Terug college van burgemeester en schepenen

ma 05/06/2023 - 13:00 Schepenzaal

Consensuspunten

Grondgebiedszaken

Omgeving

Dienstverlening en organisatie

Personeel

Financiƫn

  • Op 14 december 2022 werd een bezwaarschrift ontvangen van Jones Day advocaten, Regentschapsstraat 4 te 1000 Brussel voor NV TELENET GROUP, Liersesteenweg 4 te 2800 Mechelen, tegen de gemeentebelasting op masten en pylonen, aanslagjaar 2022, kohierartikel 727200000420.

    Het bezwaarschrift werd schriftelijk ingediend binnen de wettelijk voorziene termijn en is ontvankelijk.

    Reclamant gaf niet aan gehoord te willen worden inzake dit bezwaarschrift.

    Het bezwaar wordt afgewezen. Er wordt geen ontheffing van de belastingaanslag verleend.

  • Op 12 januari 2023 werd per mail (en op 16 januari 2023 per post) een bezwaarschrift ontvangen van MCW advocaten, Vorstlaan 100 te 1170 Brussel voor PROXIMUS NV, Koning Albert II-laan 27 te 1030 Brussel, tegen de gemeentebelasting op masten en pylonen, aanslagjaar 2022, kohierartikel 727200000319.

    Het bezwaarschrift werd schriftelijk ingediend binnen de wettelijk voorziene termijn en is ontvankelijk.

    Reclamant gaf niet aan gehoord te willen worden inzake dit bezwaarschrift.

    Het bezwaar wordt afgewezen. Er wordt geen ontheffing van de belastingaanslag verleend.

  • Op 9 december 2022 werd een bezwaarschrift ontvangen van Pi-Lex advocaten, Waterloolaan 36-37,b2 te 1000 Brussel voor Sitmedia SA, Boulevard Georges Favon 43 te 1204 Genève, tegen de aanslag ten bedrage van 4.000 EUR betreffende de gemeentebelasting op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk aanslagjaar 2022 onder kohierartikel 716220007113 voor de verspreiding van tien publicaties van niet-geadresseerde reclamebladen tijdens het 2de kwartaal van 2022 met een oppervlakte groter dan 1 A4-blad, doch maximum 100 A4-bladzijden of een equivalent hiervan.

    Het bezwaarschrift werd schriftelijk ingediend buiten de wettelijk voorziene termijn en is onontvankelijk.

  • De gemeentebelasting op bouwen, verbouwen en herbouwen wordt contant ingevorderd. Bij niet-betaling wordt er een kohier opgemaakt waarin de niet-betaalde aanslagen worden opgenomen. Hierdoor krijgen deze belastingen het karakter van een kohierbelasting, wat nodig is voor de verdere invorderingsprocedure. De opname in een kohier dient te gebeuren voor 30 juni van het jaar volgend op het aanslagjaar.

    Het college beslist om dit kohier uitvoerbaar te verklaren. 

  • Een horecazaak in het centrum dient een aanvraag in om een seizoensterras te plaatsen op privédomein. Seizoensterrassen mogen jaarlijks opgesteld worden vanaf 1 april tot en met 30 september. Eens een vergunning wordt toegekend aan de uitbater van de zaak, volstaat het om jaarlijks aan de dienst lokale economie te melden dat het terras opnieuw wordt opgesteld gedurende het zomerseizoen.

    Het college geeft toestemming voor een seizoensterras, rekening houdend met de adviezen van de interne diensten.

Beleidsondersteuning

Samenleving en welzijn

Huis van het kind

Discussiepunten

Grondgebiedszaken

Omgeving

Openbare werken

  • Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Onze gemeente behoort tot de vervoerregio Mechelen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd advies te geven op het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en ontwerp plan-MER. 

Dienstverlening en organisatie

Personeel

  • Op 20 juni 2022 werd een werfreserve aangelegd voor de functie van een administratief medewerker bibliotheek (C1-C3) in contractueel verband. Voor deze selectie slaagden 2 personen, waarvan ondertussen 1 persoon met een contract van onbepaalde duur werd aangesteld in de functie. 

    Ondertussen is de oorspronkelijke duurtijd van de werfreserve bijna verlopen, en daarom besluit het college om deze werfreserve met een jaar te verlengen.

  • Op 20 juni 2022 werd een werfreserve aangelegd voor de functie van een administratief medewerker onthaal (C1-C3) in contractueel verband. Voor deze selectie slaagden 5 personen, waarvan ondertussen 2 personen met een contract van onbepaalde duur werden aangesteld in de functie. 

    Ondertussen is de oorspronkelijke duurtijd van de werfreserve bijna verlopen, en daarom besluit het college om deze werfreserve met een jaar te verlengen.

  • De deontologische code werd aangepast. De nieuwe organisatiewaarden (klantgerichtheid, respect, gelijkwaardigheid, collegialiteit en positiviteit) vormen de verschillende hoofdstukken van de nieuwe code. Er werden bijkomende voorbeelden gezocht om alle waarden zo goed mogelijk te verduidelijken. Tot slot werden er nog enkele hoofdstukken aan toegevoegd m.b.t. spreekrecht, spreekplicht, de LIVCR en de klokkenluidersregeling.

    Het college keurt de aangepaste deontologische code goed en legt dit voor aan de gemeenteraad.

Financiƫn

  • Het college legt het volgende voor aan de gemeenteraad:
    Aangezien nachtwinkels, shisha-bars en private bureaus voor telecommunicatie door de aard en het tijdstip van hun activiteiten meer dan andere types handelszaken de veiligheids- en andere gemeentelijke openbare diensten extra belasten ter handhaving van de openbare orde en de openbare netheid, en ze eveneens veel overlast bezorgen voor de buurtbewoners, wordt voor deze handelszaken een specifieke belasting bepaald.
    We voorzien net zoals in heel wat andere gemeenten een uitbreiding voor wedkantoren. Bedoeling is met deze belasting het aantal wedkantoren op het grondgebied van Sint-Katelijne-Waver te beperken om op die manier gokken te ontmoedigen.
    De gemeenteraad keurt dit reglement goed.
  • Het college legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

    Het gemeentebestuur investeert zelf als inrichtende macht in zijn gemeentelijk kleuter- en lager onderwijs. Daarnaast wordt de gemeente ook ondersteund via de werkingssubsidies onderwijs van Vlaanderen. Toch blijven enkele uitgaven ten laste van de ouders. De gemeenteraad bepaalt hiervoor de tarieven.

    De tarieven worden bijgestuurd op basis van de geplande uitstappen en activiteiten.

  • Tijdens de gemeenteraad van 20 juni 2016 werd er beslist om subsidies toe te kennen om toiletten open te stellen in het kader van het ouderenbehoefte-onderzoek. 

    In de werkgroep subsidies zijn er een aantal zaken die we wensen aan te pakken:

    • De subsidies verspreid laten toekomen
    • De subsidies door te lichten en bij te sturen waar nodig (in het vorige besluit spraken ze soms over bistro's en café's en soms over horeca-zaken).

    De subsidie van 75 euro zou behouden blijven.

  • Het college legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

    Sedert 25 mei 2021 is een convenant van toepassing voor het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning F2. De wettelijke bepaling luidt als volgt: “Deze convenant moet voorafgaandelijk gesloten worden tussen de gemeente waar het wedkantoor gevestigd is en de uitbater van het wedkantoor. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.”

    BV KEMPEN BET dient een aanvraag in voor het uitbaten van een wedkantoor in Sint-Katelijne-Waver. Het betreft het eerste wedkantoor in de gemeente.

    Naar aanleiding van de aanvraag wordt een convenant opgemaakt dat voorwaarden bepaalt en afspraken vastlegt tussen de gemeente Sint-Katelijne-Waver en de uitbater van het wedkantoor.

    De gemeenteraad verleent goedkeuring voor het oprichten van het wedkantoor.

Beleidsondersteuning

Samenleving en welzijn

Huis van het kind

Vrije tijd


Publicaties

Besluitenlijst
Notulen