Overeenkomstig het reglement betreffende het vragenhalfuur, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 februari 2023, wenst mevrouw Goedele Joostens volgende vraag te stellen aan het college:
Flappen Berlaarbaan
Is het mogelijk om dit te herbekijken, naar de zwakke weg gebruiker toe? Graag de oneffenheden wegwerken, zodat er minder hindernissen ontstaan. Zie oa. Berlaarbaan (overzijde creche Toverhazelaar). Geen extra hindernissen met 'flappen'.
Ik wens graag een veilige opvulling van die tussenstrook.
Burgemeester Sels en schepen Janssens beantwoorden deze vraag.
Artikel 277 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de voorgaande notulen goed.
De notulen werden opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 278, §1 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 24 april 2023 goed.
Artikel 56, §3, 7° van het decreet lokaal bestuur
De eigenaars van Valkstraat 42 hebben een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het verbouwen en uitbreiden van hun eengezinswoning op datzelfde adres.
Bij deze lopende omgevingsvergunningsaanvraag werd een rooilijnplan geïmplementeerd, dat in nauw overleg met de dienst beleidsondersteuning werd opgemaakt.
In gemeenteraadszitting van 19 december 2022 werd hetzelfde rooilijnplan geïmplementeerd maar die omgevingsvergunningsprocedure werd door de aanvrager uiteindelijk ingetrokken omdat ze de verbouwingsplannen lichtelijk wensten aan te passen. Huidige aanvraag omvat dus andere bouwplannen maar het rooilijnplan, de overdracht en de verbintenis zijn ongewijzigd gebleven tegenover vorige aanvraag.
In deze lopende omgevingsvergunningsaanvraag werd het vastleggen van een rooilijn mee geïntegreerd. Op dit rooilijnplan werden 3 loten gedefinieerd welke worden opgenomen in het openbaar domein:
Het rooilijnplan werd voorafgaand aan deze omgevingsvergunningsaanvraag overlegd met de diensten beleidsondersteuning en omgeving en is in overeenstemming met de afspraken die tijdens dat overleg gemaakt werden.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor dit rooilijnplan en voor de opname van loten 5, 6 en 8 in het openbaar domein, zodat een kwalitatieve trage verbindingsweg kan gecreëerd worden naar de achtergelegen gemeentelijke recreatieterreinen en zodat de Valkstraat betere uitbreidingsmogelijkheden heeft.
Tijdens het openbaar onderzoek werd er 1 bezwaar ingediend doch dit bezwaar handelt NIET over de zaak der wegen.
Het Omgevingsvergunningsdecreet, het gemeentewegendecreet, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het DABM, met al hun wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, met in het bijzonder:
Omgevingsvergunningsdecreet artikel 31 § 1
Gemeentewegendecreet artikel 12 § 2
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan, horende bij deze omgevingsvergunningsaanvraag, goed. Dit rooilijnplan werd ondertekend door landmeter-expert Annelies De Troyer, beëdigd door de rechtbank van eerste aanleg te Dendermonde en ingeschreven op het tableau van de federale raden van landmeters-experten onder het nummer LAN 081390, handelend in opdracht van Landmeetbureau De Troyer, gevestigd te Lokerse Baan 11b 9111 Belsele. Dit rooilijnplan werd opgemaakt op 3 oktober 2022 en is gekend met dossiernummer 21.8634-02 OMV-2022063678.
De gemeenteraad keurt de opname in het openbaar domein van volgende loten goed, zoals weergegeven op het bijgevoegd bovengenoemd rooilijnplan van 3 oktober 2022:
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde verbintenis tot kosteloze grondafstand naar het openbaar domein van lot 8 goed. Deze verbintenis maakt tevens deel uit van de lopende omgevingsvergunningsaanvraag. Deze dient te allen tijde nageleefd te worden.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en de wijziging hiervan bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 houdende wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB 2013/01 dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De rekening van de kerkfabriek werd opgemaakt en goedgekeurd tijdens de kerkraad van 24 januari 2023. De rekening dient voor advies voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
Het nazicht van de dienst financiën gaf aanleiding tot volgende opmerkingen:
Exploitatie
De reële ontvangsten liggen opnieuw in de lijn van de verwachting, nl. € 17.668,56 t.o.v. een geraamd bedrag van € 17.887,00.
Als we vergelijken met de cijfers van R2021, dan stellen we vast dat de opbrengsten opnieuw gestegen zijn met ruim € 3.800,00, deze vinden we voornamelijk terug in de rubriek 100 ontvangsten van vieringen en rubriek 111 gebruiksvergoeding eredienstgebouwen.
De uitgaven liggen een beetje lager dan de verwachtingen, nl. € 33.952,29 geboekt aan kosten, terwijl er € 38.528,00 gebudgetteerd werd.
Als we vergelijken met de uitgaven van R2021 (€ 20.823,45), dan kunnen we een belangrijke stijging zien in rubriek 2101 nutsvoorzieningen door de energiecrisis.
Er zijn geen budgetoverschrijdingen voor de uitgaven.
Investeringen
Volgende investeringen werden gerealiseerd in 2022:
De kerkfabriek heeft de investeringssubsidie van de gemeente die werd uitgekeerd i.k.v. werken aan de noodverlichting van de kerk niet meer verwerkt in 2021, maar in 2022, gelet op het feit dat de factuur laat werd binnengebracht. Het gemeentebestuur heeft deze nog wel geregistreerd in 2021, waardoor de toegestane investeringssubsidies afwijken van de cijfers in de gemeenteboekhouding, dit was vorig jaar ook zo, en wordt dus nu gecorrigeerd. De opgegeven subsidie van 4.468,04 euro werd opgenomen in de rekening 2021 van de gemeente. In de gemeenteboekhouding werd voor het jaar 2022 geen investeringssubsidie geboekt.
De gemeenteraad brengt gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Catharina met volgend resultaat:
Rekening 2022 |
|||
Exploitatie |
|
Investeringen |
|
Ontvangsten |
€ 17.668,56 |
Ontvangsten |
€ 33.987,10 |
Uitgaven |
€ 33.952,29 |
Uitgaven |
€ 38.455,14 |
Exploitatie zonder financiering |
€ -16.283,73 |
Investeringen zonder financiering |
€ -4.468,04 |
Overschot uit exploitatie n-1 |
€ 11.336.55 | Overschot uit investering n-1 | € 0,00 |
Overboeking naar investering | 0,00 | Overboeking uit exploitatie | € 0,00 |
Gemeentelijke tussenkomst |
€ 13.115,00 |
Gemeentelijke tussenkomst |
€ 4.468,04 |
€ 8.167,82 |
€ 0,00 |
Er werd een exploitatietoelage uitgekeerd van € 13.115,00. Het negatieve saldo voor toelage bedroeg -4.947,18 euro, de toegekende subsidie was dus ruimschoots voldoende om het negatieve resultaat aan te zuiveren.
Voor de gerealiseerde investeringen werd een investeringssubsidie toegekend van 25.026,76 euro volgens de gemeenteboekhouding, hiervan werd slechts 20.588,72 euro geregistreerd door de kerkfabriek in 2021, het saldo werd opgenomen in de rekening 2022, hierdoor is er terug een aansluiting.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en de wijziging hiervan bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 houdende wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB 2013/01 dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De rekening van de kerkfabriek De Goede Herder werd opgemaakt en goedgekeurd tijdens de kerkraad van 13 februari 2023. De rekening dient voor advies voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
Het nazicht van de dienst financiën gaf aanleiding tot volgende opmerkingen:
Exploitatie
De reële ontvangsten liggen dan de verwachting, nl. € 17.742,74 t.o.v. een geraamd bedrag van € 15.010,00.
Als we vergelijken met de cijfers van R2021, dan stellen we vast dat de opbrengsten gestegen zijn met ruim € 2.000,00, deze vinden we de belangrijkste stijging terug in de rubriek 111 gebruiksvergoeding eredienstgebouwen.
De uitgaven liggen lager dan de verwachtingen, nl. € 14.261,05 geboekt aan kosten terwijl er € 27.037,00 gebudgetteerd werd.
Als we vergelijken met de uitgaven van R202 (€ 8.699,60), dan kunnen we een belangrijke stijging zien in rubriek 2101 nutsvoorzieningen.
Er zijn geen budgetoverschrijdingen voor de uitgaven.
Investeringen
In het kader van geplande investeringswerken (plaatsen van voorzetramen) werd het eerste deel, het schilderen van de bestaande ramen, uitgevoerd in 2022. Voor deze uitgave ontving de kerkfabriek een investeringssubsidie t.b.v. 7.865,00 euro.
De gemeenteraad brengt gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek De Goede Herder en dit met volgend resultaat:
Rekening 2022 |
|||
Exploitatie |
|
Investeringen |
|
Ontvangsten |
€ 17.742,74 |
Ontvangsten |
€ 0,00 |
Uitgaven |
€ 14.261,05 |
Uitgaven |
€ 7.865,00 |
Exploitatie voor overboekingen |
€ 3.481,69 |
Investeringen voor overboekingen |
€ -7.865,00 |
Overschot exploitatie n-1 |
€ 93.579,14 |
Overschot uit investeringen n-2 |
€ 0,00 |
Overboeking naar investeringen |
€ 0,00 |
Overboeking uit exploitatie |
€ 0,00 |
Gemeentelijke tussenkomst |
0,00 |
Gemeentelijke tussenkomst |
€ 7.865,00 |
€ 93.579,14 |
€ 0,00 |
Er werd geen werkingstoelage betaald aan de kerkfabriek in 2022.
Een deel van de investeringssubsidie voor geplande en goedgekeurde investeringswerken werd uitbetaald t.b.v. 7.865,00 euro.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en de wijziging hiervan bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 houdende wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB 2013/01 dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De rekening van de kerkfabriek werd opgemaakt en goedgekeurd tijdens de kerkraad van 13 februari 2023. De rekening dient voor advies voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
Het nazicht van de dienst financiën gaf aanleiding tot volgende opmerkingen:
Exploitatie
De reële ontvangsten liggen lager dan de raming, nl. € 23.534,25 t.o.v. een geraamd bedrag van € 25.200,00.
Als we vergelijken met de cijfers van R2021, dan stellen we vast dat de opbrengsten gestegen zijn met ongeveer € 1.000,00, welke onder de rubriek 1110 langdurige gebruiksovereenkomsten vallen. Bij de rubriek 100 zien we in de deelrubrieken zowel stijgingen (omhalingen) als dalers (verkoop liturgische voorwerpen).
De uitgaven liggen veel hoger dan de verwachtingen, nl. € 28.361,60 geboekt aan kosten terwijl er € 24.550,00 gebudgetteerd werd.
Als we vergelijken met de uitgaven van R2021 (€ 12.403,12), dan kunnen we een stijging zien van bijna € 16.000,00. Het jaar 2021 had wel uitzonderlijke lage kosten, dus deze cijfers liggen terug meer in de lijn van een normale werking. Deze belangrijkste stijgingen werden geregistreerd in de rubrieken 2100 nutsvoorzieningen (+13.889,20 euro) en 2103 onderhoud (+ 2.739,90 euro)
Investeringen
De investeringen die op de planning stonden werden niet uitgevoerd, de voorziene betoelaging vanuit de gemeente werd ook doorgeschoven naar 2023.
Ondanks het doorvoeren van interne kredietaanpassingen sluiten nog een aantal rubrieken af met overschrijding:
De gemeenteraad brengt gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Augustinus met volgend resultaat:
Rekening 2022 |
|||
Exploitatie |
|
Investeringen |
|
Ontvangsten |
€ 23.534,25 |
Ontvangsten |
€ 0,00 |
Uitgaven |
€ 28.361,60 |
Uitgaven |
€ 0,00 |
Exploitatie zonder financiering |
€ -4.827,35 |
Investeringen zonder financiering |
€ 0,00 |
Overschot uit exploitatie n-1 |
€ 10.885,19 | Financiering (lening) | € 0,00 |
Overboeking naar investering | € 0,00 | Investeringen inclusief financiering | € 0,00 |
Overschot uit investeringen n-1 | € 6.631,15 | ||
Overboeking uit exploitatie | € 0,00 | ||
Gemeentelijke tussenkomst |
€ 0,00 |
Gemeentelijke tussenkomst |
€ 0,00 |
€ 6.057,84 |
€ 6.631,15 |
Er werd geen toelage betaald aan de kerkfabriek in 2022. De voorziene investeringssubsidie werd doorgeschoven naar 2023.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en de wijziging hiervan bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 houdende wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De omzendbrief BB 2013/01 dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De rekening van de kerkfabriek werd opgemaakt en goedgekeurd in de vergadering van de kerkraad van 21 februari 2023. De rekening dient voor advies voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
De rekening die wij ontvangen hebben, was niet getekend door de bevoegde personen.
Toezicht had bij het vaststellen van de rekening 2018 een opmerking over het aanpassen van het resultaat 2017, bij nazicht rekening 2019 werd al gemerkt dat deze opmerking dubbel verwerkt was, nu hebben we opnieuw dit verschil. Dit gaat over verschillen tussen exploitatieresultaat en investeringsresultaat, het totaal resultaat is correct. Dit verschil blijft aanwezig in de cijfers.
Exploitatie
De reële ontvangsten liggen aanzienlijk hoger dan de raming, nl. € 66.306,41 t.o.v. een geraamd bedrag van € 56.971,75.
Als we vergelijken met de cijfers van R2021, dan stellen we vast dat de kosten gestegen zijn t.o.v. vorig jaar met ruim 10.000 euro. De belangrijkste wijziging zit in rubriek 1001 omhalingen (+3.340 euro), rubriek 110 langdurige gebruiksovereenkomsten (+ 1.587 euro) en rubriek 134 kleine giften (5.000 euro).
De uitgaven liggen lager dan de verwachtingen, nl. € 62.210,87 geboekt aan kosten terwijl er € 77.878,75 gebudgetteerd werd.
Als we vergelijken met de uitgaven van R2021 (€ 43.289,27), dan zien we de belangrijkste stijging in rubriek 2101 nutsvoorzieningen (+19.729,95 euro).
Investeringen
De investeringsontvangsten werden gerealiseerd door de verkoop van een stuk grond Zuurbos (12.069,14 euro).
Volgende investeringen werden uitgevoerd en gefinancierd met eigen middelen van de kerkfabriek:
De gemeenteraad brengt gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw en dit met volgend resultaat:
Rekening 2022 |
|||
Exploitatie |
|
Investeringen |
|
Ontvangsten |
€ 66.306,41 |
Ontvangsten |
€ 12.069,14 |
Uitgaven |
€ 62.210,87 |
Uitgaven |
€ 31.072,13 |
Exploitatie zonder financiering |
€ 4.095,54 |
Investeringen zonder financiering |
- € 19.002,99 |
Overschot uit exploitatie n-1 |
€ 94.529,59 |
Financiering (lening) |
€ 0,00 |
Overboeking naar investeringen |
€ 0,00 |
Investeringen inclusief financiering |
- € 19.002,99 |
Gemeentelijke tussenkomst |
€ 0,00 |
Overschot uit investeringen n-1 |
€ 161.011,60 |
€ 98.625,13 |
Overboeking uit exploitatie |
€ 0,00 | |
|
Gemeentelijke tussenkomst |
€ 0,00 | |
|
€ 142.008,61 |
Overschot uit de exploitatie en investering werd gecorrigeerd.
De gemeentelijke toelage voor de kerkfabriek in 2021 is nihil.
De jaarrekening 2022 werd opgemaakt door het college en het vast bureau. Hiermee wordt bevestigd dat alle handelingen waarvoor zij bevoegd zijn, correct werden opgenomen in de boekhouding.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De cijfers van de jaarrekening werden toegelicht door Diane Wouters en Britt Van den Broeck tijdens de raadscommissie van 15 mei 2023.
Het voorontwerp van de jaarrekening werd gunstig geadviseerd door het M-team op 4 mei 2023.
Het budgettair resultaat 2022
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | € -1.013.206 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | € 8.856.021 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat
| € 7.842.814
|
VIII. Onbeschikbare gelden | € 0 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | € 7.842.814 |
Balans op 31/12/2022
Vlottende activa | 12.692.028 € | Schulden | 20.883.841 € |
Vaste activa | 123.346.582 € | Netto-actief | 115.154.768 € |
Totaal activa | 136.038.610 € | Totaal passiva | 136.038.610 € |
Staat van opbrengsten en kosten 2022
Operationeel tekort | - 1.739.512 € |
Financieel overschot | 1.078.272 € |
Uitzonderlijk overschot | 0 € |
Tekort van het boekjaar | - 661.241 € |
Artikel 260 en 261 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 17 tot en met 28 van het BBC besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen.
Artikel 2, 3 en 4 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen.
De gemeenteraad stelt haar deel van de jaarrekening 2022 vast zoals hieronder opgenomen (schema J3):
De gemeenteraad keurt het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn met volgend resultaat (schema J2):
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | € -1.013.206 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | € 8.856.021
|
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat
| € 7.842.814 |
VIII. Onbeschikbare gelden | € 0 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | € 7.842.814 |
De gemeenteraad keurt de eveneens de waarderingsregels goed die werden toegepast voor de opmaak van deze rekening. De volledige tekst hiervan is terug te vinden in de toelichting.
Artikels 217, 218, 219, 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 35 §3 van het besluit van de Vlaamse regering dd. 5 juni 2009 houdende de bezoldigingsregeling van de lokale en provinciale mandataris.
Klachtenbehandeling en meldingen
Overeenkomstig artikel 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur heeft het lokaal bestuur een klachtenbehandelingssysteem.
We spreken van een klacht wanneer een handeling of prestatie van één van onze diensten:
Van het rapport klachtenbehandeling 2022 werd reeds kennis genomen tijdens de zitting van de gemeenteraad van 30 januari 2023.
De resultaten en bevindingen worden voor de volledigheid ook opgenomen in het jaarverslag 2022 onder het luik "Klachtenbehandeling".
Organisatiebeheersing
Zoals bepaald in artikel 217, 218 en 219 van het decreet lokaal bestuur dient elke gemeente en OCMW in te staan voor haar organisatiebeheersing. Buiten het wettelijk kader, dat men kan terugvinden in voormelde artikels, zijn door de wetgever geen bijkomende voorwaarden vastgelegd. Dit heeft als voordeel dat iedere gemeente vrij is in de uitwerking van het organisatiebeheersingssysteem.
Op 31 mei 2020 werd het verbetertraject 2014-2019 officieel afgerond, waarbij een laatste stand van zaken werd opgemaakt van de verschillende verbeteracties. Over deze stand van zaken werd een laatste maal gerapporteerd in het jaarverslag 2019.
De “Leidraad organisatiebeheersing” van Audit Vlaanderen werd op 11 maart 2019 door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk goedgekeurd als algemeen kader voor het organisatiebeheersingssysteem.
In 2020 werd gestart met de nieuwe cyclus organisatiebeheersing 2020-2025. In het najaar van 2020 werd een organisatiebrede zelfevaluatie op basis van deze leidraad 'Organisatiebeheersing voor lokale besturen' van Audit Vlaanderen opgestart. Deze werd afgerond in het voorjaar van 2021. Tijdens deze oefening werden alle 10 de thema's uit de leidraad grondig behandeld. Zo werden alle geformuleerde risico's en beheersmaatregelen van elk thema tegen het licht gehouden en besproken. Waar nodig werden verbeteracties geformuleerd.
De verschillende verbeteracties die naar aanleiding van deze zelfevaluatie werden geformuleerd, werden samen met de aanbevelingen uit thema-audit Monitoring door Audit Vlaanderen en uit andere inspecties en audits samengebracht in één globaal verbeteractieplan 2021-2025.
Al deze verbeteracties uit het verbeteractieplan werden opgenomen in de nieuwe opvolgings- en rapporteringssoftware Pepperflow. Binnen deze softwaretoepassingen volgen de projectleiders de verschillende verbeteracties op en rapporteren éénmaal per jaar aan de raden over de voorgang van uitvoering van deze verbeteracties.
De gemeenteraad nam op 21 juni 2021 kennis van het rapport 'Organisatiebeheersing - zelfevaluatie 2020-2021' en van de eerste rapportering hierover in het 'Verbeteractieplan 2021-2025'. Op 30 mei 2022 volgde een tweede rapportering. Nu wordt de rapportering m.b.t. 2022 voorgelegd.
Rapportering financieel directeur
Overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid minstens eenmaal per jaar aan de gemeenteraad. Dit rapport omvat minstens een overzicht van:
De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van de algemeen directeur.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport 'Organisatiebeheersing - Verbeteractieplan 2021-2025 (2022)' in uitvoering van de artikelen 217, 218 en 219 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van het globale jaarverslag 2022, inclusief de rapportering door de financieel directeur opgemaakt in uitvoering van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur houdende dat de agenda van de algemene vergadering door de vennoten moet worden voorgelegd aan hun respectieve raden.
De intergemeentelijke vereniging Igemo deelt mee dat de algemene vergadering plaatsvindt op vrijdag 9 juni 2023 om 17.30 uur in hun kantoren te Mechelen, Schoutetstraat 2, zaal Schelde. Aansluitend vindt er een receptie plaats.
Volgende punten staan op de agenda:
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging Igemo.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Igemo op 9 juni 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 11 maart 2019 Jan Broes en Sarah De Keyser aangeduid als respectievelijk eerste en tweede afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Igemo tot 31 december 2024.
De statuten van de intergemeentelijke vereniging Igemo, vastgesteld door de algemene vergadering op 2 juni 1973, zoals gewijzigd op 19 juni 1978, 26 mei 1981, 24 juni 1988, 3 mei 1991, 29 oktober 1993, 26 maart 1999, 29 juni 2001, 21 juni 2002, 26 april 2003, 5 december 2003, 25 juni 2004, 22 juni 2007, 26 juni 2009, 28 juni 2013, 20 juni 2014, 9 december 2016, 15 december 2017, 14 december 2018, 28 juni 2019, 23 april 2021 en 10 juni 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van vrijdag 9 juni 2023 en verleent haar afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met de voorstellen van de raad van bestuur van Igemo aan de algemene vergadering.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging Igemo.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Op vrijdag 16 juni 2023 om 11 uur vindt de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Pidpa plaats.
Volgende punten staan op de agenda:
De nodige documenten werden samen met de agenda bezorgd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze punten goed te keuren.
De planning van die dag ziet er als volgt uit:
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
De uitnodiging tot de algemene vergadering van Pidpa op vrijdag 16 juni 2023 werd per aangetekende brief van 21 april 2023 verstuurd.
In zitting van 11 maart 2019 duidde de gemeenteraad Jan Broes, gemeenteraadslid en Jeroen Baeten, schepen, aan als respectievelijk afgevaardigde en plaatsvervanger namens de gemeente in de algemene vergaderingen van Pidpa, tot 31 december 2024.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van opdrachthoudende vereniging Pidpa op vrijdag 16 juni 2023 en verleent goedkeuring aan de voorgestelde punten:
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente wordt opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 16 juni 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van de intergemeentelijke vereniging Ivarem, vastgesteld door de algemene vergadering op 26 april 2003, zoals gewijzigd op 5 december 2003, 3 december 2004, 22 juni 2007, 30 november 2007, 26 juni 2009, 17 december 2010, 13 december 2013, 17 juni 2016, 15 december 2017, 7 december 2018, 13 december 2019 en 19 december 2020.
De intergemeentelijke vereniging Ivarem deelt mee dat de algemene vergadering plaatsvindt op vrijdag 16 juni 2023. De vergadering start om 17.30 uur in het hoofdkantoor van Ivarem, Leuvensesteenweg 443D te 2812 Muizen (zaal Themis).
Volgende punten staan op de agenda:
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging Ivarem.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Ivarem op 16 juni 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 11 maart 2019 Jan Van Asch, gemeenteraadslid, en Joris De Pauw, schepen, aangeduid als respectievelijk eerste en tweede afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Ivarem tot 31 december 2024.
De gemeenteraad heeft in zitting van 8 november 2021 Sven Vercammen, gemeenteraadslid, aangeduid als eerste afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Ivarem tot 31 december 2024 (in vervanging van Jan Van Asch).
De gemeenteraad heeft in zitting van 30 mei 2022 Bart De Boeck, schepen, aangeduid als tweede afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergaderingen van Ivarem tot 31 december 2024 (in vervanging van Joris De Pauw).
De raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging Ivarem heeft in zitting van 21 april 2023:
Het verslag van de commissaris voor het jaar 2022 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM) werd vastgesteld.
De statuten van de intergemeentelijke vereniging Ivarem, vastgesteld door de algemene vergadering op 26 april 2003, zoals gewijzigd op 5 december 2003, 3 december 2004, 22 juni 2007, 30 november 2007, 26 juni 2009, 17 december 2010, 13 december 2013, 17 juni 2016, 15 december 2017, 7 december 2018, 13 december 2019 en 18 december 2020.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van vrijdag 16 juni 2023 en verleent aan haar afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met het voorstel van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 427 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat uiterlijk negentig kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen terzake van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat bepalen van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat zij bij het verslag gevoegd worden.
Bij aangetekende brief van 6 april 2023 deelt de intercommunale TMVS dv mee dat er een algemene jaarvergadering plaatsvindt op dinsdag 20 juni 2022 om 17.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met inbelmogelijkheid via ZOOM.
Onze gemeente is aangesloten bij TMVS dv.
In zitting van 11 maart 2019 werd mevrouw Elke Hellemans aangeduid als afgevaardigde namens de gemeente in de algemene vergaderingen van de intercommunale TMVS dv en de heer Geert Vertommen als plaatsvervanger.
In zitting van 30 mei 2022 werd de heer Sander Jeurissen aangeduid als afgevaardigde namens de gemeente in de algemene vergaderingen van de intercommunale TMVS dv, in vervanging van mevrouw Elke Hellemans.
De statuten van TMVS dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering van TMVS dv op dinsdag 20 juni 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVS DV vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Een afschrift van dit besluit zal
gestuurd worden.
Artikel 432, 3de lid van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De opdrachthoudende vereniging Iverlek deelt mee dat de algemene vergadering tevens jaarvergadering plaatsvindt op vrijdag 23 juni 2023 om 18 uur in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55-59 te 1930 Zaventem (locatie is gewijzigd t.o.v. die in de uitnodiging).
Volgende punten staan op de agenda:
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De gemeenteraad dient het mandaat te bepalen van de afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek op 23 juni 2023.
De gemeenteraad heeft in zitting van 11 maart 2019 Sylke Pex, gemeenteraadslid, en Sven Verelst, schepen, aangeduid als respectievelijk afgevaardigde en plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Iverlek tot 31 december 2024.
De gemeenteraad heeft in zitting van 29 november 2021 Sven Vercammen, gemeenteraadslid, aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Iverlek tot 31 december 2024 (in vervanging van Sven Verelst).
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Bestuursdecreet van 7 december 2018
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van vrijdag 23 juni 2023 van de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De gemeenteraad beslist om de vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 23 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen om haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer met de verrichting van kennisgeving hiervan aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend via pdf op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gerda De Mulder woont in onze gemeente, is lid van de expertengroep internationale samenwerking en vraagt een toelage aan voor het project Chez Marraine van vzw IMPORE.
De vzw IMPORE heeft tot doel levenskansen en kwaliteit van leven te verhogen voor kwetsbare jonge kinderen in het rurale zuiden van Rwanda. Samen met haar lokale zusterorganisatie heeft vzw IMPORE o.a. het opvangtehuis Chez Marraine opgericht in Butare, in het districht Huye. In het opvangtehuis verblijven tien baby’s tot maximum twee jaar die geen moeder hebben om voor hen te zorgen. Na hun verblijf gaan de kinderen soms terug naar hun eigen familie maar meestal komen zij terecht bij pleeg- of adoptiegezinnen die in de streek wonen. Vanaf 2019 volgt IMPORE alle pasgeborenen met een laag geboortegewicht op vanaf dat ze het ziekenhuis verlaten. De baby's worden thuis bezocht om de levensomstandigheden na te gaan en de moeders aan te moedigen hun baby te laten verzorgen bij gezondheidsproblemen. Vzw IMPORE financiert consultaties, medicatie, behandelingen en verplaatsingsonkosten naar de gezondheidsinstellingen. Door de coronacrisis is het aantal baby's met laag geboortegewicht en ondervoede zuigelingen significant gestegen van 11 naar 30 zuigelingen per maand.
Chez Marraine werd van bij de start gesteund door het gemeentebestuur. In het verleden werd de financiële steun hoofdzakelijk gebruikt voor infrastructuur, maar ondertussen is de aandacht verlegd naar het reduceren van de werkingskosten en het opstarten van inkomsten-genererende activiteiten om zelfbedruipend te worden.
Chez Marraine werd in 2012, 2013, 2014, 2016, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022 al gesteund door onze gemeente. Er werd een nieuwe aanvraag voor toelage in het kader van internationale solidariteit ingediend. Gerda De Mulder lichtte de aanvraag toe op de vergadering van de Expertengroep Internationale Samenwerking van 26 april 2023. De Expertengroep formuleerde een positief advies.
De Expertengroep Internationale Samenwerking is vertrouwd met het project en het gemeentebestuur steunt nog initiatieven in de wijde regio.
Het project is wetenschappelijk sterk onderbouwd en wordt gesteund door degelijke organisaties, zowel in België als ter plaatse.
Het project stelt een duurzame verbetering van de levensomstandigheden van een kwetsbare bevolkingsgroep voorop en speelt in op de duurzame ontwikkelingsdoelen.
De uitvoering van het project is vooral in handen van de lokale bevolking.
De initiatiefnemers kunnen garanties geven over de besteding van de middelen en controle ter plaatse op het terrein. De aanvragers geven jaarlijks verantwoording over de besteding van de middelen.
Na het bouwen van infrastructuur verlegden de initiatiefnemers het accent naar kostenverlagende en zelfbedruipende acties. Het project heeft lokaal voordelen voor een steeds grotere groep mensen.
De aanvragers organiseren sensibiliseringsacties voor de inwoners van onze gemeente.
In 2023 wil Impore vzw de relevante Rwandese overheden (o.a. Ministerie Volksgezondheid) informeren over de werkwijze en resultaten, zodat dit ook kan toegepast worden in andere districten.
De gemeenteraad keurt de toekenning van een toelage van 5.000 euro aan vzw IMPORE voor een het project 'opvolging van baby's met een laag geboortegewicht' in district Huye, Rwanda, in het kader van internationale solidariteit, goed.
Oskar Bonte, inwoner van Sint-Katelijne-Waver en vorig schooljaar afgestudeerd aan college Hagelstein verblijft sinds augustus 2022 in Colombia om op vrijwillige basis een jongerenkamp rond klimaatkwesties te organiseren. Met dit kamp wil hij de leiderschapskwaliteiten van Colombiaanse jongeren versterken en hun kennis over klimaatkwesties vergroten. Naast het kamp werden er het voorbije jaar ook nog workshops over klimaat in scholen en universiteiten georganiseerd.
Voor het driedaagse trainingskamp zijn er 40 plaatsen beschikbaar voor jongeren tussen 18 en 26 jaar, die in gebieden leven waar het een uitdaging is om sociale leider te zijn. Tijdens het kamp worden dialogen georganiseerd tussen de verschillende jongeren om van elkaar te leren en ideeën te verzamelen over hoe klimaat onrechtvaardigheid kan worden bestreden. Er wordt oplossingsgericht te werk gegaan. Na een nauwgezet proces worden 25 sociale leiders gekozen uit de regio's die het meest door de klimaatverandering worden getroffen zoals Vichada, Meta, Amazonas, Choco. Deze sociale leiders zullen met de aangeleerde vaardigheden in hun eigen regio aan de slag gaan.
Het project en het thema klimaat is nieuw binnen de Expertengroep Internationale Samenwerking maar de groep vindt het ook belangrijk om geëngageerde en gemotiveerde jongeren te steunen. Het is een project in opstart waardoor een aantal administratieve zaken nog niet helemaal op punt staan maar de intentie is om hier aan te werken de komende tijd.
Wereldwijd worden de gevolgen van de klimaatverandering gevoeld. Dit uit zich oa in verschillende natuurrampen veraf en dichtbij. Via het train the trainer principe wil Lucha Por Su Derecho lokaal een verschil maken en de Colombiaanse jongeren de nodige kennis en vaardigheden bijbrengen.
De gemeenteraad keurt de toekenning van een toelage van 1.500 euro aan Oskar Bonté voor het klimaatproject Lucha Por Se Derecho in Colombia, in het kader van internationale solidariteit, goed.
Op maandag 19 juni 2023 om 10.30 uur vindt de buitengewone algemene vergadering van de Volkswoningen van Duffel cvba plaats te 2600 Berchem, Borsbeeksebrug 36 bus 9.
Volgende punten staan op de agenda:
1. Kennisname van eventuele uittredingen van aandeelhouders, vaststelling totaal aantal bestaande aandelen alsook vaststelling bedrag vast en variabel kapitaal.
2. A) Kennisneming, bespreking en goedkeuring van de hierna gemelde stukken aangaande de hierna in agendapunt 4 voorgestelde fusie door overneming (de “Fusie”), overeenkomstig artikel 12:2 WVV, welke stukken ook kosteloos kunnen worden verkregen op de zetel, te weten:
B) Mededeling van de eventuele belangrijke wijzigingen die zich in de activa en passiva van het vermogen van de bij de Fusie betrokken vennootschappen hebben voorgedaan sedert de datum van opstelling van het Fusievoorstel, overeenkomstig artikel 12:27, eerste lid, WVV
3. A) Besluit tot de fusie door overneming door de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met sociaal oogmerk “LIERSE MAATSCHAPPIJ VOOR DE HUISVESTING”, rechtspersonenregister Antwerpen, afdeling Mechelen 0404.033.605, met zetel 2500 Lier, Abtsherbergstraat 10 bus 19 (de “Overnemende Vennootschap”), van het gehele vermogen - zowel de rechten als de verplichtingen - van deze coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met sociaal oogmerk “GEWESTELIJKE BOUWVENNOOTSCHAP VOLKSWONINGEN VAN DUFFEL”, rechtspersonenregister Antwerpen, afdeling Mechelen 0404.067.356, met zetel te 2570 Duffel, Nieuwstraat 3 (de “Overgenomen Vennootschap”), als gevolg waarvan deze Overgenomen Vennootschap zal worden ontbonden zonder vereffening.
B) Beschrijving van de onroerende goederen en eventuele andere vermogensbestanddelen, onderworpen aan bijzondere publiciteit, die eigendom zijn van de Overgenomen Vennootschap en in het kader van de voorgestelde fusieoperatie zullen overgaan naar de Overnemende Vennootschap, en vaststelling van de overgangsvoorwaarden.
4. Vaststelling van einde van het mandaat van de bestuurders in de Overgenomen Vennootschap bij de totstandkoming van de voorgestelde fusie door overneming
5. Vaststelling van einde van het mandaat van de commissaris in de Overgenomen Vennootschap bij de totstandkoming van de voorgestelde fusie door overneming
6. Beslissing dat de besluiten aangaande de voorgaande agendapunten genomen worden onder de opschortende voorwaarde van de goedkeuring door de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van de Overnemende Vennootschap van het Fusievoorstel en de eventuele wijzigingen van haar statuten zoals nader omschreven in de agenda van de Overnemende Vennootschap.
A) Besluit tot het verlenen van volmachten aangaande de ondertekening van akten, registers, documenten en verklaringen betreffende de voorgestelde fusie door overneming.
B) Besluit tot het verlenen van volmachten aangaande de vertegenwoordiging van de Overgenomen Vennootschap bij de belastingadministraties, het rechtspersonenregister en de ondernemingsloketten.
De documentatie bij de agendapunten werd met de agenda meegestuurd.
Omdat dit een fusie van Volkswoningen van Duffel met de Lierse Maatschappij voor de Huisvesting betreft, dient dit punt behandeld te worden door de gemeenteraad. Technisch gezien gaat het om een overname van de Volkswoningen van Duffel door de Lierse Maatschappij voor de Huisvesting.
Dit punt kadert in de oprichting van de Woonmaatschappij Rivierenland-Midden.
Gelet op de datum van de BAV en aangezien de documenten pas bezorgd werden na verzending van de agenda van de raad, dient dit punt bij hoogdringendheid behandeld te worden.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver is aandeelhouder van de Volkswoningen van Duffel cvba.
De gemeenteraad heeft in zitting van 8 november 2021 Sarah De Keyser (schepen) aangeduid als afgevaardigde en in zitting van 11 maart 2019 Sylke Pex (gemeenteraadslid), aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente in de algemene vergaderingen van de Volkswoningen van Duffel cvba.
De gemeenteraad heeft in zitting van 19 december 2022 Mark Christien aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van de Volkswoningen van Duffel cvba in vervanging van Sarah De Keyser.
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 19 juni 2023 van de Volkswoningen van Duffel cvba.
De gemeenteraad verleent de afgevaardigde van de gemeente het mandaat om in de buitengewone algemene vergadering van de Volkswoningen van Duffel cvba te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Volkswoningen van Duffel cvba.
Op 20 oktober 2022 was er een BODUKAP (PZ) bericht op Twitter over de snelheidscontroles. Van de 143 gecontroleerde voertuigen reed er 63 (44%) te snel.
Hoe is het ondertussen in de Bergstraat, zijn er nog controles geweest... welke waren de resultaten... welke acties neemt het bestuur om het onveiligheidsgevoel van de mensen weg te nemen én op welke manier gaat het bestuur in gesprek met buurtbewoners hierover?
Er waren de afgelopen periode tellingen. Welke is het resultaat hiervan en heeft dit resultaat geleid tot nieuwe beleidsinterventies / -keuzes.
Ik had voorgesteld bij de vorige gemeenteraad om een proefperiode van 200 m vlaggetjes te zetten Daar was geen meerderheid voor te vinden Hierbij n ander voorstel. Een proef is niet nodig. Maar graag de asfalt in goede staat brengen over de gehele lengte. En dan stemming graag.
In het boekje vd gemeente staat dat het plan voor vernieuwing dorpskern voor 99 percent zeker is. Dit plan werd door de middenstand afgekeurd. Ze wensen het aantal parkingplaatsen te behouden. Ook de Wissel is ok zoals dat nu is, Beter zo laten. Graag een stemming of de plannen in die richting moeten herwerkt worden.
Vorige gemeenteraad werd er ons verteld dat er eerstdaags resultaten verschenen omtrent de tellingen in de kern Pasbrug/Nieuwendijk. Naar aanleiding van de herinrichting van de Vesten in Mechelen lijkt de drukte in deze kern gestegen. Deze tellingebn moeten daar uitsluitsel over geven. Graag een stand van zaken omtrent deze resultaten en de verdere aanpak.
Vorig schooljaar, in februari, is de start gegeven van het project “efkes bloedserieus”, het menstruatie-project in de middelbare scholen in Sint-Katelijne-Waver. Hoe loopt het project ondertussen? Hebben de scholen al een evaluatie gedaan nu ze een schooljaar verder zijn?
De resultaten van het ouderenbehoefteonderzoek zijn bekend. Welke topics zijn naar boven gekomen? Wat vinden onze senioren in onze gemeente belangrijk? Wat is het plan nu de resultaten gekend zijn? Graag een toelichting.
Begin mei zou een stuk van de Stationsstraat, tussen de spoorwegbrug en de Fortsesteenweg, een nieuwe asfaltlaag krijgen. De bewoners kregen daarover een brief in de bus. Toch gingen de werken niet door. Ze werden 'last minute' afgeblazen en de bewoners kregen de melding dat de werken voor onbepaalde tijd zijn uitgesteld omdat er afspraken moeten gemaakt worden met De Lijn. Graag meer toelichting over de reden van uitstel.
Vanaf 1 juli zullen enkele honderdduizenden gezinnen in Vlaanderen niet langer het sociaal tarief voor energie genieten. Als zij niets doen, riskeert hun factuur in één klap 55 tot 85 procent duurder te worden.
In februari 2021 werd het bestaande regime van het sociaal tarief uitgebreid om ook gezinnen met een laag inkomen te ondersteunen, meer specifiek mensen met een ‘verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg’. Het gaat om zowat een half miljoen Belgen. Nu de piek van de energiecrisis achter ons ligt en de prijzen gedaald zijn, besliste de federale regering in februari van dit jaar om het recht op het sociaal tarief voor die extra doelgroep – die circa half miljoen mensen dus – stop te zetten vanaf 1 juli 2023.
Heeft het gemeentebestuur zicht op het aantal gezinnen dat in Sint-Katelijne-Waver getroffen wordt door deze maatregel?
Plant het gemeentebestuur extra begeleiding voor deze mensen bij de zoektocht naar de meest voordelige energieleverancier, wetende dat bij de duurdere leveranciers de impact van het schrappen van deze steun kan oplopen tot 1420 euro per jaar extra? Hoewel het veranderen van energieleverancier niet ingewikkeld is, blijven mensen toch vaak bij hun bestaande leverancier, met alle gevolgen van dien.
Het gemeentebestuur zou volgens de informatie verspreid op de raadscommissie van 15 mei binnenkort een advies moeten uitbrengen over het mobiliteitsplan voor de vervoersregio Mechelen. Aangezien de verre horizon van het plan 2040 met doorkijk naar 2050 is het belangrijk om stil te staan bij de verschillende uitdagingen die op ons afkomen. De problematiek omtrent de mobiliteitsarmoede waarbij burgers niet of onvoldoende kunnen participeren aan het maatschappelijk leven (werk, vrije tijd,…) mag hierbij niet uit het oog verloren worden.
Is het gemeentebestuur van plan om in het advies dat zij hieromtrent moeten uitbrengen de uitdagingen omtrent de mobiliteitsarmoede mee te nemen? Wat is de huidige inschatting van de bestaande mobiliteitsarmoede in Sint-Katelijne-Waver en welke evolutie verwacht men hieromtrent met de horizon 2040 met doorkijk naar 2050? Houdt men rekening met de vergrijzing van de bevolking en de daarmee dreigende mobiliteitsarmoede?
Zal het gemeentebestuur ook aandringen dat mobiliteitsarmoede één van indicatoren is bij de monitoring van de impact van het mobiliteitsplan voor de vervoersregio Mechelen?
Op 14 maart publiceerde de gemeente drie vacatures voor de functie van directeur in de drie gemeentelijke baisscholen, resp. GLOC, Dijkstein en Octopus. Graag hadden we een stand van zaken gekregen overt het verdere verloop van deze aanwervingsprocedures.
Tussen 3 en 12 mei hebben de Vlamingen de kans gehad om gevaarlijke fietspunten aan te duiden op VeloVeilig-Kaart.
Het resultaat van dit grootste fietsonderzoek ooit werd gebundeld in het VeloVeiligRapport.
Als we weten dat volgens de gegevens van Statbel het aantal slachtoffers bij een verkeersongeluk met 56% gestegen in 2021 t.o.v. 2020 dat dit de slechtste score is sinds 2016, dan hoeft het niet te verbazen dat er 81 verschillende gevaarlijke punten werden gerapporteerd in onze gemeente.
Heeft het gemeentebestuur de resultaten van het VeloVeiligRapport reeds geanalyseerd?
Werden hier nieuwe probleempunten bij vastgesteld?
Welke bijkomende maatregelen plant het bestuur op korte termijn om de fiets- en verkeersveiligheid te verhogen?
Bij de herinrichting van Pasbrugbos was er het voorstel om een voetgangers- en fietsersbrug aan te leggen over de Vrouwvliet. Daardoor zou er een betere en veiligere fietsverbinding komen tussen de kern Pasbrug en Nekkerspoel.
Graag hadden we een stand van zaken hierover gekregen.
Op 1 april is het bestuur de strijd tegen zwerfvuil aangegaan met de aanstelling van zwerfvuilhandhavers. Daarnaast werden ook extra controleurs aangesteld voor sluikstorten aan de glasblollen en kledingcontainers.
Wij hadden graag vernomen of dit al na 1,5 maand tot resultaten heeft geleid.
Maurice Verheyden over de uitwijkstroken en het grasveld aan het Schrans
Jos Moeyersons over het opgebroken terras van café Don Quichote
Ronny Slootmans over snelheid in de Groenstraat
Maurice Verheyden over de start van de werken aan de Wilsonstraat
De voorzitter overloopt de agenda van de maand juni 2023.