Artikel 277 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de voorgaande notulen goed.
De notulen werden opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 278, §1 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 4 september 2023 goed.
Onlangs kwam een fietser ten val door de fietspadafscheiders die de gemeente daar geplaatst heeft. Het fietspad is er door de genomen maatregel niet veiliger op geworden, integendeel.
Meer nog, door de te diepe ligging van de "schrikstrook" heeft men eerst blokjes moeten aanleggen om daar dan de fietspadafscheiders op te monteren.
Wij willen graag de kostprijs weten van zowel de aankoop van de fietspadafscheiders als ook van de bijkomende werken die daardoor zijn moeten gebeuren.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad beslist om de "schrikstrook" op te vullen met asfalt als voorlopige maatregel tot de heraanleg van de Berlaarbaan.
Hierover werd gestemd. Dit voorstel werd verworpen.
Artikel 56, §3, 7° van het decreet lokaal bestuur
De eigenaars hebben een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het verkavelen van een terrein in 3 loten voor open bebouwing langsheen de Waverstraat.
Bij deze lopende omgevingsvergunningsaanvraag werd een rooilijnplan geïmplementeerd, dat in nauw overleg met de dienst beleidsondersteuning werd opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor dit rooilijnplan en voor de opname van inname 1 in het openbaar domein.
In deze lopende omgevingsvergunningsaanvraag werd het vastleggen van een rooilijn mee geïntegreerd. Op dit rooilijnplan werd 1 inname gedefinieerd welke wordt opgenomen in het openbaar domein:
Deze inname zorgt voor een betere uitbreidingsmogelijkheden aan de weg- en rioleringsinfrastructuur van de Waverstraat.
Voor deze inname werd een verbintenis van kosteloze grondafstand naar het openbaar domein toegevoegd.
Het rooilijnplan werd voorafgaand aan deze omgevingsvergunningsaanvraag overlegd met de diensten beleidsondersteuning en omgeving en is in overeenstemming met de afspraken die tijdens dat overleg gemaakt werden.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor dit rooilijnplan en voor de opname van deze inname 1 in het openbaar domein, zodat de Waverstraat betere uitbreidingsmogelijkheden heeft.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
Het Omgevingsvergunningsdecreet, het gemeentewegendecreet, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het DABM, met al hun wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder:
Omgevingsvergunningsdecreet artikel 31 § 1
Gemeentewegendecreet artikel 12 § 2
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan, horende bij deze omgevingsvergunningsaanvraag, goed. Dit rooilijnplan werd opgemaakt door landmeter-expert Liva Marynen, beëdigd door de rechtbank van eerste aanleg te Mechelen. Liva Marynen werd ingeschreven op het tableau van de federale raden van landmeters-experten onder het nummer LAN071324. Zij handelt in opdracht van Landmeet- en vastgoedkantoor Liv@home BV, gevestigd te Zoetewei 98, 2580 Putte. Dit rooilijnplan werd opgemaakt op 3 juli 2023 en is gekend met dossiernummer 22.1109.
De gemeenteraad keurt de opname in het openbaar domein van volgende inname goed, zoals weergegeven op het bijgevoegd bovengenoemd rooilijnplan van 3 juli 2023:
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde verbintenis tot kosteloze grondafstand naar het openbaar domein van inname 1 goed. Deze verbintenis maakt tevens deel uit van de lopende omgevingsvergunningsaanvraag. Deze dient te allen tijde nageleefd te worden.
Artikel 56, §3, 7° van het decreet lokaal bestuur
Het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) heeft een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend bij de de vergunningverlenende overheid zijnde het departement Omgeving (Vlaanderen), voor het regulariseren van de doortrekking van de R6 en het voorzien van bijkomende milderende maatregelen op basis van een nieuw plan-MER.
De aanvraag handelt enkel over het gedeelte van de R6 tussen de N1 Mechelsesteenweg en de N15 Putsesteenweg. Het stuk tussen de E19 en de N1 Mechelsesteenweg was al eerder vergund.
Reden en doel van de omgevingsvergunningsaanvraag:
Voor de doortrekking van de R6 werd een vergunning verleend op 16 december 2010 welke werd vernietigd door de raad voor vergunningsbetwistingen. De aanvraag werd herwerkt en vergund op 26 juni 2015 waarna ook deze werd vernietigd door de raad voor vergunningsbetwistingen. De vernietiging gebeurde telkens omwille van het gebruik van een gedateerd plan-MER uit 2001.
Aangezien de raad voor vergunningsbetwistingen de werken niet had geschorst, werden deze wel aangevat en werd de doortrekking van de R6 uitgevoerd. Gelet op de vernietiging van de vergunning, is er voor deze wegenis dus geen geldende vergunning gekend.
Huidige aanvraag heeft als doel om de doortrekking van de R6 te regulariseren en om bijkomende milderende maatregelen te voorzien op basis van een nieuw opgemaakt plan-MER. Ook werden er nieuwe rooilijnplannen gemaakt conform het gemeentewegendecreet.
Het wegenistraject bevindt zich op grondgebied van gemeente Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden en Putte. Aan de drie gemeentes wordt gevraagd om de nieuwe rooilijnplannen goed te keuren evenals het wegenisontwerp met bijkomende milderende maatregelen en om de gedeeltes van de wegenis die gelegen zijn binnen de gemeentelijke rooilijnplannen mee op te nemen in het openbaar domein.
Huidige aanvraag is een herneming van de vorige ingetrokken aanvraag uit 2022. Deze aanvraag werd ingetrokken wegens fouten in de rooilijnplannen die niet tijdig gecorrigeerd konden worden binnen de omgevingsvergunningsprocedure en wegens voorwaarden en opmerkingen uit ingewonnen adviezen en bezwaarschriften.
Omschrijving geplande werken:
De aanvraag omvat de regularisatie van volgende uitgevoerde werken tussen de N1 Mechelsesteenweg en de N15 Putsesteenweg conform de vernietigde beslissing:
Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten uit het nieuwe plan-MER worden volgende bijkomende milderende maatregelen uitgevoerd:
De volledige en gedetailleerde omschrijving van de uitgevoerde werken zijn opgenomen in bijgevoegde motivatienota.
Meer informatie omtrent deze aanvraag kan ook opgevolgd worden op deze website van wegbeheerder AWV: https://wegenenverkeer.be/werken/project-mer-doortrekking-r6-de-grote-ring-rond-mechelen
Bezwaren tijdens openbaar onderzoek en interne adviezen:
Voor huidige aanvraag werden twee openbaar onderzoeken georganiseerd; het tweede was nodig wegens (beperkte) planwijzigingen in de aanvraag. Er werd geen infovergadering georganiseerd door de aanvrager noch door de vergunningverlenende overheid zoals tijdens de vorige ingetrokken aanvraag, ondanks dat het college hiernaar uitdrukkelijk gevraagd heeft via een officieel schrijven naar aanvrager en vergunningverlenende overheid. Er werden wel ongeveer 900 informatiebrieven gebust bij de bewoners in de onmiddellijke omgeving van het traject van de aanvraag en beide openbaar onderzoeken werden aangekondigd via onze website, verschillende affiches en via een persbericht.
Tijdens het eerste openbaar onderzoek werden 17 bezwaarschriften ingediend door de bewoners langsheen het traject van de R6; tijdens het tweede openbaar onderzoek 12.
Verschillende opmerkingen uit de bezwaren handelen over de zaak der wegen. De beoordeling ervan door de gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA) is eveneens terug te vinden in bijlage, geïmplementeerd in het voorlopig verslag GOA.
Uit de beoordeling van milieueffecten en van de bezwaren is gebleken dat de voorgestelde milderende maatregelen inzake geluidsimpact onvoldoende zijn. De geluidsschermen worden geplaatst ter hoogte van de toetspunten met eindscore -3 en -2 en niet bij toetspunten met eindscore -1. Echter dienen ook hier milderende maatregelen genomen te worden als de MKN (milieukwaliteitsnorm) overschreden wordt. Het is op dit moment niet duidelijk of ter hoogte van de woningen van de toetspunten met eindscore -1 de geluidsnormen worden gerespecteerd en of er dus maatregelen genomen dienen te worden. In de aanvraag wordt gesteld dat dit niet noodzakelijk is. Hier lijkt meer onderzoek op z’n plaats zodat met zekerheid kan gesteld worden dat het geluidsdrukniveau ter hoogte van de woningen binnen de wettelijke bepalingen valt of er dienen milderende maatregelen getroffen te worden. Naar analogie met de voorgestelde milderende maatregelen kunnen dit geluidsschermen zijn.
Uit de bezwaren en het advies van de dienst beleidsondersteuning - patrimonium is gebleken dat de rooilijnplannen niet conform de afspraken van tijdens het vooroverleg met de gemeente zijn en ook onaanvaardbare fouten bevatten. Deze werden intussen aangepast waardoor ze nu wel conform en foutloos zijn.
Advies omgevingsambtenaar:
Het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar is voorwaardelijk gunstig, volgende voorwaarden worden gesteld:
Het volledige verslag van de omgevingsambtenaar inclusief interne adviezen en behandeling van de bezwaren is terug te vinden in bijlage.
Vraag aan gemeenteraad:
De vergunningverlenende overheid, zijnde het departement Omgeving (Vlaanderen), vraagt aan de gemeenteraad om de zaak der wegen goed te keuren, met andere woorden de nieuwe rooilijnplannen en het wegenisontwerp met bijkomende milderende maatregelen, en om akkoord te gaan met opname in het openbaar domein van de gedeeltes van de wegenis die gelegen zijn binnen de gemeentelijke rooilijnplannen.
De omgevingsambtenaar en de dienst beleidsondersteuning - patrimonium geven hiervoor voorwaardelijk gunstig advies en stellen aan de gemeenteraad voor om akkoord te gaan met de zaak der wegen. Na de gemeenteraadsbeslissing zal het college een finaal advies verlenen met de nodige voorwaarden omtrent de milderende maatregelen en dergelijke.
Het Omgevingsvergunningsdecreet artikel 31, het gemeentewegendecreet, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het DABM, met al hun wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Met in het bijzonder artikel 12 van het gemeentewegendecreet:
§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad gaat akkoord met de zaak der wegen omtrent de gewijzigde gemeentelijke rooilijnplannen op grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver. Dit omvat het volgende:
Tijdens de openbare onderzoeken werden in totaal 29 bezwaarschriften ingediend. De gemeenteraad neemt akte van deze bezwaren en sluit zich aan bij de beoordeling ervan door de gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA).
Aan het college wordt gevraagd om volgende voorwaarden mee op te nemen in het finaal advies:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2023.
Dit rapport omvat:
- conform artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018:
- conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de rapportage over volgende taken van de financieel directeur waarvoor hij in volle onafhankelijkheid instaat, nl.:
- personeelsinzet
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur: De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.
De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.
Een dwangbevel als vermeld in het tweede lid kan door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel.
Schulden van een publieke rechtspersoon kunnen nooit via een dwangbevel als vermeld in het tweede lid worden ingevorderd.
Er kan verzet worden aangetekend tegen een gerechtsdeurwaardersexploot als vermeld in het tweede lid binnen een maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van de rapportering, vermeld in het zesde lid, aan de algemeen directeur ter beschikking.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur, lid 2: Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering voor gemeente en OCMW - eerste semester 2023 zoals bijgevoegd.
Het Sarmila-project is een vzw genoemd naar het eerste sponsorkind. Het is een kleinschalig vierdepijlerinitiatief dat al 29 jaar de zorg voor kansarme kinderen in Nepal opneemt op het vlak van scholing, huisvesting en gezondheidszorg. Ze volgen en steunen de schoolloopbaan van straatkinderen uit arme gezinnen (etnische minderheden, alleenstaande moeder, werklozen, ouders met een handicap,…) van kortbij. Ondertussen zijn er meer dan 40 studenten afgestudeerd en uit de cirkel van de armoede gestapt. Voor hen stopt het project, maar ze zetten zich op hun beurt in voor nieuwe toestromers.
Na de aardbeving in 2015 werd Nepal ook zwaar getroffen door COVID19, waardoor de betrokken gezinnen die al op de rand van de maatschappij leven het nog moeilijker hebben. Gezinnen vielen door de pandemie zonder werk en konden de schoolgelden van hun kinderen niet meer betalen omwille van inkomensverlies door de lockdown. Sarmila speelde hierop in en liet extra studenten toe in het project. De pandemie zorgde ervoor dat er niet naar Nepal afgereisd kon worden. Daarom werd er een extra medewerkster aangesteld in Nepal die de families mee persoonlijk opvolgt en regelmatig feedback geeft. Ze krijgt hiervoor een eerlijk loon. Kinderen worden groot en het prijskaartje van de studies ook. Enkele studenten beginnen aan een bachelor opleiding of zelfs aan een master. De motivatie om te studeren is sterk aanwezig. Sarmila zorgt ervoor dat de gezinnen de middelen krijgen om hun kinderen te laten studeren. In België wordt door de opeenvolging van crisissen (covid19, energiecrisis, inflatie,...) voor vele mensen het leven onzeker en zwaar. Enkele sponsors haakten reeds af omwille van corona.
Nepal is een ontwikkelingsland met een kaste-systeem waar veel kinderen geen kansen krijgen of zelfs aan kinderarbeid worden overgeleverd.
Sint-Katelijne-Waver steunt het project sinds 2011. Het is een gekend project met een lokaal draagvlak. Er zijn verschillende gezinnen uit de gemeente die het project sponsoren. De gemeentelijke basisschool GLOC doet jaarlijks een actie om het project te steunen.
Het is een concreet en beheersbaar project dat nauw wordt opgevolgd en ervoor zorgt dat het geld rechtstreeks bij de mensen komt. Na de aardbeving is de organisatie nog gegroeid en geprofessionaliseerd. Verschillende keren per jaar gaan medewerkers ter plaatse.
De focus ligt op het onderwijs van de kinderen (ook meisjes) wat maakt dat de betrokkenen zich, na het behalen van hun diploma, ter plaatse kunnen inzetten voor het project. Deze aanpak werpt steeds meer vruchten af en maakt het project duurzaam.
De gemeente ontvangt jaarlijks uitgebreide feedback over de besteding van de middelen.
De expertengroep formuleerde een positief advies voor de toekenning van een toelage maar is wel bezorgd over de continuïteit van het project aangezien steeds meer sponsors afhaken. De komende periode staat de oprichting van een vzw gepland wat meer mogelijkheden biedt om nieuwe sponsors te werven.
De gemeenteraad keurt de toekenning van een toelage van 5.000 euro in het kader van internationale solidariteit aan het Sarmila-project goed. De toelage is bestemd om studiegelden van de betrokken kinderen te financieren.
Nav de voorziene vernieuwing vd dorpskern OLV Waver zullen er nodige voorbereidingswerken moeten uitgevoerd worden mbt mobiliteit. Het lijkt nuttig om in de Kerkhoflei tijdens de werken een straat met tweerichtingsverkeer te maken. Dat zou mogelijk kunnen zijn door de gracht toe te doen, zodat breed genoeg om 2 stroken te voorzien. Graag stemming hier over.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad beslist om de gracht aan de Kerkhoflei toe te doen en om in deze straat tweerichtingsverkeer te maken.
Hierover werd gestemd. Dit voorstel werd verworpen.
Het nieuwe schooljaar is pas begonnen en net zoals ieder jaar rekent onze gemeente dan op gemachtigd opzichters om het verkeer aan de scholen vlot te laten verlopen. ieder jaar is het wat zoeken naar vrijwilligers. Wij vragen of er dit jaar voldoende gemachtigd opzichters zijn, bijvoorbeeld in Waver of aan de kruising Berlaarbaan-Mechelbaan merken wij alleszins een tekort?
Op vele plaatsen op het publiek domein zijn er bomen, struiken en hagen die door invloed van het weer, lange periodes van droogte, gestorven zijn.
Ondanks inspanningen van regelmatig water geven en andere maatregelen raken vele bomen en struiken niet in groei. Wat is het plan van aanpak om dit groen te vervangen?
In de Berkelei werden aan het begin en einde verkeersborden F111- F113geplaatst alsook signalisatie op het wegdek. In de Clemenceaustraat en de Groenstraat alleen verkeersborden maar dat valt veel minder op. Waarom werd er niet gekozen voor een uniforme signalisatie?
Er is een grote vraag naar een veilige oversteek aan de Ekelenhoek - Clemenceaustraat.
Voorstel van beslissing: De gemeenteraad beslist om aan het begin van de Ekelenhoek een zebrapad te maken, lopende van aan de parking aldaar naar de overkant (kant van huisarts).
Over dit punt werd niet gestemd, maar er werd een mondelinge toelichting gegeven door de bevoegde schepen.
De gemeente kocht dit pad al enige tijd geleden. We vroegen al meermaals hoe het staat met dit dossier, maar steeds kregen we het antwoord dat men er nog aan bezig is.
Kan het gemeentebestuur ondertussen al aangeven wat men met dit gebouw van plan is? Wie zijn de partners die hierin betrokken zijn/worden? Is er al een concrete invulling voor gekozen?
Vorige gemeenteraad heeft onze fractie bij de mondelinge vragen de problematiek aangekaart dat er door sommigen te snel gereden wordt in de Parsivalstraat. De overtreders zijn blijkbaar gekend. Onze fractie vraagt dat het bestuur een smiley plaatst die snelheidsmetingen registreert. Op die manier kan er op een objectieve manier vastgesteld worden dat deze problematiek zich daadwerkelijk stelt en kan er nagedacht worden welke maatregelen er kunnen genomen worden.
Tijdens de vorige legislatuur werd er met Fluvius afgesproken dat ze onze openbare verlichting zouden verledden. Op dit moment zien we daar nog maar weinig concreets van. Graag hadden we geweten welke straten er ondertussen verled zijn en welke er nog op de planning staan dit jaar en volgend jaar.
Overeenkomstig artikel 31 van het decreet lokaal bestuur worden de mondelinge vragen van de raadsleden aan de leden van het college van burgemeester en schepenen behandeld.
De voorzitter overloopt de agenda van de maand oktober 2023.