Artikel 277 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de voorgaande notulen goed.
De notulen werden opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 278, §1 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 23 oktober 2023 goed.
In september 2020 sloten Kempens Landschap, de gemeente Sint-Katelijne-Waver en de Stichting Ursulinen van Onze-Lieve-Vrouw een samenwerkingsovereenkomst met als doelstelling het realiseren van de heraanleg en uitbreiding van de parking in de Bosstraat tot een nieuwe bezoekersparking. In deze samenwerkingsovereenkomst werden bepalingen vastgelegd omtrent de wederzijdse verantwoordelijkheden van de partijen inzake uitvoering, financiën en gebruik van de parking.
Het gebruik van de parking wordt nu verder vastgelegd in een gebruikersovereenkomst die werd afgesloten tussen de gemeente Sint-Katelijne-Waver, de SON Ursulinen en Kempens Landschap.
De doelstelling van de gebruikersovereenkomst is het vastleggen van nadere afspraken en wederzijdse verantwoordelijkheden van de partners inzake het beheer, onderhoud en gebruik van de nieuwe parking als geheel. De gebruikersovereenkomst is een aanvulling op de erfpachtakte die werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 4 september 2023 en ondertekend werd op het notariskantoor op 10 oktober 2023.
De gebruikersovereenkomst kent een duurtijd van 18 jaar en kan éénmaal verlengd worden. Op die manier kent zij een zelfde looptijd als de afgesloten erfpachtovereenkomst.
De gebruikersovereenkomst bepaalt dat de parking Bosstraat in functie staat van een vlotte ontsluiting van de Wintertuin, de dorpskern voor bezoekers en omwonenden. De parking kenmerkt een regime van kort parkeren en wordt op die manier ook gebruikt. Er kan steeds een evaluatie plaatsvinden van dit regime en in onderling overleg met de SON Ursulinen worden aangepast.
De eerste parkeerlus van de parking wordt voorbehouden voor bezoekers van de Wintertuin. Dit wordt via slagbomen gereglementeerd. Ook dit voorbehoud kan bekeken worden conform de concrete noden en verplichtingen.
Verder bepaalt de overeenkomst nog dat de gemeente Sint-Katelijne-Waver instaat voor het regelmatige onderhoud, de herstellingen, aanpassingen en/of vervangingen van zowel de verharding als de groenzones.
Enkel het onderhoud, beheer en aansprakelijkheid van de slagbomen zijn niet ten laste van de gemeente of de SON Ursulinen omdat deze worden aangestuurd vanuit de Wintertuin zelf. Hiervoor draagt Kempens Landschap de verantwoordelijkheid.
De samenwerkingsovereenkomst wordt na bespreking ter zitting en unanieme beslissing in die geest nog aangepast.
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende de beslissing om een subsidie van 81.000 euro te voorzien aan Kempens Landschap voor het hefboomproject WOW Wonderful Wintergarden (2018 2021), goedgekeurd en gesubsidieerd door Toerisme Vlaanderen, voor de ontsluiting van het Instituut van de Ursulinen met de Wintertuin als art nouveau topmonument
Gemeenteraadsbesluit van 07 september 2020 houdende het ontwerpen van het restauratie- en erfgoedpremiedossier en het opvolgen van de interieur- en exterieurwerken voor de herinrichting van de zone wintertuin van het Ursulineninstituut (2020/012/Kempens landschap): samenwerkingsovereenkomst
Gemeenteraadsbesluit van 04 september 2023 houdende de vestiging van een erfpachtovereenkomst met de Stichting Ursulinen van Onze-Lieve-Vrouw-Waver
De gemeenteraad keurt de gebruikersovereenkomst betreffende parking aan de Bosstraat te Sint-Katelijne-Waver goed.
Burgemeester Kristof Sels en algemeen directeur Gunter Desmet worden gemachtigd om de gebruikersovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur houdende dat de agenda van de algemene vergadering door de vennoten moet worden voorgelegd aan hun respectieve raden.
De intergemeentelijke vereniging Igemo deelt mee dat de algemene vergadering plaatsvindt op vrijdag 1 december 2023 om 18 uur in hun kantoren te Mechelen, Schoutetstraat 2, zaal Schelde. Aansluitend vindt er een receptie plaats.
Volgende punten staan op de agenda:
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging Igemo.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Igemo op 1 december 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 11 maart 2019 Jan Broes en Sarah De Keyser aangeduid als respectievelijk eerste en tweede afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Igemo tot 31 december 2024.
De voorstellen betreffende de agendapunten van de algemene vergadering van 1 december 2023 werden geformuleerd door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging Igemo in vergadering van 13 oktober 2023.
De statuten van de intergemeentelijke vereniging Igemo, vastgesteld door de algemene vergadering op 2 juni 1973, zoals gewijzigd op 19 juni 1978, 26 mei 1981, 24 juni 1988, 3 mei 1991, 29 oktober 1993, 26 maart 1999, 29 juni 2001, 21 juni 2002, 26 april 2003, 5 december 2003, 25 juni 2004, 22 juni 2007, 26 juni 2009, 28 juni 2013, 20 juni 2014, 9 december 2016, 15 december 2017, 14 december 2018, 28 juni 2019, 23 april 2021 en 10 juni 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van vrijdag 1 december 2023 en verleent haar afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met de voorstellen van de raad van bestuur van Igemo aan de algemene vergadering.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging Igemo.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Op donderdag 14 december 2023 om 16 uur vindt de algemene vergadering van Cipal plaats. De raad van bestuur heeft beslist om deze vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Volgende punten staan op de agenda:
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Cipal op 14 december 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 11 maart 2019 Sylke Pex, gemeenteraadslid, en Sarah De Keyser, schepen, aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de gemeente in de algemene vergaderingen van Cipal tot 31 december 2024.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Op vrijdag 15 december 2023 om 17.30 uur vindt de bijzondere algemene vergadering van Ivarem plaats in de administratieve zetel van Ivarem, Leuvensesteenweg 443D te Muizen (zaal Themis).
Volgende punten staan op de agenda:
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de bijzondere algemene vergadering van Ivarem op 15 december 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 11 maart 2019 Jan Van Asch, gemeenteraadslid, en Joris De Pauw, schepen, aangeduid als respectievelijk eerste en tweede afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Ivarem tot 31 december 2024.
De gemeenteraad heeft in zitting van 8 november 2021 Sven Vercammen, gemeenteraadslid, aangeduid als eerste afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Ivarem tot 31 december 2024 (in vervanging van Jan Van Asch).
De gemeenteraad heeft in zitting van 30 mei 2022 Bart De Boeck, schepen, aangeduid als tweede afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Ivarem tot 31 december 2024 (in vervanging van Joris De Pauw).
Volgende documenten werden door Ivarem aan ons bezorgd:
De statuten van de intergemeentelijke vereniging Ivarem, vastgesteld door de algemene vergadering op 26 april 2003, zoals gewijzigd op 5 december 2003, 3 december 2004, 22 juni 2007, 30 november 2007, 26 juni 2009, 17 december 2010, 13 december 2013, 17 juni 2016, 15 december 2017, 7 december 2018, 13 december 2019 en 18 december 2020.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van vrijdag 15 december 2023 van de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
De gemeenteraad verleent aan haar afgevaardigden het mandaat in te stemmen met het voorstel van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
De heer Sven Vercammen vertegenwoordigt, als eerste afgevaardigde in de algemene vergaderingen van intergemeentelijke vereniging Ivarem, het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de bijzonder algemene vergadering van Ivarem op 15 december 2023.
De heer Bart De Boeck vertegenwoordigt, als tweede afgevaardigde in de algemene vergaderingen van intergemeentelijke vereniging Ivarem, geen stemmenaandeel. Tenzij bij afwezigheid van de eerste afgevaardigde, dan verleent de gemeenteraad het volledig stemmenaandeel aan de tweede afgevaardigde.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Op vrijdag 15 december 2023 om 11.30 uur vindt de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Pidpa plaats in de kantoren van Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De planning is als volgt:
Volgende punten staan op de agenda:
De nodige documenten werden samen met de agenda bezorgd.
Op 14 september 2023 heeft Pidpa aan de gemeente een schrijven bezorgd van de voorgestelde statutenwijziging en het beschikbaar maken van bepaalde balansposten, samen met een toelichting bij deze wijzigingen.
Samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Pidpa, ontving de gemeente eveneens een kopie van de begroting voor 2024 en een toelichtende nota in dat verband. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
De uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op vrijdag 15 december 2023 werd per aangetekende brief van 23 oktober 2023 verstuurd.
In de gemeenteraadszitting van 11 maart 2019 werden Jan Broes en Jeroen Baeten aangeduid als respectievelijk afgevaardigde en plaatsvervanger namens de gemeente in de algemene vergaderingen van Pidpa, aangesteld tot 31 december 2024.
a. Voorafgaandelijk
Pidpa en water-link zijn opdrachthoudende verenigingen in de zin van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur. Als opdrachthoudende verenigingen hebben zij beide van verschillende gemeenten uit de Provincie Antwerpen (met inbegrip van de gemeente Sint-Katelijne-Waver opdrachten gekregen inzake watervoorziening en watersanering op het grondgebied van de aangesloten gemeenten en voeren zij meer in het algemeen taken uit die kaderen in het integraal waterbeleid.
Op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 hebben de algemene vergaderingen van Pidpa resp. water-link hun principiële goedkeuring gegeven aan een Transactie bestaande uit de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa in het huidige water-link en de watersaneringsactiviteit van beide entiteiten in het huidige Pidpa. Daarnaast hebben zij de voor de Transactie vereiste besluiten, die behoren tot hun respectievelijke bevoegdheden, goedgekeurd. In het kader daarvan werd ook een nieuwe tekst van de statuten aangenomen.
Met het oog op de deelname aan deze algemene vergaderingen en de Transactie heeft ook de gemeenteraad de principes van de Transactie, met inbegrip van de verschillende afzonderlijke tussenstappen, goedgekeurd.
b. Naamswijziging
In aanloop naar de definitieve inwerkingtreding van de fusie, stelt de raad van bestuur nog een beperkte wijziging aan de statuten van Pidpa voor.
Het gaat met name om de wijziging van de juridische benaming van “Pidpa” naar “Adelta.Rio”. De raad van bestuur van Pidpa heeft besloten om de juridische benaming meteen mee aan te passen aan de nieuwe commerciële benaming. Op die manier kan de rioleringstak van het nieuwe fusiebedrijf ook echt van start onder haar nieuwe identiteit.
De betrokken wijziging vereist een wijziging van de statuten van de vereniging, aangezien de juridische benaming een decretaal verplichte melding betreft.
c. Beschikbaar maken van balansposten voor uitkering
Daarnaast wordt voorgesteld aan de algemene vergadering van Pidpa om nog bepaalde balansposten beschikbaar te maken voor uitkering.
In het kader van de voorgenomen transactie zal de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteiten van Pidpa in water-link in eerste instantie door Pidpa zelf gebeuren. Pidpa zal aandelen in water-link ontvangen. Vervolgens zal Pidpa deze aandelen in natura uitkeren aan haar deelnemers, zodat zij rechtstreeks participeren in water-link.
De uitkering van deze aandelen veronderstelt dat de onderliggende eigenvermogensposten uitkeerbaar zijn. Bij de voorbereiding van deze transactiestappen werd vastgesteld dat bepaalde van de aan de watervoorzieningsactiviteit gerelateerde eigenvermogensposten op heden ‘onbeschikbaar’ zijn en aldus niet voor uitkering vatbaar zijn. Bijgevolg zullen nog een aantal posten van het eigen vermogen ‘beschikbaar’ moeten gemaakt voor uitkering om de uitkering van de aandelen water-link aan de Pidpa-deelnemers mogelijk te maken.
Meer concreet zullen aan de buitengewone algemene vergadering de volgende overboekingen ter goedkeuring worden voorgelegd:
Elk van deze overboekingen heeft slechts betrekking op de eigenvermogensposten van de watervoorzieningsactiviteit en niet op die van de rioleringsactiviteit.
d. Ontslag en benoeming van bestuurders
In de huidige vooropgestelde timing zouden de verschillende tussenstappen van de fusie Pidpa – water-link in de loop van 31 december 2023 in werking treden. Dat geldt ook voor de statutenwijzigingen waartoe de algemene vergaderingen van de beide verenigingen eerder hebben besloten, en in het bijzonder de bepalingen die de samenstelling van de raad van bestuur (incl. de bindende voordrachtrechten) regelen.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de fusie Pidpa – water-link zullen de raden van bestuur van Pidpa en water-link niet meer zijn samengesteld conform de bepalingen van de nieuw goedgekeurde statuten.
Bijgevolg zal aan de respectievelijke algemene vergaderingen van beide verenigingen (de kennisname van) het ontslag van alle huidige bestuurders van de verenigingen worden voorgelegd. Tevens zullen de buitengewone algemene vergaderingen moeten overgaan tot benoeming van de nieuwe bestuurders conform de voordrachtregelingen voorzien in de op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 goedgekeurde statutenwijzigingen. Deze besluiten dienen in werking te treden onmiddellijk volgend op de inwerkingtreding van de fusie tussen Pidpa en water-link.
Met het oog op de benoeming van de nieuwe bestuurders zullen de gemeentelijke deelnemers die met ingang van de fusie zullen participeren in Pidpa/Adelta.Rio, voorafgaand aan de algemene vergadering de nodige voordrachten moeten doen overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 15 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio.
Ook het bestuursorgaan van water-link/Adelta dient als gevolg van de Transactie opnieuw te worden samengesteld. Daarbij dienen dezelfde principes te worden gehanteerd. Als [toekomstig] deelnemer van water-link/Adelta, is de gemeente eveneens gerechtigd om een voordracht te doen voor een bestuursmandaat overeenkomstig hetgeen voorzien in de nieuwe statuten zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van water-link.
e. Begroting 2024
Overeenkomstig artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur dienen opdrachthoudende verenigingen ten minste één buitengewone algemene vergadering te beleggen. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Naast de agendapunten die betrekking hebben op de fusie tussen Pidpa en water-link, zal eveneens de begroting voor 2024 van Pidpa worden besproken.
Volgende kandidaten worden voorgedragen met het oog op benoeming tot bestuurder van Pidpa/Adelta.Rio:
Volgende kandidaten worden voorgedragen met het oog op benoeming tot bestuurder van Water-link/Adelta:
Burgemeester Kristof Sels stelt ter zitting bij wijze van amendement voor om ook een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor Pidpa/Adelta voor te dragen. Raadslid Kris Hapers is hiervoor kandidaat.
Dit amendement en het bijkomende voorstel van beslissing worden unaniem aanvaard, waarna er in geheime stemming over de kandidatuur zelf wordt beslist.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt. Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.
Artikel 432, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat nog opdrachthoudende verenigingen nog minstens één buitengewone algemene vergadering dienen te beleggen in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De gemeenteraad besluit Kristof Sels, burgemeester, met 21 stemmen voor en twee onthoudingen voor te dragen met het oog op benoeming tot bestuurder van Pidpa/Adelta.Rio.
De gemeenteraad besluit Kristof Sels, burgemeester, met 20 stemmen voor en drie onthoudingen voor te dragen met het oog op benoeming tot bestuurder van water-link/Adelta.
De gemeenteraad besluit Kris Hapers, gemeenteraadslid, met 22 stemmen voor en één onthouding voor te dragen als lid voor de raad van bestuur met raadgevende stem van Pidpa/Adelta.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
Deze samenwerkingsovereenkomst is erop gericht om afspraken vast te leggen tussen de gemeente van Sint-Katelijne-Waver en de Leerwinkel met betrekking tot leerloopbaanbegeleiding in het kader van het relanceplan Edusprong voor leerloopbaanbegeleiding-initiatieven.
Leerloopbaanbegeleiding is een neutrale dienstverlening die (jong)volwassenen met een leervraag of leernood op weg helpt naar een passend opleidingsaanbod. Hierbij wordt objectieve informatie verstrekt over de leermogelijkheden die passen binnen de persoonlijke omstandigheden van de (jong)volwassene. De begeleiding legt de link tussen de diverse opties binnen het brede en complexe landschap van onderwijs en vorming voor de (jong)volwassene met zijn specifieke context.
In 2022 tekende het lokaal bestuur Sint-Katelijne-Waver een engagementsverklaring voor de duur van 3 jaar (tot 31/12/2025) voor het financieren van de leerloopbaanbegeleiding, via een forfaitaire vergoeding van 300 euro per begeleidingstraject, met een minimum van 10 trajecten per jaar. Stad Mechelen besliste recent om de engagementsverklaringen om te zetten in samenwerkingsovereenkomsten.
Sint-Katelijne-Waver engageerde zich reeds via een engagementsverklaring. De samenwerkingsovereenkomst is enkel een formele bevesting van dat engagement.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met de Leerwinkel Regio Mechelen in het kader van het aanbieden van leerloopbaanbegeleiding aan inwoners uit onze gemeente.
De gemeenteraad gaat akkoord om het krediet hiervoor te voorzien uit het budget van flankerend onderwijs (MJP001081).
De dienst aangepast vervoer wordt opgericht in 2010 met de steun van de provincie Antwerpen en de lokale besturen van Intercommunale voor Medico- en Sociale Instellingen van de Rupelstreek (IMSIR) en Klein-Brabant. Sinds 2014 bezit de dienst een Vlaamse erkenning voor vervoersgebied Mechelen om aangepast vervoer te organiseren voor personen met een mobiliteitsbeperking. 18 lokale besturen, waaronder Sint-Katelijne-Waver, engageren zich sindsdien voor een cofinanciering van 0,25 euro op jaarbasis per inwoner om de dienstverlening financieel in evenwicht te houden. Het bedrag voor de besturen is nog nooit geïndexeerd geweest. Gezien de stijgende prijzen van kosten wagenpark, personeel, brandstof, … vond er in mei 2022 een indexatie plaats en werd het bedrag verhoogd naar 0,30 euro. Voor 2024 bedraagt het bedrag 0,3098 euro per inwoner. Dit komt neer op een totaal bedrag van 6 690,13 voor 2024.
Vlotter Facilities coördineert het volledige vervoersproject en schakelt als sociale werkplaats chauffeurs in voor meer dan 10.000 gerealiseerde ritten op jaarbasis.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst met DAV Rolkar Rivierenland voor 2023 te vernieuwen, waarin de voorwaarden worden geregeld waarop inwoners met een handicap of ernstig beperkte mobiliteit gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal unieke gebruikers en aantal gereden ritten van 2013 tot heden:
jaartal | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 (tem sept) |
gereden ritten | 171 | 299 | 646 | 885 | 949 | 1050 | 1103 | 331 | 668 | 1240 | 1004 |
unieke gebruikers | 22 | 30 | 41 | 55 | 56 | 47 | 51 | 29 | 37 | 49 | 41 |
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst, zoals integraal bijgevoegd in bijlage, die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners met een handicap of ernstig beperkte mobiliteit gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verhoging van het tarief van 0,30 euro per inwoner naar 0,3098 euro per inwoner op jaarbasis. Voor 2024 komt dit neer op 6.690,13 euro. Dit krediet dient opgetrokken te worden bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Sint-Katelijne-Waver behoort tot de lokale besturen die in het kader van de opvang van ontheemde Oekraïners in hoge mate inspanningen hebben geleverd en komt hierdoor in aanmerking voor AMIF middelen. Vlaanderen stelt hiertoe extra middelen vanuit het Europese Fonds Asiel, Migratie en Integratie ter beschikking (6,5 miljoen euro). Deze middelen worden beheerd door Europa WSE die de projectoproep lanceert waarbij het agentschap ABB optreedt als promotor van het project. De middelen worden toegekend aan de lokale besturen wanneer zij functionarissen hebben aangeduid om specifieke opdrachten in het kader van de opvang van de ontheemden op te nemen.
De kosten die ingediend worden, mogen niet gesubsidieerd worden vanuit de reguliere subsidieregelingen. Op die manier worden functies die rechtstreeks gerelateerd zijn aan de creatie van opvangplekken of begeleiding van ontheemden uitgesloten (cf. BVR 08 april 2022). De toe te kennen middelen kunnen enkel worden aangewend voor kosten uit de periode 2022 en 2023 (retroactieve subsidiëring). De vooropgestelde extra inspanningen door de lokale besturen worden op voorhand beoordeeld op basis van objectieve criteria zoals de realisatie van opvangplekken en het aantal ontheemden op het grondgebied. Om in te kunnen gaan op de projectoproep moet er een een partnerschapsovereenkomst getekend worden. Deze regelt de werkwijze, het dossierverloop en de verbintenissen tussen het lokale bestuur en het Agentschap Binnenlands Bestuur (die als promotor optreedt voor de lokale besturen). Het aanvraagdossier bestaat uit de goedgekeurde en ondertekende partnerschapsovereenkomst, en wordt verder vervolledigd door stavingstukken. Deze documenten tonen onder meer de aanduiding aan van de functionarissen met de vervulde opdrachten en het gehanteerd percentage VTE.
Het aanvraagdossier wordt bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor (het VLOT-team) uiterlijk 30 november 2023. Het aanvraagdossier wordt beoordeeld aan de hand van de stavingstukken en de berekening van de subsidiëring wordt opgemaakt.
De gemeenteraad keurt de partnerschapsovereenkomst tot het bekomen van AMIF-middelen in het kader van de opvang van ontheemde Oekraïners goed.
Klopt het dat de ‘bollekes’ op het veld slechts een tijdelijke levensduurte hebben en dit gelinkt aan gezondheid?
Op zondag 19 november was er een brandalarm in de flatjes achter het WZC in de Wilsonstraat. We kregen hier heel wat bezorgde reacties over.
Het brandalarm gaat blijkbaar wel regelmatig af en bewoners weten niet goed wat te doen. Wordt hier ook nog externe ondersteuning voorzien en zo ja, wie doet dat? Is er een duidelijk evacuatieplan en wordt dit af en toe ingeoefend? Welke info en aanbevelingen krijgen bewoners en hun familie? Is de site goed bereikbaar door de werken?
In de vorige bestuursperiode werd het initiatief opgezet om het monument van de oud-strijders in Pasbrug te vernieuwen. Het idee was om de namen van de oud-strijders te verwerken in cortenstaal. Echter is er tot op heden niets van terecht gekomen. In november 2021 stelden we deze vraag een eerste keer, toen ging deze vraag opnieuw geëvalueerd worden, wat is nu de stand van zaken?
In de Halewijnstraat dragen ze op dit moment de gevolgen van de werken in de Wilsonstraat. Er zijn 2 zaken die tegen de borst stoten van de buurtbewoners, met name de hoge snelheid waarmee wagen en vrachtwagens door de straat rijden en het vele slijk dat in de goten blijft staan en de rioolputjes doet verstoppen.
Wij vragen om de werken aldaar beter op te volgen en om het probleem van de snelheid ook door te geven aan de politie.
Wij vernamen in de pers dat Belorta een aanvraag zal doen voor twee windturbines op de site van Belorta zelf. Wist de gemeente dat Belorta opnieuw bezig was met deze plannen? Hoe staat de gemeente tegenover deze plannen? Komt er een informatievergadering en welke rol zal de gemeente daarin spelen?
Bij sneeuw en vriesweer moeten mensen het voetpad voor hun deur vrijmaken. Voor ouderen en mensen met een beperking is dit soms een probleem, zeker wanneer ze geen familie hebben. Kan en wil de gemeente initiatieven nemen om hen daarbij te helpen.
Het gerucht doet de ronde dat Chiro Elzestraat uit zijn gebouwen zou moeten. We nemen aan dat die geruchten gaan over de Chiromeisjes, want de chirojongens zitten in eigen gebouwen en de locatie van de chiromeisjes is eigendom van de gemeente. Toch is er ongerustheid. Kloppen die geruchten? Zijn er plannen voor een herlocalisatie?
We werden door een lokale bakker aangesproken over de grote tegenkanting bij de gemeentediensten als het over het plaatsen van nieuwe broodautomaten gaat. Waarom wordt het lokale bakkers zo moeilijk gemaakt om een broodautomaat te plaatsen als andere bakkers van buiten de gemeente zonder enig probleem deze automaten wel geplaatst krijgen. Wat is op dit moment de visie van de gemeente op het plaatsen van broodautomaten in onze gemeente? Kan bekeken worden op welke plaatsen onze lokale bakkers op korte termijn wel een automaat kunnen plaatsen?
Graag nadenken om in het centrum van Sint Katelijne Waver maar 1 fietspad te maken, en dit aan de buitenkant van het ronde punt. Het fietspad zou verbreed moeten worden; scheiding gemaakt met markering t.o.v. rijvak voor auto s. De fietsers kunnen ofwel richting auto s volgen, of tijdig oversteken en 2 richtingen voor fietsers mogelijk maken. Graag hierover stemming.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad beslist om op de Markt maar één fietspad te maken aan de buitenkant, met tweerichtingsverkeer voor fietsers.
Hierover werd gestemd. Dit voorstel werd verworpen.
Onze fractie had graag vernomen welke beken en gebieden in onze gemeente te kampen hadden met wateroverlast en eventuele overstromingen door de overvloedige regenval van de laatste weken.
Graag hadden wij vernomen welke beslissing/keuze het bestuur heeft genomen in de toekomstige ontwikkeling van een parking voor de schoolbussen aan de zone Hagelsteinschool/politiekantoor Bodukap/nieuwe KLJ-zaal aan de Berlaarbaan.
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet lokaal bestuur worden de mondelinge vragen van de raadsleden aan de leden van het college van burgemeester en schepenen behandeld.
De voorzitter overloop de agenda van de maand december 2023.
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet lokaal bestuur worden de bijkomende punten van de raadsleden aan de leden van het college van burgemeester en schepenen behandeld.