
Let Us Change vraagt ondersteuning van Sint-Katelijne-Waver voor de inrichting van 2 multifunctionele kantoorruimtes om de medewerkers van Beteseb beter te omkaderen en te voorzien van permanente training. Concreet worden er bureaus, whiteboards, kasten, internet router, printer, scherm, speaker, vergadertafels en zitmeubels aangekocht met de gevraagde toelage.
De aanvragers kijken toe op de besteding van de middelen en geven dit door aan de Expertengroep Internationale Samenwerking en het gemeentebestuur.
De Expertengroep Internationale Samenwerking vindt het een erg sterk project en geeft gunstig advies om een bedrag van 4.000 euro vrij te maken voor dit initiatief.
De gemeenteraad keurt de toekenning van een toelage van 4.000 euro aan Let Us Change in Ethiopië in het kader van internationale solidariteit goed.
De VZW SKW Lichtfeesten wenst volgende gemeentelijke tussenkomsten waarvoor de gemeenteraad bevoegd is:
- Gratis uitlenen van feestmateriaal voor de lichtjeswandelingen en de lichtstoet;
- Eind november rondbrengen van een brochure, aanzien als gemeentelijk drukwerk in gans de gemeente;
- De toekenning van de subsidie van 4.000 euro, ingeschreven als evenement eindejaarsperiode i.s.m. externe partner;
- De toekenning van een bijkomende subsidie uit het budget ondersteuning burgerconsultatie en -participatie;
- Gratis gebruik van de marktkasten in de verschillende kernen.
De andere vragen zijn bevoegdheden van burgemeester en / of het college van burgemeester en schepenen.
Het is de tweede keer dat ze de evenementen organiseren.
De gemeenteraad kan in principe op al deze vragen een positief antwoord geven.
De aanvraag gaat over diverse tegemoetkomingen, wat boekhoudkundig geen correct beeld geeft van de tussenkomst van de gemeente. Ook enkele retributies worden in dit reglement kwijtgescholden, waardoor de gemeente een beperkte opbrengst misloopt, mogelijks schept dit ook precedenten voor andere organisaties die deze vraag stellen.
Voor de subsidie burgerconsultatie en participatie is het aangewezen dat er een reglement zou opgesteld worden, zo kunnen aanvragen binnen een bepaalde termijn ingediend worden en kan de 'pot' verdeeld worden onder de aanvragers. Momenteel is deze subsidie nog niet echt gekend, vandaar ook waarschijnlijk het beperkt gebruik van deze subsidie.
In hun aanvraag ontbreekt een financiële nota, het is nochtans de tweede keer dat dit georganiseerd wordt, dus een prognose zou al kunnen gemaakt worden op basis van vorig jaar.
Aangezien de subsidies zijn voorzien in de huidige goedgekeurde meerjarenplanning, kunnen ze opnieuw uitbetaald worden, maar zullen ze ook beperkt worden tot de bewezen kosten die blijken uit een financieel verslag dat nadien bezorgd dient te worden.
De gemeenteraad beslist om het gemeentelijk feestmateriaal gratis ter beschikking te stellen van VZW SKW Lichtfeesten voor de organisatie van hun lichtwandelingen op 9, 15 en 16 december 2023 en de lichtstoet op 26 december 2023.
De gemeenteraad beslist om hun info- en reclamebrochure in gans de gemeente te laten verspreiden door de verenigingen, waarvoor de verenigingen van het gemeentebestuur een toelage krijgen zoals voorzien voor het rondbrengen van gemeentelijk drukwerk.
De gemeenteraad beslist om de subsidie van maximum 4.000 euro, opgenomen in het meerjarenplan onder de benamingevenement eindejaar periode i.s.m. externe partner toe te kennen aan VZW SKW Lichtfeesten. De totale subsidie zal nooit meer kunnen bedragen dan de bewezen kosten op basis van facturen en onkostennota's.
De gemeenteraad beslist om een bijkomende subsidie van 1.250 euro uit het budget ondersteuning burgerconsultatie en -participatie toe te kennen aan VZW SKW Lichtfeesten. De totale subsidie zal nooit meer kunnen bedragen dan de bewezen kosten op basis van facturen en onkostennota's.
De gemeenteraad beslist dat VZW SKW Lichtfeesten voor de evenementen in de verschillende kernen gratis gebruik mag maken van de stroom van onze marktkasten.
Na afloop van het evenement dient een verantwoording van de subsidie te gebeuren op basis van een financieel verslag met een overzicht van de inkomsten en uitgaven. Dit verslag dient bezorgd te worden aan de dienst samenleving en vrije tijd voor 31 januari 2024. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de controle hierop. Indien de subsidie niet aangewend werd waarvoor ze toegekend werd, zal de subsidie teruggevorderd worden.
De verkeersveiligheid rond school Dijkstein is nog steeds ondermaats.
Er is sprake van wildparkeren bij het begin en einde van de schooltijden, onverantwoord rijgedrag in de omliggende straten om de lichten aan de Meidoornstraat te ontwijken en ga zo maar verder. Is deze situatie gekend? Zo ja, worden er initiatieven gepland om de schoolomgeving veilig te maken?
Bij het vernieuwen van de wegenis op de Liersesteenweg in Elzestraat zijn er veel parkings verdwenen voor de buurtwinkel en voor het kerkhof. Voor een buurtwinkel is parking voor de deur van levensbelang om te kunnen werken en voor de vaak oudere minder mobiele mensen, die een bezoek brengen aan het kerkhof, lijkt ons dit ook geen goede zaak. Is er op voorhand overleg geweest met AWV en wat waren de opmerkingen van de gemeente op deze plannen?
Graag hadden we vernomen of de inlandse zomereiken in de Bergstraat al werden onderzocht en zo ja, wat is het resultaat?
Via verschillende kanalen krijgen we van buurtbewoners vragen over de verhoogde criminaliteit in onze gemeente en hun onveiligheidsgevoel. Inbraken in wagens, dealen van drugs, etc.
Hebben we naast de al reeds gepubliceerde cijfers van de politiezone Bodukap zicht of dit gevoel kan bevestigd worden met nieuwe tussentijdse criminaliteitscijfers?
Zijn er bestaande acties hieromtrent of worden er nieuwe acties ingevoerde vanuit de politie met het oog op de huidige situatie?
Enkele maanden geleden werd door de SKWinkelmanager een stand van zaken gegeven omtrent de leegstaande panden en werden er actiepunten toegelicht op een raadscommissie. Tijdens de jaarmarkten in Onze-Lieve-Vrouw-Waver en het Centrum werd er ook een bevraging gedaan. Graag een update omtrent de resultaten van de bevraging, de tijdlijn van implementatie en verdere actiepunten.
Op de Mechelsesteenweg wordt enorm hard gereden en komt er ook veel zwaar verkeer door waardoor buurtbewoners trillingen ondervinden in hun huizen.
Het vervangen van de betonnen rijbaan is wellicht niet aan de orde, maar men zou op het stuk tussen de R6 en de veiling de snelheidslimiet alvast kunnen aanpassen. Dat zou ook logischer zijn, want nu geldt er overal een snelheidsbeperking van 50 km/u behalve voor dat korte gedeelte. Daar geldt 70 km/u.
Onze fractie vraagt om dit regime aan te passen.
Voorstel om een fietspad te maken achter de gracht. 5m onteigenen en strook v 1,5 m voor bomenrij tussen gracht en fietspad. Graag stemming hierover.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad beslist om een fietspad te maken achter de gracht en om hiervoor 5 meter te onteigenen en een strook van 1,5 m te voorzien tussen gracht en fietspad voor een bomenrij.
Hierover werd gestemd. Dit voorstel werd verworpen.
Tijdens de eerste week van oktober was er de week van de handhaving en zette onze gemeente extra zwerfvuilhandhavers van OVAM in om sluikstorters op heterdaad te betrappen op de hotspots in onze gemeente. Wat heeft dat in die week opgeleverd en wat zijn de resultaten sinds de opstart begin april eerder dit jaar?
Heeft de definitieve oplevering van het bedrijventerrein Veilig Zuid van de POM al plaatsgevonden en zo ja wat zijn de resultaten en de bevindingen hiervan door het gemeentebestuur vastgesteld?
Graag een status update van de gesprekken en de genomen maatregelen.
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet lokaal bestuur worden de mondelinge vragen van de raadsleden aan de leden van het college van burgemeester en schepenen behandeld.
Raadslid Slootmans over:
Raadslid Hapers over:
Raadslid Bal over:
Raadslid Jeurissen over:
Raadslid Ceulemans over:
Raadslid Mariën over:
De voorzitter overloopt de agenda van de maandag november 2023.