Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_GR_00143 - HR Beleid - Aanpassing van de personeelsformatie en het organogram - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 23/10/2023 - 19:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathleen Rombauts, voorzitter; Kristof Sels; Eric Janssens; Sven Verelst; Jeroen Baeten; Jan Broes; Sarah De Keyser; An Coen; Ronny Slootmans; Kris Hapers; Jos Ceulemans; Jos Moeyersons; Greet Saels; Sylke Pex; Geert Vertommen; Katrien Willems; Karolien Frans; Thomas Mariën; Wim Marnef; Annelies Bal; Bart De Boeck; Sander Jeurissen; Gunter Desmet, algemeen directeur

Verontschuldigd

Joris De Pauw; Maurice Verheyden; Tom Ongena; Lore Roelandts; Sven Vercammen

Secretaris

Gunter Desmet, algemeen directeur

Voorzitter

Kathleen Rombauts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00143 - HR Beleid - Aanpassing van de personeelsformatie en het organogram - Goedkeuring

Aanwezig

Kathleen Rombauts, Kristof Sels, Eric Janssens, Sven Verelst, Jeroen Baeten, Jan Broes, Sarah De Keyser, An Coen, Ronny Slootmans, Kris Hapers, Jos Ceulemans, Jos Moeyersons, Greet Saels, Sylke Pex, Geert Vertommen, Katrien Willems, Karolien Frans, Thomas Mariën, Wim Marnef, Annelies Bal, Bart De Boeck, Sander Jeurissen, Gunter Desmet
Stemmen voor 22
Eric Janssens, Jeroen Baeten, Kris Hapers, Jan Broes, Kristof Sels, An Coen, Jos Moeyersons, Bart De Boeck, Sven Verelst, Sylke Pex, Thomas Mariën, Wim Marnef, Sarah De Keyser, Greet Saels, Geert Vertommen, Annelies Bal, Jos Ceulemans, Karolien Frans, Katrien Willems, Sander Jeurissen, Ronny Slootmans, Kathleen Rombauts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00143 - HR Beleid - Aanpassing van de personeelsformatie en het organogram - Goedkeuring 2023_GR_00143 - HR Beleid - Aanpassing van de personeelsformatie en het organogram - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0001

Aanleiding en context

1. Op de dienst beleidsondersteuning staat de functie van een 0,8 VTE administratief medewerker secretariaat uitdovend. Voor de ondersteuning van de werking van de bestuursorganen en andere secretariaatstaken is een blijvende invulling van deze functie echter noodzakelijk. Op 1 oktober 2023 verlaat een voltijds administratief medewerker personeel onze organisatie. Ten gevolge van efficiëntiewinsten binnen de dienst personeel dient deze functie niet meer voltijds ingevuld te worden, maar kan deze functie halftijds verschoven worden naar de dienst beleidsondersteuning, waar deze invulling absoluut noodzakelijk is.  

2. Verder zijn er naar aanleiding van een realistische weergave van het organogram en de formatie enkele kleine aanpassingen nodig.

Argumentatie

1. Verschuiving 0,5 VTE administratief medewerker van personeelsdienst naar beleidsondersteuning

Op 1 oktober 2023 verlaat een administratief medewerker personeelsdienst de organisatie. Zij was voltijds aangesteld en werkte halftijds. Ze was reeds geruime tijd afwezig waardoor het takenpakket verdeeld werd over de andere collega's. Ten gevolge van efficiëntiewinsten binnen de dienst personeel dient deze functie niet meer ingevuld te worden.

Op de dienst beleidsondersteuning staat de functie van een 0,8 VTE administratief medewerker secretariaat uitdovend. Voor de ondersteuning van de werking van de bestuursorganen en andere secretariaatstaken is een blijvende invulling van deze functie noodzakelijk. 

Daarom wordt een halftijdse functie van administratief medewerker verschoven van de dienst personeel naar de dienst beleidsondersteuning.

2. Kleine aanpassingen

a. Alle uitdovende functies waarvan de functiehouder vertrokken is, worden geschrapt.

b. Bij de gedetacheerden naar het Zorgbedrijf Rivierenland wordt er 1 hoofdverpleegkundige toegevoegd en 1 ergotherapeut geschrapt (gezien deze laatste is bevorderd tot hoofdverpleegkundige).

Het voorontwerp van organogram werd zoals decretaal bepaald opgemaakt door (de personeelsdienst in opdracht van) de algemeen directeur in overleg met het managementteam (positief advies op het managementteam van 8 september 2023).

De vakbonden gaven op 26 september 2023 een protocol van akkoord (het protocol ondertekend door ACV-OD is bijgevoegd, zodra de andere vakbonden een ondertekende versie bezorgen, wordt dit aan het punt voor de raad toegevoegd).

Regelgeving bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt bovenstaande wijzigingen in de personeelsformatie en het organogram goed.